تخم مرغ همچنان بر فراز آسمان

کدخبر: 2366762

ضعف در مدیریت و کمبود نظارت ها باعث شد طی هفته های اخیر بازار گرانی کالاها داغ تر و قیمت تخم مرغ در سبد خانوار روند افزایشی به خود بگیرد.

افزایش قیمت کالاهای اساسی گویا تمامی ندارد و بی تدبیری ها در این زمینه کمر مردم را زیر بار گرانی خم کرده است. قشر متوسط جامعه هر روز به زیر خط فقر نزدیک تر شده که علت اصلی ضعف در مدیریت و کمبود نظارت ها است.

کمبود نظارت هایی که باعث شد پس از قیمت نجومی مسکن، خودرو و طلا اینبار نوک پیکان تورم و گرانی به سمت کالاهای اساسی همچون گوشت، برنج، روغن، مرغ و تخم مرغ برود و برخی از این اقلام به ویژه فرآورده های پروتئینی از سفره مردم حذف شوند.

یک بام و دو هوای بازار و قیمت های دلبخواهی به نحوی است که به عقیده شهروندان صبح تا بعد از ظهر مدام در حال نوسان است و ثباتی در آنها وجود ندارد.

در این میان آنچه این روزها مردم را در شوک فرو برده افزایش مجدد قیمت تخم مرغ طی روزهای اخیر بود که هم اکنون هر شانه از این ماده پروتئینی در خرده فروشی ها به 40 هزار تومان داد وستد می شود.

شماری از شهروندان زاهدانی در این باره ضمن گلایه از عدم نظارت بر بازار کالاهای اساسی گفتند: از یک سو کسب و کارهای مردم را به علت شیوع کرونا تعطیل ازسوی دیگر بانک ها با وصول چک، مردم را عاصی کرده اند؛ اکنون این گرانی ها با کساد درآمدی مردم همخوانی ندارد و دولت باید پاسخگوی این نابسامانی ها در بازار باشد.

به گفته آنان، عدم نظارت مسئولان منجر به آن شده تا هر خرده فروش قیمت دلبخواهی بر روی کالاها تعیین کند و این امر زمینه گلایه مندی شهروندان را به دنبال دارد؛ این گلایه ها در حالیست که هنوز مدتی از گفته وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر اینکه "به وضوح شاهد قیمت مصوب در بازار خواهید بود" نمی گذرد و دوباره افزایش قیمت ها مردم را شوکه کرد.

هیچ ثبت سفارشی برای واردات نهاده‌های دامی با ارز نیمایی و غیردولتی صورت نگرفته است

حبیب اسداله‌نژاد، نایب‌رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران چندی پیش با اشاره به تبعات ناهماهنگی دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های دولت گفته بود، وزارت جهاد کشاورزی مدعی است نهاده به اندازه کافی وارد سامانه بازارگاه نمی‌شود، در حالی که وزارت صمت مدعی تامین کامل نهاده‌هاست در نتیجه نهاده‌هایی که پس از ترخیص کالا وارد سامانه بازارگاه نمی‌شوند، منحرف شده و دستگاه‌های مسؤول باید پاسخگو باشند.

به گفته وی، دولت به برخی مجموعه‌ها نهاده مازاد می‌دهد تا بحران را کنترل کند، در حالی ‌که مرغدارانی که در سالن، مرغ در حال پرورش دارند، دسترسی به نهاده و دان دولتی ندارند، همچنین از یک سال گذشته تاکنون هیچ ثبت سفارشی برای واردات نهاده‌های دامی با ارز نیمایی و غیردولتی نشده است و قطعا نهاده‌های موجود در بازار سیاه، دولتی هستند. به عبارت بهتر، تمام نهاده‌هایی که در بازار آزاد فروخته می‌شود با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور شده و در توزیع نهاده‌های دولتی انحراف وجود دارد.

واردات، علت گرانی تخم مرغ در سیستان وبلوچستان

علیرضا سرگزی، معاون امور تولیدات دامی سیستان وبلوچستان در گفت وگو با خبرنگار ما بیان کرد: بیشتر تخم مرغ مصرفی و موردنیاز سیستان وبلوچستان از سایر استان تامین و وارد می شود.

وی گفت: در حال حاضر یک واحد برای تولید مرغ در استان فعال است که آن هم با ظرفیت پایین تر از ظرفیت اسمی خود بوده و بخش کوچکی از مصرف استان را تامین می کند.

این مقام مسئول ادامه داد: از آنجایی که مصرف مورد نیاز استان روزانه 90 تن است در این واحد تخم گذار روزانه 2.5 تن تخم مرغ تولید و روانه بازار مصرف می شود و از آنجایی که کفاف استان را نمی دهد باید از سایر نقاط این کالا را وارد کرد.

سرگزی تصریح کرد: این امر منجر شده تا قیمت تخم مرغ در همان استان ها تعیین نرخ و راهی بازار مصرف شود.

معاون امور تولیدات دامی استان افزود: قیمت گذاری و کنترل آن بر عهده متولی امر سازمان صمت است زیرا مباشرینی معرفی می کنند تا آنها تخم مرغ را به قیمت مصوب به فروش برسانند.

«عصر هامون»

ارسال نظر: