اژه‌ای: حکم جیسون رضائیان صادر شده است

کدخبر: 1031393

سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری افزود: پرونده بابک زنجانی همچنان مفتوح است/ شکایت احمدی نژاد از جهانگیری مطرح شده و دادگاه شخص را احضار خواهد کرد/ شعبه‌ای برای مراجعه شاکیان حادثه منا ایجاد شده است

به گزارش خبرنگار «نسیم»، حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در نشست خبری در جمع خبرنگاران ضمن تبریک و تسلیت به مناسبت شهادت سردار همدانی، در خصوص حادثه منا و بررسی دستگاه قضا اظهار داشت: در خصوص فاجعه عید قربان امسال در منا، همه مسولین اعلام موضع کردند.

وی ادامه داد: بدیهی است جمهوری اسلامی و قوه قضائیه و دادستان کل کشور در مقام بررسی و تعقیب موضوع هستند.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: در خصوص شکایت افراد تمهیداتی اندیشیده شده و شعبه ای پیش بینی شده است، تا اکنون افراد زیادی مراجعه نکرده‌اند؛ چرا که فعلا فرصت مراجعه نداشتند و تعدادی هم هنوز از سفر بر نگشته‌اند، برخی نیز کتبی و برخی تلفنی شکایت خود را اعلام کرده اند تا در فرصتی مناسب مراجعه کنند.

اژه‌ای در مورد تعقیب مسئولین آل سعود گفت: قوه قضائیه، دولت و وزارت خارجه پیگیر هستند تا بتوانند با کشورهای اسلامی هم افزایی داشته باشند.

وی تاکید کرد: باید افراد مقصر در این فاجعه هولناک تعقیب شوند، همه دستگاه ها پیگیر هستند، امیدواریم سایر کشوهای اسلامی نیز همکاری داشته باشند تا برای سال‌های آینده پیشگیری شود، سایر مجامع بین الملل نیز باید اقدامی موثر داشته باشند.

سخنگوی قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص پرونده جیسون رضائیان بیان داشت: حکم صادر شده و قابل اعتراض است. هنوز فرصت اعتراض به اتمام نرسیده و دادگاه در انتظار اعتراض است. اگر اعتراضی نشد، حکم قطعی می شود. در صورت اعتراض، تجدید نظر اعلام نظر می کنند.

اژه‌ای ادامه داد: پرونده بابک زنجانی همچنان مفتوح است.

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص پرونده برادران روزچنگ نیز گفت: روز چهارشنبه این هفته جلسه رسیدگی به پرونده آنهاست و قطعا این روند ادامه خواهد داشت، در هر پرونده ای هرکسی که در مظان اتهام باشد و دلایل ثابت کند از او به عنوان متهم تحقیق خواهد شد؛ ما حریم خاصی برای هیچ شخصی قائل نیستیم.

اژه‌ای در مورد پرونده حمید بقایی گفت: قطعا این امر به خود ایشان یا وکیل ایشان ابلاغ شده است، اما من از بیان جزئیات پرونده ای که در حال رسیدگی است و حکمی برای آن صادر نشده است معذورم.

سخنگوی دستگاه قضا در خصوص پرونده‌هایی مشابه پرونده بابک زنجانی گفت: در این گونه پرونده‌ها از هر کسی که لازم باشد چه متهم چه مطلع و چه شاهد متناسب با عنوان احضار شده وی تحقیق می‌شود، در پرونده مذکور که تعداد قابل توجهی افراد در آن هستند باید از همه آنها تحقیق شود و بر این اساس این پرونده ابعاد مختلفی می‌یابد و قطعاً زمان زیادی را می‌طلبد در این پرونده برای تعدادی که مشخص است کیفرخواست قرائت شده، قرار مجرمیت صادر شده و ادامه روند رسیدگی به پرونده بابک زنجانی به ماه هشتم موکول شده است اما آنچه مسلم است پرونده وی مفتوح است و ادامه دارد.

اژه‌ای همچنین در خصوص پرونده شکایت احمدی نژاد از معاون اول دولت یازدهم گفت: شکایت این پرونده همچنان مطرح است در این خصوص طبعاً دادگاه شخص را احضار می‌کند و حتماً از وی جواب می‌خواهد اما اینکه تا کنون جوابی داده شده است یا خیر اطلاعی ندارم. محسنی اژه‌ای در خصوص اعلام پرونده‌های مجرمین بالای صد میلیون و لزوم اطلاع‌رسانی این گونه پرونده ها گفت: پرونده‌های بالای صد میلیون باید در رسانه‌ها مطرح شوند اما تا کنون این اتفاق نیفتاده است اما آنچه مسلم است این امر قطعی است و هیچگونه پرده‌پوشی نباید باشد .

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر تجهیز زندان‌های تهران گفت: همه زندان‌ها باید تجهیز شوند و امکانات لازم و مورد نیاز باید در زندان‌ها وجود داشته باشد اما متأسفانه بودجه لازم برای تجهیز همه زندان‌ها وجود ندارد لذا ما توانسته‌ایم بخشی از زندان‌ها را تجهیز کنیم و امکانات بخشی را از زندان‌ها را فراهم کنیم.

اژه‌ای گفت: در مورد پرونده زمین‌خواری کیفرخواست صادر شده است اما به آن اعتراض شده و درخواست اعمال ماده 18 را داده‌اند و باید منتظر نتیجه دادگاه ماند.

سخنگوی دستگاه قضا همچنین در خصوص برگزاری جلسات علنی و غیر علنی دادگاه‌هایی چون دادگاه بابک زنجانی گفت: در ابتدای شروع رسیدگی به پرونده این قانون است که علنی بودن یا غیر علنی بودن جلسات دادگاه را مشخص می‌کند.

وی تأکید کرد: اصل رسیدگی به پرونده‌ها علنی است مگر در مواردی که به تشخیص دادگاه و رئیس دادگاه رسیدگی به پرونده‌ها غیر علنی باشد وممکن است برخی جلسات به صورت علنی برگزار نشود اما در خصوص پرونده بابک زنجانی تا کنون غیر علنی بودن این جلسات از ناحیه دادگاه اعلام نشده است و باید منتظر ادامه رسیدگی به این پرونده باشیم.

وی همچنین ادامه داد: هر کسی به عنوان مطلع یا متهم احضار شود از او تحقیق می‌شود در این پرونده عده‌ای نامه نوشتند و خودشان خواسته‌اند که شفاف‌سازی شود.

اژه‌ای تصریح کرد: مهم این است که افراد تسلیم قانون باشند و از خودشان دفاع کنند و اگر این امر فرهنگ‌سازی شوند کار بسیار خوب و پسندیده‌ای است.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص اموال منقول و غیر منقول افرادی که قبل از انقلاب یا در بهبهه انقلاب از ایران رفته‌اند گفت: اموال کسانی که مجرم بودن محرز است و اگر ایران فرار کرده‌اند تکلیف اموال آنها مشخص است که این اموال غالباً مصادره شده‌اند اما اموالی نیز وجود دارند که ما نمی‌دانیم صاحب این اموال چه کسی است و یا حتی آنها مجرم بوده‌اند یا خیر و این اموال بدون سرپرست در کشور رها شده‌اند و سرنوشت صاحبان آنها مشخص نیست وظیفه نگهداری این اموال بر عهده حکومت است و حکومت بر اساس ضوابط قانون این اموال را نگهداری و اداره می‌کنند تا زمانی که صاحب این اموال یا وکیل قانونی یا ورثه آنها پیدا شوند و حکومت بعداً در خصوص این اموال تصمیم‌گیری می‌کند و در مواردی بعضی از این اموال‌ برای نگهداری و اداره آنها هزینه داشته است که تکلیف این هزینه‌ها بعد از پیدا شدن ورثه مشخص می‌شود.

اژه‌ای در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه پرونده‌های سعی مرتضوی در خصوص جرائم وی در تامین اجتماعی چه شده است و آیا همه پرونده‌های همزمان بررسی می‌شود توضیح داد: الزامی به رسیدگی این پرونده با سایر اتهامات نیست؛ یکی از اتهامات کلاهبرداری از سازمان تأمین اجتماعی اما اگر ثابت شود تبانی صورت گرفته که این بسته به نحوه رسیدگی به دادسرا دارد.

وی همچنین گفت: در کیفرخواست این موارد آمده بود که متهم کلاه بر سر سازمان تأمین اجتماعی گذاشته است که خود این قضیه باید بررسی شود.

معاون اول دستگاه قضا در خصوص مواجهه قوه قضائیه نسبت به تصویب قانون رسیدگی به اموال مسئولین که اخیراً در مجمع تشخیص مصلحت نظام صورت گرفته است گفت: این قانون هنوز نهایی نشده بنابراین تا نهایی نشود دستگاه قضایی تکلیفی نسبت به آن ندارد البته ان‌شاء الله بعد از نهایی شدن به وظیفه خود در خصوص قانون مذکور عمل می‌کنیم.

محسنی اژه‌ای در خصوص بحث‌هایی که پیرامون اختلاف بین وکلا و قضات قوه قضائیه در برخی از موارد ایجاد شده اظهار داشت: دلخوری که خبرنگار در سوالش مطرح کرده به این معنی نیست که قانون وکلا از قوه قضائیه و یا بالعکس دلخور باشد اما ممکن است در مجموعه قضائی دلخوری فردی وجود داشته باشد و یا در پاره‌ای موارد بگوییم فلان وکیل تخلف کرده و یا در پاره‌ای موارد بگوییم که مثلاً این وکیل تخلف کرده و به عنوان مثال مبلغ گزافی دریافت کرده است.

وی در همین رابطه افزود: مثلاً برخی از افراد تحت عنوان مؤسسه‌ای خود را به ثبت رسانده‌اند که در اساسنامه‌شان حق وکالت ثبت نشده و ممکن است حق مشاوره حقوقی داشته باشند اما تحت عنوان وکالت خود را مطرح می‌کنند که قوه قضائیه و کانون وکلا با این روندشان مشکل داردبر همین مبنی قرار شده تا در کارگروهی مشترک موارد تخلف از ناحیه قضات، کارمندان و یا حتی تخلف وکلا و نقل قول‌هایی که وکلا به غلط از زبان قاضی به موکلین خود دارند پیگیری شود.

معاون اول دستگاه قضا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وکیل عده‌ای از کارگران مطرح کرده‌اند که بخش دیگری از پرونده مرتضوی کیفرخواست تازه‌ای خورده است آیا این امر را تأیید می‌کنید گفت: در حدی که شما سوال را مطرح کردید بنده در جریان نیستم.

ارسال نظر: