رئیس‌جمهور در گفتگوی زنده تلویزیونی:

چشم ما به تلاش مردم است/ تمام مشکلات کشور در تعامل با جهان حل نمی‌شود

کدخبر: 2008549

حسن روحانی با بیان اینکه ما نمی‌خواهیم نگاه به غرب داشته باشیم، تمام مشکلات کشور با تعامل با جهان حل نمی‌شود؛ اما یکی از راه‌های رفاه اجتماعی و رشد توسعه ارتباط با دنیاست.

به گزارش «نسیم آنلاین»، حسن روحانی در گفتگوی زنده تلویزیونی با مردم ضمن تبریک ایام دهه مبارک فجر به ملت بزرگ ایران تصریح کرد: از پیروزی انقلاب اسلامی و پیروزی دفاع مقدس تا موفقیت های اخیر ملت ایران را به ملت بزرگ ایران تبریک و تهنیت می گویم.

رئیس جمهور گفت: امیدواریم ملت ایران همچنان در همه صحنه ها سرافراز باشد و ما بتوانیم از این فرصتی که به وجود آمده بهره برداری و استفاده کنیم.

آقای روحانی افزود: خداوند را شاکرم برای همه نعمت هایی که به ملت بزرگ ایران ارزانی داشته است.

رئیس جمهور ادامه داد: از پیروزی انقلاب اسلامی تا پیروزی در دفاع مقدس و تا موفقیت های اخیر در صحنه مذاکرات هسته ای و همچنین به خاطر شرایطی نویی که ملت عزیز ایران و بزرگ ایران در تعامل با جهان و شرایط جدید به دست اورده اند و برای فعالیت همه کوشش گران در زمینه مسایل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تبریک و تهنیت می گویم.

آقای روحانی افزود: ایام، ایام بسیار خاطره انگیزی است، از روزهایی که مردم در انتظار امام بودند تا روزی که امام وارد این کشور شد تا روزی که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و مردم توانستند با اتکای به لطف خداوند و عنایت حق و وحدت و اتحاد و همچنین رهبری امام پیروزی عظیم تاریخی را برای تاریخ این سرزمین به ارمغان بیاورند.

رئیس جمهور ابراز امیدواری کرد:‌ ملت ایران همچنان در همه صحنه ها سرافراز باشد و ما بتوانیم از این فرصتی که به وجود آمده بهره برداری و استفاده کنیم و از اینکه امشب در محضر مردم عزیز این سرزمین هستیم زنان عزیز ما مردان فرهیخته ما که جوانان برومند ما، روستایی و شهری، بسیار خوشحالم و امیدوارم از این فرصت برای بیان شرایط جدید کشور استفاده و بهره برداری کنیم .

* چهره واقعی ملت ایران امروز در جهان آشکار شده است

رئیس جمهور در ادامه، به حضورش در کنار امام (ره) در نوفل لوشاتو اشاره کرد و گفت: در آنجا من شاهد مجد و عظمت ملت ایران، انقلاب بزرگ این ملت و احترامی که جهانیان برای رهبری قائل بودند بودم، از خبرنگاران، اجتماعات مردم، دانشجویان عزیز که از کشورهای مختلف می آمدند، بسیاری از مقامات ارشد که به پاریس به دیدن امام آمده بودند؛ روزهای فراموش نشدنی بود.

آقای روحانی به سفر اخیرش به کشور فرانسه اشاره کرد و افزود: این سفر هم اتفاقاً در همان ماه بهمن اتفاق افتاد و من باز هم شاهد عظمت ملت ایران بودم.

وی به یکی از اهداف دولت یازدهم که همان نشان دادن چهره واقعی ملت ایران به جهانیان بود اشاره کرد و گفت: به این ملت در سالیان گذشته ظلم شده بود، صهیونیست ها، مستکبران جهان یک چهره خشن از ملت بزرگ ایران ترسیم کرده بودند، چهره غیرواقعی از مردم ایران، چهره مخوفی برای کشورهای منطقه و یک ایران هراسی غیرواقعی را از ایران ترسیم کرده بودند.

آقای روحانی افزود: یکی از اهداف ما این بود که چهره واقعی را از مردم ایران برای جهان ترسیم کنیم، مردم ایران مردمی بسیار بافرهنگ، با اخلاق، با مدارا و تحمل بالا هستند.

وی گفت: شما در انقلاب ببینید تنها انقلابی بود که بدون جنگ خیابانی و خونریزی به آن صورتی که در انقلاب هایی که ما در تاریخ سراغ داریم صورت گرفت، کدام ملت است که گل را در تفنگ افرادی بگذارد که به آنها تیراندازی می کردند، مردم گل را جواب گلوله انتخاب کردند و همان انتخاب بود که توانست همه را جذب کند.

رئیس جمهور افزود: مخالفان آن انقلاب هم جذب انقلاب و مردم شدند، مردم ایران ملتی هستند اهل منطق و مدارا، تهدیدی برای کسی نیستند و می توانند هم ثبات برای خود و همه برای منطقه باشند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، روحانی گفت: امروز خدا را شکر، دنبال این هدف هستیم، دنیا امروز به گونه دیگری به ملت ایران نگاه می کند و چهره واقعی ملت ایران در جهان امروز آشکار شده و این یکی از موفقیت های ملت بزرگ ماست، همچنین دولتی که در خدمت مردم است.

* همه مشکلات کشور با تعامل با جهان حل نمی شود

رئیس جمهور گفت:همه مشکلات کشور با تعامل با جهان حل نمی شود اما یکی از شرایط رفاه اجتماعی و رشد توسعه،‌ تعامل با جهان است.

آقای روحانی در گفتگوی زنده تلویزیونی با مردم درباره دستاوردهای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) افزود: همه تلاش ما این بود حصاری که بدخواهان دور کشور به وجود اورده بودند برداشته شود.

وی تصریح کرد: خیلی وقت ها بود که دشمنان این انقلاب و ملت می خواستند دیگران را برای فشار به ایران همراه کنند ولی ناموفق بودند.

آقای روحانی افزود: در سال های اخیر توانستند به اصطلاح خودشان جامعه جهانی یا به عبارتی بسیاری از کشور ها را همراه خودشان کنند به طوری که ما وقتی می خواستیم فعالیت بانکی انجام دهیم، فقط بحث این نبود که غرب با ما کار بانکی انجام نمی دهد بلکه همسایگان و دوستان ما هم با ما کار بانکی انجام نمی دادند.

وی گفت: وقتی بحث نفت مطرح بود و ما می خواستیم یک بشکه بیش از آْن حدی که در تحریم مشخص شده بود بفروشیم دوستان ما هم خریداری نمی کردند یعنی موفق شده بودند حصاری بر مبنای یک اتهام واهی و غیر واقعی ایجاد کنند مبنی بر اینکه ایران تهدید بوده و صلح و امنیت جهانی را تهدید می کند.

رئیس جمهور افزود: هدف ما از برجام این بود که دیوار مخوف برداشته و راه برای مردم باز شود.

آقای روحانی گفت: یکی از اهداف مهم ما در برجام قرار گرفتن مردم در رفاه بیشتر بود، معیشت بهتر مردم یکی از اهداف مهم بود.

وی افزود: درست است که ما در برجام دنبال این بودیم که قطعنامه ها لغو و حقوق هسته ای ما به رسمیت شناخته شود اما یکی از اهداف اصلی ما برداشته شدن تحریم ها ظالمانه بود تا مردم بتوانند به راحتی فعالیت کنند.

آقای روحانی گفت: ما نیاز به صادرات و واردات و تعامل با جهان داریم، البته معنای آن این نیست که همه مشکلات کشور با تعامل با جهان حل می شود اما یکی از شرایط رفاه اجتماعی و رشد توسعه تعامل با دنیا است و البته اساس فعالیت داخلی خودمان بوده است و مردم باید فعال شوند و ما موانع را از پیش پای مردم برداریم .

وی افزود:با فرجام برجام شرایطی نو در فضای اجتماعی به وجود آمده است البته آنچه همواره برای پیشرفت ما در همه زمینه ها مهم است امید بوده است و اگر امید مردم وجود داشته باشد ما به همه مشکلات فائق می شویم.

رئیس جمهور گفت: ملت ما به خاطر استقامت و تدبیر در طول سال های گذشته ایستادگی کرده است و همین ایستادگی باعث موفقیت ما در مذاکرات شد.

آقای روحانی افزود: رهنمودهای مقام معظم رهبری راهگشای ما بود وهمه اینها در کنار هم قرار گرفت تا ما موفق شویم و برجام شرایطی را بوجود اورد که باید همه از ان استفاده کنند.

* دولت از کارآفرینان حمایت می کند

رئیس جمهور گفت: دولت قول می دهد که از کارآفرینان حمایت کند همانطور که در سفر به کشورهای اروپایی گفتیم، اکثر همراهان از صنعتگران، کارآفرینان و بخش های خصوصی بودند.

آقای روحانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اولین تأثیر برجام در جامعه افزود: امید ما به مردم و چشم ما به تلاش مردم است.

وی گفت: دولت به یک تحلیلی معتقد نیست که بازیگر اصلی در صحنه سیاسی و اقتصادی است، در حقیقت، دولت یک یاریگر است و بازیگر اصلی مردم هستند.

آقای روحانی افزود: کار باید دست مردم باشد همانطور که یکی از شعارهای اصلی این دولت از روز اول سپردن کار به کاردانان و بخش خصوصی بوده است.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری گفت: کار باید به مردم سپرده شود و در واقع اداره کشور در دستان مردم است و مردم هستند که مسئولان را بر می گزینند و در برابر بیگانگان ایستادگی می کنند.

رئیس جمهور افزود: مردم هستند که مسیر را برای فعالیت جوان های خود آماده می کنند.

آقای روحانی با اشاره به موانع موجود بر سر راه مردم گفت: دولت در برجام این موانع را برداشت و در واقع ملتی که می خواهد در رقابت جهانی با همه کشورهای جهان شرکت کند و در یک رقابت دو برای رسیدن به هدف شرکت کند، در حالی که مقابلش دیوار بود، قادر به راه رفتن نبود چه برسد به دویدن؛ ما این دیوار را برداشتیم.

وی افزود: منظور از ما ملت ایران بود که این دیوار را برداشت و ما کمک کردیم و لطف خداوند و عنایت حق در کنار ایستادگی مردم و رهنمودهای مقام معظم رهبری و تلاش همه دولتمردان به معنای عام یعنی قوای سه گانه و ارکان کشور؛ همه سبب شد که این مانع امروز برداشته شود.

آقای روحانی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری گفت: ایشان گفتند که تحریم تنها 40 درصد از مشکلات را ایجاد کرده بود و 60 درصد مشکلات مربوط به مسائل داخلی می شد.

وی افزود: امروز شما اشتیاق دنیا را برای تعامل با ایران مشاهده می کنید، این همه شرکت ها، کارآفرینان، مدیران اقتصادی از سراسر جهان به ایران می آیند و ما کاملاً این را مشاهده می کنیم که دنیا احساس می کند که در ایران ثبات، مردم بافرهنگ، جوانان تحصیلکرده، انرژی و جایگاه راهبردی بالا وجود دارد که همه دست به دست هم داده و امروز این اشتیاق را به وجود آورده است.

رئیس جمهور گفت: آنچه من به مردم قول می دهم حمایت از کارآفرینان است.

آقای روحانی با اشاره به سفر اخیر به کشورهای اروپایی افزود: در این سفر اعضای دولت محدود بودند و جمعیت اصلی به صنعتگران، کارآفرینان و بخش خصوصی تعلق داشت.

وی گفت: برای اولین بار در ایران بود که رئیس یک دولت به یک کشور اروپایی می رفت و همراه خود ده‌ها نفر از صنعتگران و مدیران اقتصادی بخش خصوصی در کنار مدیران بخش دولتی در همه صحنه ها حضور داشتند.

* جذب سرمایه گذاری خارجی با هدف تولید و اشتغال

رئیس جمهور گفت: جذب سرمایه گذاران خارجی با هدف مشارکت در تولید و اشتغال برای جوانان در کنار تصرف بازارهای خارجی محور اصلی فعالیت های اقتصادی دولت در شرایط جدید است.

آقای روحانی در گفتگوی زنده رادیویی تلویزیونی تاکید کرد: امروز ایران در شرایطی است که شرکای اقتصادی خود را انتخاب می کند این درحالی است که در دوران تحریم همکاری ها محدود به چند کشور بود.

رئیس جمهور گفت: به هیچ وجه نگاه ما به غرب نیست و از همه کشورها برای همکاری در فضای رقابتی استفاده می کنیم.

آقای روحانی ادامه داد: امروز آسیا دارای جایگاه مناسبی در توسعه روابط اقتصادی ایران است و کشورهایی همچون چین، ژاپن و هند از جمله این کشورها هستند.

رئیس جمهور با اشاره به توافق ایران و چین در سفر رئیس جمهور این کشور به ایران برای تدوین برنامه بلندمدت 25 ساله همکاری ها میان دو کشور افزود: در همین چارچوب سفر رئیس جمهور روسیه به ایران نیز تصمیمات راهبردی بسیار خوبی در توسعه روابط اقتصادی و سیاسی به همراه داشت.

آقای روحانی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این سوال که آیا حرکت دولت در بودجه سال آینده برای فاصله گرفتن از نفت یک ضرورت بود یا یک انتخاب؟ گفت: فاصله گرفتن از درآمدهای نفتی جزو سیاست های کلی است که مقام معظم رهبری ابلاغ فرموده اند و دولت نه تنها از درآمدهای نفتی فاصله می گیرد بلکه فاصله گرفتن از خام فروشی از دیگر اولویت های دولت است.

رئیس جمهور افزود: در همین چارچوب تبدیل گاز به پتروشیمی و ایجاد پالایشگاه برای تبدیل میعانات نفتی به فرآورده در دستورکار دولت قرار دارد.

آقای روحانی گفت: هرچند کاهش قیمت نفت منجر به واردشدن فشار به دولت شد اما این فشارها را به عنوان فرصتی برای تحقق اهداف پیگیری می کنیم.

رئیس جمهور تاکید کرد: همانگونه که کاهش قیمت نفت از 120 دلار به زیر 30 دلار قابل پیش بینی نبود افزایش آینده قیمت نفت نیز قابل پیش بینی نیست اما آنچه مهم است ایجاد اراده ای قوی در دولت و ملت برای جلوگیری از بازگشت به سیاست فروش نفت و اداره کشور است.

آقای روحانی افزود: به این ترتیب حتی اگر قیمت نفت نیز افزایش یابد ما نباید به سوی اتکا به درآمدهای نفتی برای کنترل کشور پیش برویم.

رئیس جمهور با اشاره به سفر مهم اخیر خود به دو کشور ایتالیا و فرانسه گفت: در این سفر تصمیمات مهمی اتخاذ شد و این تعاملات اقتصادی همچنان ادامه دارد به طوری که هم اکنون دهها هیات تجاری در ایران مشغول مذاکره و رایزنی با طرف های اقتصادی هستند.

آقای روحانی با اشاره به سیاست دولت برای کنترل واردات، افزود: آنچه که در شرایط بعد از برجام مهم است پرهیز از عقبگرد به شیوه گذشته یعنی فروش نفت، واردات و اداره کشور است.

رئیس جمهور گفت: هرچند واردات کالاهای واسطه ای و سرمایه ای و کالاهای راهبردی همچون گندم، ذرت، شکر خالی از اشکال است اما ما باید به سوی ترک اعتیاد خطرناک وابستگی کامل اقتصاد به نفت قدم برداریم.

آقای روحانی افزود: در همین زمینه اتکای بودجه سال آینده به درآمدهای نفتی 25 درصد است و این به مفهوم عدم اتکای 75 درصد بودجه کشور در سال آینده به درآمدهای نفتی است.

* باید در تولید خودرو به سطح جهانی برسیم

رئیس جمهور در ادامه گفتگوی رادیو و تلویزیونی خود، صنعت خودرو را یک صنعت بسیار مهم دانست و گفت: این صنعت موجب اشتغال آفرینی و رفع ضرورت مردم می شود و ما باید در موضوع تولید خودرو به سطح جهانی برسیم.

آقای روحانی با تأکید بر اینکه ما باید خودرو را صادر کنیم، به قراردادهای اخیر با کشورهای اروپایی اشاره کرد و افزود: در این قراردادها مبنا بر این است که آنها سرمایه را وارد کشور ما کنند و خودرو در سطح بالا تولید شود و حداقل 30 درصد این خودروها صادر شود.

رئیس جمهور گفت: تا ما به سمت صادرات و رقابت حرکت نکنیم نمی توانیم کیفیت کالا را بالا بیاوریم و نمی توانیم با دنیا برای صادرات غیر نفتی رقابت کنیم.

آقای روحانی نگاه دنیا به ایران را یک نگاه بلندمدت دانست و افزود: کشورهایی همانند چین و فرانسه خواهان انعقاد قراردادهای بلند مدت 15 تا 20 ساله با ایران هستند.

رئیس جمهور گفت: هم اکنون قراردادی که شرکت ایران ایر برای خرید هواپیما منعقد کرده قراردادی 16 ساله است و ما هرگز از پول نفت برای این امر استفاده نمی کنیم.

آقای روحانی افزود: ما امروز یک دلار از پول نفت برای خرید هواپیما نمی دهیم، اما هواپیما وارد کشور می شود و بخشی از درآمدهای جا به جایی مسافر را به عنوان اجاره هواپیما پرداخت می کنیم و ظرف 8 سال با پرداخت این اجاره ها که بابت قیمت هواپیما محسوب می شود، مالک هواپیما می شویم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در یک سال گذشته میلادی حدود 5 میلیارد دلار مردم کشور ما پول بلیت هواپیمای خارجی پرداختند، گفت: روزی بود که ما در این منطقه از نظر حمل و نقل هوایی اول بودیم حالا چرا نباید اول باشیم؟ چرا باید بسیاری از جا به جایی های مردم ما به اقصا نقاط دنیا با هواپیماهای کشورهای دیگر صورت بگیرد و یا در ایام حج جا به جایی حجاج با هواپیماهای خارجی انجام شود؟

آقای روحانی افزود: انعقاد این قراردادها موجب اشتغال و موجب رونق صنعت گردشگری در کشور می شود.

رئیس جمهور یکی از راه های ایجاد اشتغال در کشور را فراهم کردن بخش خدمات و به ویژه صنعت گردشگری دانست و به 83 میلیون گردشگری که سالانه از فرانسه دیدن می کنند اشاره کرد و گفت: جاذبه ایران که از نظر تاریخی کمتر از فرانسه نیست و بیشتر از فرانسه است و ما برای رسیدن به این قله ها باید صنعت گردشگری را رونق دهیم که این مستلزم سامان دادن بخش های راه، راه آهن، هتل ها و حمل و نقل هوایی است.

آقای روحانی افزود: شرایط امروز ما برای گفتگو با دنیا و معاملات اقتصادی ما با گذشته کاملاً متفاوت است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه امروز ما از برجام عبور کردیم گفت: به نظر من ما امروز از تحریم هم عبور کردیم و بحث ها باید به سمت سازندگی کشور و آینده کشور سوق داده شود.

آقای روحانی افزود: نقد و انتقاد اشکالی ندارد و کارهایی را که دولت می خواهد انجام دهد، انتقاد دلسوزانه شود و برای بهتر شدن کشور راه حل ارائه شود.

رئیس جمهور گفت: امروز روز کوشش عمومی ما برای ساختن کشور است و آن تعامل سازنده ای که من از روز اول به عنوان شعار قرار دادم؛ امروز تعامل با جهان برای ساختن ایران است.

آقای روحانی افزود: البته این نیست که بخش اقتصاد ما فقط با تعامل با خارج درست شود، این حداکثر 40 درصد موضوع است، 60 درصد به داخل ربط دارد.

رئیس جمهور گفت: ما باید محیط کسب و کار را تسهیل کنیم و بهبود ببخشیم و شرایط بانکی، بیمه و گمرکی خودمان را اصلاح کنیم.

آقای روحانی افزود: ما باید به طور جدی با فساد مقابله کنیم و بنابراین همه باید دست به دست هم بدهیم ایران ساخته شود.

رئیس جمهور گفت: به نظر من امروز امید مردم ما و امید دولت به مردم و آینده کشور از هر زمان دیگری بیشتر است و به یاری خدا ما به خوبی می توانیم دست به دست هم بدهیم و بتوانیم هم اشتغال جوانانمان را درست کنیم، هم رشد و توسعه برای کشور بیافرینیم و هم بتوانیم در رقابت با کشورهای منطقه و حتی کشورهای بزرگ موفق باشیم.

آقای روحانی با اشاره به اینکه ما باید از تجربه کشورهای بزرگ در زمینه های مختلف ازجمله اشتغال استفاده کنیم افزود: تمام کشورهایی که در بخش اقتصاد موفق شده‌اند، توانسته اند سرمایه خارجی را جذب کنند ازجمله چین، هند، کره جنوبی و تمام کشورهایی که موفق بودند توانستند سرمایه های خارجی و فناوری را جذب کنند و بتوانند بازار را به دست بیاورند.

* 30 درصد قراردادهای جدید با خارجی‌ها، برای صادرات است

رئیس جمهور درباره میزان پول های آزاد شده گفت: میزان این پول ها صد میلیارد یا هر رقم دیگر که باشد اصلا از آن نمی خواهیم استفاده کنیم.

آقای روحانی افزود: امروز می خواهیم سرمایه گذار خارجی بیاید و با سرمایه گذار داخلی و صنعتگر داخلی ما باهم مشارکت کنند و عمدتا هم بخش خصوصی به میدان بیاید.

رئیس جمهور گفت: دولت تسهیلات را فراهم کند و از صادرات کالا به خارج و بخشی از این کالا مصرفش در داخل اقساط پرداخت بشود یعنی بحث این نیست که ما در بخش نفت، در بخش گاز، پتروشیمی، فولاد و خودرو مبنای ما این نیست که پول نفت را خرج کنیم مبنای ما این است که سرمایه خارجی بیاید، با هم مشارکت کنیم و مبنای اصلی ما هم کارآفرینان داخلی ما هستند که این بار را برمی دارند.

آقای روحانی در ادامه به خریدهای جمهوری اسلامی ایران در بخش هوایی اشاره کرد و افزود: هواپیمایی که الان قراردادهایش بسته شده یا قرار است بسته شود چیزی در حدود 140 فروند هواپیماست و قرار است در هشت سال آینده اینها وارد کشور شود و از این 140 فروند هواپیماهای بزرگ 380 که شما مطرح کردید اینها 12 فروند است.

رئیس جمهور گفت: 7 فروند از این 12 فروند آپشن دارد که ما بخواهیم تعویض کنیم بنابراین 5 فروند از این هواپیماها قراردادش بسته شده است تا در سال های بعد تحویل ما بشود.

آقای روحانی افزود: ما مسافرت های طولانی به استرالیا، به چین، به ژاپن داریم مردم می خواهند به این کشورها بروند یا می خواهند مثلا به قاره امریکا، امریکای شمالی، امریکای جنوبی بروند در غرب کشور ما در جنوب کشور از هواپیماهای کشور دیگر استفاده می کنند.

رئیس جمهور گفت: ما نیاز به هواپیماهای دورپرواز داریم و همین 12 فروند هم قطعا نیاز داریم که البته برای ساخت و تحویل آن زمان برده می شود.

آقای روحانی افزود: ما باید چه کار کنیم؟ یا باید برویم سراغ شرکت دیگر یا باید از همین شرکت خریداری کنیم و این هواپیما هم جزو هواپیماهایی است که بسیاری از کشورها استفاده می کنند. بنابراین از 140 فروند هواپیما 12 فروندش مورد نیاز ماست و 7 فروند دیگرش را می توانید از نوع دیگر انتخاب کنید از میان این 140 فروند 5 فروند هواپیما دورپرواز است.

وی اضافه کرد: بنابراین این تعدادش بسیار کم است و بعد هم برای پروازهای دور و مسیرهای دور مورد نیاز ماست از این هواپیما قبلا هم از این هواپیماهای دور پرواز داشتیم که می توانستند 14 تا 15 ساعت پرواز داشته باشند بنابراین شما هم اشاره کردید در اینکه ما در خرید این هواپیماها مسئله سلامت وجان مردم ما بسیار مهم است.

رئیس جمهور گفت: در قراردادهای ما فقط خرید هواپیما نیست برای اینکه خودروهای فرسوده از صحنه حمل ونقل کشور خارج شود از صنعت خارجی استفاده می کنیم برای راه آهن برنامه های وسیعی هست هم با چین هم با ایتالیا قراردادهایی در این زمینه می خواهیم منعقد کنیم یا منعقد کرده ایم .

روحانی گفت : برای حمل ونقل ریلی؛ نوع جدید حمل ونقل ریلی ما برقی نبوده هم حمل ونقل ریلی ما برقی می شود وهم قطارهای سریع السیر به میدان می آید سرعت 250 کیلومتر در ساعت که تهران به اصفهان از این نوع است.

رئیس جمهور افزود :بنابراین یک تکنولوژی نو وارد کشور می شود و در ریل سرمایه گذاری ما خیلی بیشتر از هواپیماست و هواپیما هم مورد نیاز مردم ماست مردم ما می خواهند برای زیارت عتبات ، سوریه اگر ان شاء الله امن شود سفرهای زیارتی و سیاحتی است .

* پیش بینی رئیس جمهور برای کاهش نرخ تورم تا 8 درصد

رئیس جمهور گفت: ان‌شاءالله یک روزی نرخ بیکاری، نرخ رشد اقتصادی و نرخ تورم 8 درصد شود، این 8 عدد مبارکی است.

آقای روحانی در ادامه گفتگوی زنده رادیو و تلویزیونی با مردم در مورد برنامه های دولت برای اشتغال جوانان افزود: اشتغال با رونق اقتصادی درست می شود و راه دومی وجود ندارد.

وی گفت: برای رونق اقتصادی باید از توان داخلی و از منابع خارجی به طور همزمان استفاده کنیم .

رئیس جمهور افزود: در برنامه پنجساله و همانطور که در سیاست های کلی مقام معظم رهبری آمده است باید به دنبال رشد اقتصادی 8 درصدی برویم و این هدف درست است.

آقای روحانی گفت: اگر می خواهیم اشتغال را حل کنیم رشد اقتصادی ما باید 8 درصد باشد تا بتوانیم بیکاری را رفع کنیم.

وی تصریح کرد: ان‌شاءالله یک روز نرخ بیکاری، نرخ رشد اقتصادی و نرخ تورم 8 درصد شود.

رئیس جمهور افزود: فکر می کنم عدد 8 خوب است به طوری که یک روزی رشد اقتصادی، بیکاری و تورم به 8 برسد این 8 عدد مبارکی است.

آقای روحانی در باره این که آیا تا پایان دولت یازدهم به این عدد خواهیم رسید گفت: در بخش تورم ممکن است به نرخ 8 درصد برسیم ولی در رشد و توسعه اقتصادی پیش بینی ما برای سال اینده 5 درصد است و امیدواریم با حرکتی که ایجاد شده در سال های آینده رشد اقتصادی خوبی داشته باشیم.

وی افزود: در حوزه بیکاری نیز هدف ما این است تا به سمت تک رقمی حرکت کنیم اما حفظ همین وضع هم کار اسانی نیست.

رئیس جمهور افزود: سالانه حدود 900 هزار تا یک میلیون نفر به جمعیت بیکاران اضافه می شود.

آقای روحانی گفت: از دانشگاه ها نیز بین 800 تا 900 هزار نفر در سال فارغ التحصیل می شود و اگر وضع موجود را حفظ کنیم خوب است .

وی افزود: در 10 سال گذشته هزار میلیارد دلار درآمد ارزی داشتیم و اشتغال خالص ما تقریبا صفر بوده و رشد سرمایه گذاری ما نیز خوب نبوده است به طوری که سرمایه گذاری ما تقریباً‌ صفر بوده است.

رئیس جمهور گفت: ما باید رشد سرمایه گذاری و رشد اقتصاد داشته باشیم تا در کنار آنها اشتغال ایجاد شود .

آقای روحانی افزود:‌ یکی از اهداف ما پیگیری اشتغال جوانان است و در مذاکره با رئیس جمهور فرانسه گفتم که هدف ما اشتغال جوانان است و رئیس جمهور فرانسه در نشست مطبوعاتی اعلام کرد هدف ما برای همکاری و سرمایه گذاری در ایران اشتغال جوانان ایرانی است.

وی گفت: اشتغال برای ما مهم بوده و از اهداف بزرگ ما است اگر ما در سال حدود یک میلیون شغل ایجاد کنیم باز هم با این وضع نرخ بیکاری ما 10 ده و اندی درصد است و معلوم نیست این رقم پایین بیاید.

رئیس جمهور افزود: هدف ما تک رقمی کردن نرخ بیکاری در کشور است اما در طول یک سال اینده اگر بتوانیم شرایط موجود را حفظ کنیم کار بزرگی انجام داده ایم.

آقای روحانی تاکید کرد: در هر حال عدد 8 مبارک بوده و ما در پناه امام هشتم (ع) هستیم .

* اگر کشوری بخواهد به منافع ما ضرر بزند، جواب قاطع خواهیم داد

رئیس جمهور گفت: ما اگر در زمینه ای لازم باشد که برخورد قاطع کنیم، برخورد خواهیم کرد زیرا دوستی و مهر یک طرفه امکان پذیر نیست و اگر کشوری بخواهد به منافع ما ضربه بزند، ما پاسخ متقابل و قاطع خواهیم داد.

آقای روحانی درباره حمایت از ایده های جوانان افزود: ما در برخی از زمینه های دانش پیشرفته وضع نسبتاً خوبی داریم، در زمینه هوا-فضا، نانو و بیوتکنولوژی وضعیت مناسبی داریم و حرکت خوبی در کشورمان انجام گرفته است.

وی با اشاره به رتبه مناسب ایران در برخی از رشته ها گفت: در شرایط فعلی، ما فناوری داخلی خوبی در زمینه جذب فناوری خارجی داریم و شرکت های دانش بنیان و صنعت ما در شرایطی هستند که بتوانند فناوری های خارجی را به خوبی جذب کنند و رشد بیشتری کسب کنیم.

آقای روحانی افزود: حتماً ایده ها و نظرات جوانان در همه زمینه های اقتصاد، آسیب های اجتماعی که باید کاهش پیدا کند، در زمینه رشد فرهنگی جامعه، در زمینه اعتماد به نفس ملی و هر چه داریم در سایه این اعتماد به نفس است باید از ایده جوانان، دانشمندان، اساتید دانشگاه و مراکز پژوهشی استفاده کنیم.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر تعامل با کشورهای آسیایی و آمریکایی گفت: ما رابطه بسیار خوبی با چین، ژاپن، هند، کره جنوبی و همه کشورهای آسیایی داریم و دلمان می خواهد با همه کشورها ازجمله همسایگان رابطه داشته باشیم.

رئیس جمهور افزود: ما خواهان رابطه با کشورهای آفریقایی به علت وجود فرصت های خوب هستیم.

آقای روحانی گفت: هر کشوری مزیت خود را دارد و امریکای جنوبی و شمالی یا لاتین هم مزیت های خوبی دارند.

وی افزود: حتی اگر کارآفرینان ایالات متحده خواهان آمدن به ایران و سرمایه گذاری باشند ما مشکلی نداریم و می خواهیم با دنیا کار کنیم و تنها اروپا نیست و آسیا هم برای ما اهمیت خاصی دارد.

آقای روحانی گفت: در دوران تحریم با کشورها روابط ما روابط خوبی بود و به ما کمک کردند، ما گذشته را نباید فراموش کنیم و نمی خواهیم با کسی تسویه حساب کنیم و باید از فرصت ها استفاده کنیم.

وی افزود: در عین حال دوستان گذشته خود را نباید فراموش کنیم، ما ملت وفاداری هستیم و به آن کسی که در روز سختی به ما کمک کرده و برخی از کشورهای آسیایی و منطقه ازجمله آنها هستند، باید مردانگی ملت ایران را حفظ کنیم.

رئیس جمهور گفت: ما باید گذشته را از یاد نبریم و در عین حال نگاهمان به آینده و فرصت های پیش رو باشد.

آقای روحانی افزود: برخی با ما خوب رفتار نکردند، اما اگر امروز آمدند جبران کنند ما نباید جلوی جبران آن کشور یا شرکتی را بگیریم که خودش آمده و می گوید می خواهم جبران کنم.

وی درباره رفتار با برخی کشورها که تلاش و کارشکنی در مسیر سیاست خارجی ایران کردند گفت: ما با همسایگان مخصوصاً با کشورهای اسلامی تنش را دوست نداریم و نمی خواهیم، البته رفتارهای بسیار بدی کردند، رفتارهایی که با حسن همجواری منطبق نبود.

آقای روحانی افزود: این رفتارها با برادری و مسلمان بودن و با سوابق بین دو کشور منطبق نبود، نپختگی هایی در برخی کشورها ما مشاهده کردیم اما در عین حال روزی آنها تنبه پیدا کنند و از تنش آفرینی دست بردارند و در صدد جبران برآیند ملت ایران این گذشت را دارد که دیگران اگر خطایی کردند خطایشان را جبران کنند.

رئیس جمهور افزود: امیدواریم کشورهای منطقه مصالح منطقه را در نظر بگیرند، ما دنبال این نیستیم که قدرت فائقه منطقه باشیم.

آقای روحانی گفت: ما دنبال منطقه سرفراز هستیم، البته ما قدرت منطقه هستیم و هدف بلند ما یک منطقه قدرتمند است و می خواهیم همه قدرت ها در صلح باشند و توسعه پیدا کنیم، می خواهیم همه مردم منطقه و مسلمانان در توسعه باشند.

وی با اشاره به وضع مردم عراق و سوریه افزود: چرا باید آنجا این همه مشکل باشد، آنچه که خواست ما است کمک به کشورهای منطقه و حل مشکلات آنهاست و امیدواریم روزی در مسیر همکاری در مسیر توسعه قرار بگیریم نه تخریب.

* ایران همواره کمک به مردم منطقه را برای مقابله با تروریسم در دستور کار دارد

رئیس جمهور گفت: ایران همواره کمک به مردم منطقه اعم از عراق و سوریه را برای مقابله با تروریسم در دستور کار خود قرار داده است.

آقای روحانی در ادامه گفتگوی زنده رادیو و تلویزیونی با مردم افزود: مبارزه با تروریسم امروز یکی از ضرورت های انکار ناپذیر کشورهای منطقه است .

وی گفت : ما خواستار حفظ تمامیت ارضی تمام کشورها هستیم و در عین حال تعیین آینده هر کشوری برعهده مردم آن کشور است، در عین حال ما برای مبارزه با تروریسم برقراری صلح با معارضان و ایجاد ثبات در منطقه آماده ایم .

وی تاکید کرد : مشکل سوریه به هیچ وجه راهکار نظامی ندارد واین مشکل تنها از طریق سیاسی قابل حل است و ما همواره در کنار مردم سوریه خواهیم بود .

روحانی در پاسخ به سوالی در خصوص اختلاف نظر در ورد ماهیت گروه های مذاکره کننده در مذاکرات ژنو با دولت سوریه گفت : این اختلاف در خصوص ماهیت اینکه کدام گروه معارض و کدام گروه تروریستی است وجود دارد هرچند برخی از گروه ها سابقه وابستگی به القاعده دارند لذا این اختلاف باید حل و فصل شود .

رئیس جمهور با اشاره به تنش اخیر بین دو کشور همسایه ایران ، ترکیه و سوریه افزود: ما هیچ علاقه ای به تنش بین کشورهای منطقه به ویژه همسایگانی که با ما رابطه دارند نداریم تنش بین این دو کشور خطرناک است و باید از همه توان خود برای کاستن آن استفاده کنیم .

وی تاکید کرد : برخی کشورها که تلاش می کنند از این تنش به وجود آمده به نفع خود استفاده کنند خیالی واهی در سر دارند چرا که تنش به نفع هیچ کشوری نیست .

رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگری در خصوص راهکار دولت برای حل آلودگی هوا در کلانشهرها گفت : یکی از اهداف دولت محیط زیست بوده است به طوری که نخستین مصوبه این دولت در نخستین جلسه آن درباره دریاچه ارومیه بود .

وی افزود : همواره مسئله محیط زیست از زاویه بروز مسائلی نظیر گردو غبار و یا آلودگی هوا در مقاطعی خاص مورد توجه قرار می گیرد اما باید به مسئله محیط زیست به صورت همه جانبه بپردازیم .

رئیس جمهور با بیان اینکه یکی از دلایل آلودگی هوای کلانشهرها آلودگی ناشی از خودروهاست گفت : برای کاستن از آلودگی هوا درکلانشهرها باید به مسائلی همچون به استانداردسازی وسایل گرمایشی منازل و اصلاح برخی کارخانه ها توجه کنیم ضمن اینکه دولت برای کاستن از حجم آلودگی ناشی از تردد خودروهای فرسوده برنامه نوسازی 90 هزار دستگاه تاکسی را در دستور کار خود قرار داده است .

رئیس جمهور خاطر نشان کرد : بحث آلودگی هوا فقط مختص ایران نیست به طوری که چندی پیش شاهد ممنوعیت تردد در برخی کشورهای اروپایی به دلیل آلودگی هوا بودیم و همین مشکل در برخی از کشورهای آسیایی نیز وجود داشت اما ما باید برای حل این مشکل چاره اندیشی کنیم.

* هفتم اسفند و اعتقاد عملی به قانون

رئیس جمهور در ادامه گفتگوی زنده رادیویی تلویزیونی خود با مردم، هفتم اسفند روز برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری را روزی مهم دانست و گفت: هفتم اسفند یک برگ زرین در تاریخ کشور خواهد بود.

آقای روحانی گفت:‌ برای اولین بار است که انتخابات دو مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در یک روز برگزار می شود .

آقای روحانی با اشاره به اینکه مردم ما وظیفه بسیار سنگینی بر عهده دارند گفت: دولت در بخشی که برعهده اش بوده است یعنی مسئولیت وزارت کشور ، مسئولیت وزارت اطلاعات و بخش های دیگر مثل ثبت احوال وظایفی که برای صلاحیت ها برعهده داشتند به خوبی عمل کرده است و من بسیار راضی هستم .

ْآقای روحانی افزود: من در بحث انتخابات بسیار حساس بودم و در دولت بارها این مسئله را مطرح کردم و از همین جا تشکر می کنم از همه آنهایی که ثبت نام کردند و شور اولیه را آفریدند و همچنین تشکر می کنم از آنهایی که رد صلاحیت شدند یا صلاحیت آنها احراز نشده است و از طریق قانونی اقدام کردند.

رئیس جمهور گفت: خیلی مهم است که همه ما قانون مدار باشیم و صبر و حوصله لازم را داشته باشیم.

رئیس جمهور ابراز امیدواری کرد قانون به خوبی اجرا شود.

ْآقای روحانی افزود: برای من به عنوان کسی که مسئولیت اجرای قانون اساسی را بر عهده دارم و پاسدار قانون اساسی در قسمنامه خود هستم برای من بسیار مهم است و همین طور هم برای همه نهادها و همه آنهایی که مسئول هستند و توجه ویژه به قانون داشته باشد و کاری بکنیم یک انتخاب بسیار شکوهمند و حداکثر مشارکتی و حداکثر رقابتی و به بهترین وجهی که هیچ شائبه ای در آن نباشد داشته باشیم.

رئیس جمهور گفت: نباید در ذهن مردم شائبه درست کرد و نباید شائبه مهندسی شدن انتخابات در ذهن کسی خطور کند و در این چارچوب همه ما باید تلاش و کار کنیم .

رئیس جمهور از مردم خواست که توجه داشته باشند حضور آنها در پای صندوق ها بسیار بسیار مهم است

ْآقای روحانی افزود:ما باید هم برای مجلس خبرگان رهبری که مهم است و هم برای مجلس شورای اسلامی بهترین ها را برگزینیم .

رئیس جمهور گفت: دولت به تنهایی نمی تواند همه مشکلات اشتغال ، جذب سرمایه های خارجی و منابع ‌آبی و غیره که وجود دارد را حل کند مجلس و قوه قضاییه هم باید در کنار دولت باشند.

رئیس جمهور افزود: من شکر گزارهستم که در دولت ما هماهنگی خوبی با دو قوه دیگر داشتیم و انشالله تا پایان این چنین خواهد بود.

* مجلس کارآمد و تقدیر و تشکر از رسانه ملی

رئیس جمهور گفت: مردم هنگام انتخاب نمایندگان به همه مشکلات توجه کنند.

آقای روحانی در ادامه سخنانش در گفتگوی زنده رادیو و تلویزیونی افزود : مردم افرادی را انتخاب کنند که دارای تجربه بالا ودانش بیشتری باشند .

رئیس جمهور اظهار امیدواری کرد مجلس آینده مجلس عقلا، باتجربه‌ها، متدینان، عاشقان به کشور و منافع ملی باشد .

آقای روحانی با تاکید بر اینکه ما در هر انتخابات باید از تجربه های گذشته استفاده کنیم خاطر نشان کرد: افرادی را انتخاب کنیم که بتوانند با لیاقت های بیشتری به رسالت و مسئولیت خود عمل کنند .

رئیس جمهور با اشاره به وجود تعامل میان قوا گفت : همه قوا ضمن استقلال باید با هم تعامل داشته باشند اگر مجلسی باشد که با قوه قضاییه، با دولت هر سه با هم تعامل بیشتری داشته باشند نفع بیشتری عاید مردم می شود .

وی افزود: اما اگر فاصله ها بیشتر باشد حل مشکلات سخت تر و مشکل تر خواهد شد، اگر همه قوا همفکری کنند تعامل داشته باشند ما بهتر می توانیم به اهداف بلندمان برسیم ما مسائل فراوانی پیش رو داریم و نیازمند نمایندگان باتجربه هستیم و نمایندگانی که بتوانند این بار مسئولیت را راحت تر و بهتر بر عهده بگیرند.

رئیس جمهور گفت : البته مردم هر کسی را انتخابات کنند از هر جناحی باشد از هر حزبی باشد انتخاب مردم برای ما مبارک است .

روحانی افزود : اما در عین حال اگر مردم بهترین ها، صالح ترین ها و افرادی با تجربه بیشتر را در این زمینه انتخاب کنند که قوا بتوانند با هم تعامل بیشتری داشته باشند حتما به نفع مردم خواهد بود .

وی گفت : مردم حتما مصلحت خودشان را احساس می کنند و من خواهش می کنم اهمیت این مسئله را مردم بیشتر مد نظر قرار بدهند .

رئیس جمهور تصریح کرد : خواهش می کنم هیچ کس به هیچ دلیلی با صندوق انتخابات قهر نکند و همه ان شاء الله در کنار صندوق انتخابات باشیم و یک حماسه بسیار بزرگ دیگری به همت ملت ما در هفتم اسفند خلق شود.

رئیس جمهور در پایان گفتگوی زنده رادیو و تلویزیونی، از مردم و رسانه ملی تشکر کرد.

آقای روحانی گفت: از مردم سراسر کشور تشکر می کنم که امشب ما را پذیرفتند تا مهمان آنها باشیم.

وی همچنین از رسانه ملی که فرصت این گفتگو را فراهم کرده بود تشکر کرد.

ارسال نظر: