شرایط قطع زنجیره ویروس را نداریم

کدخبر: 2366746

یک فوق تخصص بیماری‌های عفونی، با اشاره به بهبود وضعیت بیماری کرونا بعد از اعمال محدودیت های دو هفته ای در کشور، گفت: البته زنجیره انتقال کرونا هنوز قطع نشده است.

محبوبه حاج عبدالباقی، در برنامه «طبیب»، در خصوص تأثیر تعطیلی‌ها در روند بیماری کرونا، افزود: این تعطیلی ها روند رو به کاهش بیماری را تشدید کرد. البته ما هنوز می‌بینیم که موارد مرگ و میر ما زیاد است که خوب این مورد به این دلیل است که بیمارانی که از قبل در آی سی یو بستری بودند حال‌شان رو به وخامت رفته، اما اگر این روند و همچنین تعطیلی‌ها همچنان ادامه داشته باشد می‌تواند روند افزایش بیماری را از بین ببرد.

وی ادامه داد: البته به این معنی نیست که کرونا از بین می‌رود چون ما از ابتدای شیوع این بیماری این سیر فراز و فرود را بارها تجربه کردیم، بنابراین این انتظار می‌رود که دوباره این روند افزایش پیدا کند.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی در پاسخ به این سؤال که آیا زنجیره انتقال بیماری قطع شده است، گفت: قطع نشده و فکر هم نمی‌کنم که بتوانیم این زنجیره را به این شکل قطع کنیم، البته یک سری از کشورها توانستند کرونا را کنترل کنند که در آن کشورها مرزها بسته شد و حتی از یک شهر به شهر دیگر امکان سفر وجود ندارد، اما ما چنین شرایطی را به هیچ وجه نداریم در نتیجه نمی‌توانیم بگوییم می‌توانیم با این شرایط بیماری را کنترل کنیم و تا زمانی که واکسن بیاید و رعایت‌ها در حد مطلوب انجام شود این زنجیره قطع نخواهد شد.

وی افزود: معتقدم اگر قوانین به درستی اجرا شود و مردم برای اجرای قوانین حمایت شوند حتماً رعایت می‌کنند، اما در حال حاضر مسئله اینجاست که مشکلات اقتصادی اجازه این قرنطینه کامل را نمی‌دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در پاسخ به این سئوال که تا چه زمان واکسن را در کشورمان خواهیم داشت، گفت: چیزی که وجود دارد این واکسن‌ها در همه جای دنیا با اولویت بندی به افراد تزریق می‌شود و حتی در کشورهای ثروتمند جهان اول به پرسنل پزشکی، افراد بالای ۶۵ سال و بعد هم به گروه‌های پرخطر تزریق خواهد شد، ولی یک فکر خوب وجود دارد که تا در دنیا بیماری را کم نکنیم حتی کشورهای ثروتمند هم در امان نیستند، پس این تفکر وجود دارد که این واکسن باید در اختیار همه کشورها قرار گیرد، لذا به نظر من این واکسن را در ایران هم با فاصله کمی از دیگر کشورها خواهیم داشت.

«خبرگزاری مهر»

ارسال نظر: