۲۵ هزار آواره جنگ قره باغ به خانه‌هایشان باز‌گشته‌اند

کدخبر: 2366001

رئیس حکومت خودخوانده منطقه «قره باغ کوهستانی» می‌گوید ۲۵ هزار نفر از ساکنانی که بر اثر جنگ اخیر آواره شده بودند با مشاهده نشانه‌هایی از صلح به خانه‌هایشان باز‌گشته‌اند.

رئیس حکومت خودخوانده منطقه «قره باغ کوهستانی» روز یکشنبه گفت ۲۵ هزار نفر از ساکنانی که بر اثر وقوع جنگ میان جمهوری‌ آذر‌بایجان و ارمنستان آواره شده بودند طی چند روز گذشته با مشاهده نشانه‌هایی از صلح به خانه‌هایشان باز‌گشته‌اند.

به نوشته خبر‌گزاری آلمانی «دویچه وله»، این تعداد از آوارگان یک ششم جمعیت کل این منطقه را تشکیل می‌دهند.

این منطقه حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت دارد که به گفته خبرگزاری دویچه‌وله بعد از آغاز دور جدید در‌گیری‌ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان از بیست و هفتم سپتامبر حدود نیمی از آنها گریخته‌اند.

جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان بیش از یک ماه است که در منطقه قره‌باغ کوهستانی وارد یک درگیری نظامی شده‌اند.

طی این مدت سه بار بر سر توقف درگیری‌ها و آتش‌بس بشردوستانه توافق کردند که دو بار با میانجی‌گری مسکو بود و بار سوم با میانجی‌گری واشنگتن حاصل شد، اما هر بار این توافق نقض و درگیری از سر گرفته شده است.

با این وجود در تاریخ نهم نوامبر (۱۹ آبان ماه)، «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه، «الهام علی اف»، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و «نیکل پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان بیانیه‌ مشترکی را در خصوص آتش بس کامل در این منطقه امضا کردند.

روسیه نیز نیرو‌های حافظ صلح خود را به برخی نقاط این منطقه از جمله نقاط مرزی اعزام کرده و گزارش‌های منتشر شده از شرایط آرام در این منطقه حکایت دارند.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: