آخرین تلاش‌های ترامپ علیه ایران چیست؟

کدخبر: 2366055

احتمال دارد دولت ترامپ برای جلوگیری از بازگشت بایدن به برجام دست به اقدام نظامی علیه ایران بزند؛ در این میان تحریک اسرائیلی‌ها و سعودی‌ها که ترامپ را آخرین فرصت خود برای جنگ علیه ایران تلقی می‌کردند، بی‌تأثیر نیست.

نسیم‌آنلاین؛ سید رضا مرزانی: نیویورک تایمز اخیراً در یک گزارش مدعی شد که رئیس جمهور ترامپ در حال بررسی گزینه‌های مختلف حمله به تأسیسات هسته‌ای اصلی ایران است اما هنوز انجام یک حمله نظامی در دست بررسی نیست. در واکنش به این گزارش مقامات ایرانی اعلام کردند که هرگونه حمله به ایران پاسخ «خردکننده» دریافت خواهد کرد.

گزارش تایمز به منابع بی‌نام اشاره کرده است اما تاکنون هیچ یک از مقامات دولت ترامپ این روایت را به چالش نکشیده‌اند. براساس تحلیل یک رسانه ضدجنگ آمریکایی دولت ترامپ تمایل دارد تا پیش از بیستم ژانویه تا جایی که ممکن است فشار را بر ایران افزایش دهد و از این طریق بازگشت جو بایدن را به برجام دشوار سازد.

دونالد ترامپ همچنین می‌تواند به شیوه‌های دیگری به برنامه‌ هسته‌ای ایران لطمه بزند؛ از جمله یک حمله سایبری یا یک عملیات محرمانه. در جولای گذشته بر اساس برخی گزارش‌ها، اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران در نطنز آسیب وارد کرد و باعث آتش‌سوزی در این تأسیسات شد. در سال 2010 نیز اسرائیل و آمریکا یک حمله سایبری را به تأسیسات نطنز انجام دادند که به استاکس‌نت معروف شد.

مقامات اروپایی در مورد اوضاع کنونی و افزایش تنش‌ها میان آمریکا و ایران اظهار نگرانی کرده‌اند. برخی از این هراس دارند که اسرائیل یا سعودی احساس کنند که دولت ترامپ آخرین فرصت ایشان برای جنگ با ایران باشد. ترس دیگر این است که آمریکا یک اقدام یکجانبه را علیه ایران در پیش گرفته و به ایران حمله نظامی کند تا مانع آن شود که بایدن به توافقنامه هسته‌ای با ایران بازگردد.

در ماه جولای در جریان آتش‌سوزی‌ها و انفجارهای مشکوک در ایران، برخی مقامات به نشریه اینسایدر گفتند که اسرائیل مسئول برخی از این رویدادها به ویژه در نطنز است. این مقامات معتقد بودند که اسرائیل تلاش می‌کرد تا پیش از آن‌که ترامپ در انتخابات شکست بخورد، با ایران وارد جنگ شود.

دوشنبه هفته گذشته، فرماندهی مرکزی ایالات متحده اعلام کرد که گروهی از جت‌های جنگنده اف-16 نیروی هوایی ایالات متحده از آلمان به امارات منتقل شده‌اند. پایگاه اماراتی مذکور مرکز عملیاتی هواپیماهایی است که در خلیج فارس گشت‌زنی می‌کنند و وضعیت نیروی دریایی ایران را می‌سنجند. تحرک این هواپیماها می‌تواند حاکی از آن باشد که ایالات متحده خود را برای یک منازعه گسترده‌تر در منطقه آماده می‌کند و برخی بر این باورند که این هواپیماها جایگزین اف35هایی شده‌اند که منطقه را ترک کرده و به ایالات متحده بازگشته‌اند. ی

ارسال نظر: