پیش‌بینی قیمت خودرو در نیمه پایانی 99

کدخبر: 2368155

پیش بینی قیمت خودرو در سال 99 را شاید بتوان یکی از سخت‌ترین تحلیل‌ها از شریط بازار خودرو دانست. چرا که در شش ماهه اول سال شرایط بازار چندان مساعد نبود. قیمت خودروها به صورت لحظه‌ای افزایش پیدا می‌کرد و هیچ کس نمی‌دانست که دقیقا چه زمانی این روند افزایشی متوقف خواهد شد. همین موضوع باعث جذب دلالان و سودجویان به بازار خودرو شده و روند تغییر قیمت‌ها را بدتر کرد.

نسیم آنلاین : پیش بینی قیمت خودرو در سال 99 را شاید بتوان یکی از سخت‌ترین تحلیل‌ها از شریط بازار خودرو دانست. چرا که در شش ماهه اول سال شرایط بازار چندان مساعد نبود. قیمت خودروها به صورت لحظه‌ای افزایش پیدا می‌کرد و هیچ کس نمی‌دانست که دقیقا چه زمانی این روند افزایشی متوقف خواهد شد. همین موضوع باعث جذب دلالان و سودجویان به بازار خودرو شده و روند تغییر قیمت‌ها را بدتر کرد. همچنین عده زیادی از خریداران ثروتمندتر به امید سود بیشتر اقدام به خرید و انبار خودروها کردند. این موضوع باعث شد تعادل عرضه و تقاضا بر هم خورده و سر خریداران واقعی خودرو بی‌کلاه بماند.

اما شروع پاییز 99 اتفاقی بر خلاف آنچه تصور می‌شد رقم زد. در ابتدای پاییز قیمت روز خودرو ابتدا به ثبات نسبی رسید. پس از آن با بالا گرفتن تب انتخابات آمریکا رو به کاهش نهاد. در ادامه پاییز همین سال قیمت خودروها همچنان کاهش یافت و اکنون در ابتدای زمستان 99 قیمت‌های بازار خودرو به ثباتی نسبی رسیده است. اما مسئله اینجا است که کارشناسان خودرو فکر نمی‌کنند که ادامه روند کاهشی یا شروع دوباره روند افزایشی خودرو به نفع هیچ یک از خریداران، فروشندگان و کارخانه داران بازار خودرو باشد.

چرا نظرات کارشناسی بر خلاف نظر عموم است؟

بسیاری از افراد جامعه تصور می‌کنند که ادامه روند کاهش قیمت خودروها می‌تواند باعث بهبود شرایط بازار شده و خرید و فروش را به حالت عادی برگرداند. اما نظر کارشناسان چیزی بر خلاف این موضوع است. کارشناسان معتقدند که روند کاهشی قیمت خودرو باعث ایجاد پدیده رکود انتظاری خواهد شد. چرا که خریداران در انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها اقدامی برای خرید خودرو انجام نمی‌دهند. علاوه بر این فروشندگان هم قصد دارند در جهت جلوگیری از ضرر، خودروهای خود را هرچه سریع‌تر به فروش برسانند.

بنابراین در ابتدای زمستان 99 با وجود کاهش چشمگیر قیمت خودرو هنوز شرایط بازار بهبودی نداشته است. از نظر اقتصاددانان این موضوع ناشی از کاهش ناگهانی قیمت روز خودرو است. چرا که در اقتصاد سالم قیمت‌ها ثابت نگه داشته می‌شوند تا خریداران و فروشندگان سود ببرند. در اقتصاد مریض فروشندگان از ترس ضرر بیشتر اقدام به عرضه گسترده خودرو کرده و همین موضوع می‌تواند باعث رکود بیشتر بازار و عدم حضور خریداران در بازار شود.

آیا رکود بازار در نیمه پایانی سال 99 نیز ادامه دار خواهد بود؟

بدون شک در نیمه اول امسال بخش زیادی از رونق بازار به دلیل خرید و فروش‌های انجام شده توسط واسطه‌ها و دلالان بود. اما کوچک‌تر شدن حباب قیمت خودرو باعث خروج این گروه از بازار شده و رکود بازار را به دنبال داشت. از سوی دیگر تعهدات عقب افتاده خودروسازان نیز باعث شده است که خریداران اعتماد خود را به کارخانه از دست بدهند. در نتیجه خودروسازان نیز نمی‌دانند چگونه باید بدهی‌های خود را پرداخت کرده و قطعات موردنیاز برای ساخت خودروها را فراهم کنند.

در همین راستا خودروسازان با بیشترین ظرفیت در حال تولید خودرو هستند و قصد دارند تا پایان سال همه تعهدات خود را تحویل دهند. اما این موضوع به تنهایی نمی‌تواند بازار را از رکود خارج کند. خریداران باید مطمئن شوند که خودرویی که اکنون می‌خرند فردا با قیمت پایین‌تری به فروش نمی‌رسد و فروشندگان نیز باید بدانند که خودرویی که خریده‌اند، روز به روز کم ارزش‌تر نمی‌شود.

مسئله‌ای که باعث می‌شود خریداران با وجود قیمت کمتر اقدامی برای خرید انجام ندهند، تحویل‌های دیرموقع خودروسازان به نام تحویل فوری است. خریداران باید در صف‌های طولانی قرعه کشی باقی بمانند و در صورتی که خودرویی برنده شوند باید هزینه آن را اکنون بپردازند و سه ماه بعد منتظر دریافت خودروی خود بمانند. به همین دلیل خریداران ترجیح می‌دهند خرید خود را از کارخانه انجام ندهند و خودروهای تولید شده توسط خودروسازان روی دست آن‌ها باقی بماند.

همه این موضوعات در کنار یکدیگر باعث می‌شود که رکود بازار تا زمانی که چاره‌ای برای شرایط فعلی اندیشیده نشود باقی بماند. این موضوع نه به نفع خریداران است و نه به نفع فروشندگان. بنابراین بهتر است اقدامی برای ثابت نگه داشتن قیمت‌های بازار شود تا خریداران و فروشندگان با اطمینان خاطر اقدام به خرید خودرو از بازار کنند.

در پایان سال 99 قیمت‌ها چگونه خواهد بود؟

به نظر می‌رسد که اقدامات دولت و خوردوسازان برای حفظ تعادل عرضه و تقاضا تا پایان امسال به نتیجه برسد. قیمت خودرو در هفته‌های گذشته برخلاف ماه‌های قبل در بازار آزاد روند کاهشی به خود گرفته است. تعطیلی دوهفته‌ای نمایشگاه‌های خودرو نیز شتاب کاهش قیمت‌ها را سرعت بخشیده است. اگرچه پیش‌بینی شرایط اقتصادی کشور و تحلیل بازار‌های مختلف ازجمله خودرو پس از نوسان نرخ ارز و رکود اقتصادی ناشی از کرونا از کنترل خارج‌شده است اما در صورت ادامه‌دار بودن روند کاهش قیمت‌ خودرو، پس از ماه‌ها انتظار شاهد زمستان گرمی در بازار خودرو خواهیم بود.

علاوه بر این‌ها تغییر سیاست‌های قیمت گذاری و نفوذ بیشتر شورای رقابت در بازار خودرو باعث شده است که خودروسازان کمتر از قبل به فکر افزایش خودسرانه قیمت‌ها بیفتند. در نظر گرفتن شرایط مختلف بازار و میزان تاثیر مواد اولیه و قیمت ارز بر قیمت نهایی خودرو باعث می‌شود که در سه ماهه پایانی سال 99 شرایط پایدارتری برای قیمت‌ها ایجاد شده و خریداران بیشتری برای خرید خودروهای صفر و دست دوم اقدام کنند.

کارشناسان بازار خودرو شرایط خوبی را برای انتهای سال 99 پیش بینی کرده‌اند. آن‌ها معتقدند که در نهایت همه چیز به ثبات رسیده و خریداران و فروشندگان می‌توانند بار دیگر خرید و فروش خودرو را از سر بگیرند. اما برخی دیگر تصور می‌کنند که این پیش بینی خیلی خوش بینانه است. این دسته از کارشناسان معتقدند که شرایط بازار چندان هم خوب نیست و دلالان خاموش اکنون در حال آماده سازی شرایط برای شروع دوباره روند افزایشی قیمت‌ها هستند. با این حال تعداد کارشناسی که بر ثبات نهایی بازار اتفاق نظر دارند بیشتر از کارشناسانی است که با عینک بدبینی به شرایط بازار می‌نگرند. درنهایت اگر دوست داشتید قیمت خودروهای مختلف موجود در ایران را به‌صورت لحظه‌ای ببینید، وارد سایت همراه مکانیک hamrah-mechanic.com شوید، از منوی بالا قیمت روز خودرو کارکرده را انتخاب کنید. سپس با چند کلیک و ورود مشخصات خودرو مورد نظرتان، تمام اطلاعات مورد نیاز خود را پیدا می‌کنید.

ارسال نظر: