سیاست ترامپ در حمایت از اسرائیل نتوانست رای یهودیان را جلب کند

چرا یهودیان آمریکا به جای «ترامپ» به «بایدن» رای دادند

کدخبر: 2366000

تقریباً سه چهارم یهودیان آمریکایی به جو بایدن دموکرات رأی دادند که این امر سبب خشم و ناامیدی دولت تندرو بنیامین نتانیاهو در اسرائیل شده است.

نسیم‌آنلاین؛ ارینب سیفی: براساس گزارش یک رسانه آمریکایی ، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا تمام تلاش خود را برای حمایت از اسرائیل انجام داد. سفارت واشنگتن را از تل‌آویو به بیت‌المقدس منتقل کرد و کشورهای حوزه خلیج فارس مانند امارات و بحرین را متقاعد نمود که اسرائیل را به رسمیت بشناسند. اما به نظر می‌رسد سیاست‌های ترامپ در حمایت از اسرائیل، آمریکایی‌های یهودی را متقاعد نکرده که به ترامپ رای دهند.

براساس پیمایش‌های اخیر، اکثر آمریکایی‌های یهودی حامی و طرفدار اسرائیل هستند، اما هر چه می‌گذرد، بیشتر آنها احساس وابستگی کمتری به اسرائیل پیدا می‌کنند. حداقل 70 درصد از یهودیان آمریکایی از جو بایدن، کاندیدای دموکرات در برابر ترامپ حمایت کرده‌اند و این باعث خشم دولت تندرو بنیامین نتانیاهو شده است.

«ایوب کارا»، وزیر ارتباطات اسرائیل، در توییتر خود نوشت: «72 درصد از یهودیان آمریکایی قدردان ترامپ نیستند و جو بایدن را انتخاب کرده‌اند، چون احساس ناامیدی بزرگی را تجربه می‌کنند. من انتظار داشتم آنها از رئیس جمهور ترامپ که بهترین رئیس جمهور آمریکا برای دولت اسرائیل بوده حمایت کنند.» او حتی رای به بایدن را «خیانت» توصیف کرده است.

ریاست جمهوری بایدن می‌تواند مشکلات زیادی را برای اسرائیل ایجاد کند. در سال 2016، بایدن به عنوان معاون باراک اوباما، در به ثمر نشستن توافق هسته‌ای ایران که موجب خشم اسرائیل شد، بود. بایدن مخالف خروج دولت ترامپ از توافق هسته‌ای ایران بود که منجر به تشدید تنش بین اسرائیل و ایران و سراسر خاورمیانه شده است. پیش از این، اسرائیل هم بایدن و هم ایران را در صورت بازگشت به توافق هسته‌ای تهدید کرده است.

«تزاچی هانگبی»، وزیر امور شهرک‌نشینان اسرائیل، وقتی شمارش آرا به نفع دموکرات‌ها افزایش یافت، گفت: «اگر بایدن بر سیاست خود در قبال توافق هسته‌ای با ایران باقی بماند، در نهایت، یک تقابل خشونت‌آمیز بین اسرائیل و ایران رخ خواهد داد.» از یک منظر، ریاست جمهوری بایدن برای نتانیاهو، که به دلیل تندروی‌های سیاسی و رسوایی های ناشی از فساد، با مخالفت‌های فزاینده‌ای در سراسر کشور روبرو است، مشکلات بیشتری ایجاد می‌کند. بایدن از معامله قرن ترامپ که وجود فلسطینیان را کوچک می‌شمارد و توجیهی برای اشغال سرزمین‌های فلسطین توسط اسرائیل است، حمایت نمی‌کند.

به‌رغم حمایت شدید ترامپ جمهوری‌خواه از سیاست‌های متعصبانه صهیونیستی، یهودیان آمریکایی نیازی به تغییر مواضع سنتی دموکراتیک خود ندیده‌اند. از حیث نمایندگی در کنگره، تاکنون تعداد دموکرات‌های یهودی بیش از یهودیان جمهوری‌خواه است، زیرا 32 عضو از 34 عضو یهودی کنگره دموکرات هستند. «چاک شومر»، رهبر اقلیت دموکرات سنا که به اسرائیل هشدار داد تا آخرین سرزمین‌های باقی مانده فلسطین را به خاک خود الحاق نکند، خود یهودی است.

برنی سندرز، یکی از باسابقه‌ترین سناتورهای لیبرال که به یهودی بودن خود افتخار می‌کند، شانس بالایی داشت که در مقابل ترامپ به عنوان نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری سال‌های 2016 و 2020 معرفی گردد. واقعیت جالب دیگر در مورد دموکرات‌های یهودی این است که به نظر می‌رسد آنها از یک کاتولیک، یعنی بایدن، بیش از ترامپ که دامادش یک یهودی و از هواداران سرسخت اسرائیل است، حمایت می‌کنند. ایوانکا ترامپ، دختر ترامپ و همسر کوشنر نیز از مسیحیت به یهودیت گروید. اگر بایدن انتخاب شود، وی پس از جان اف کندی، دومین رئیس جمهور کاتولیک در تاریخ ایالات متحده خواهد بود.

ارسال نظر: