چند نکته درباره طرح شفافیت آرا نمایندگان

کدخبر: 2365632

طبق طرح مذکور هیات رئیسه مجلس موظف خواهد بود که در پایان هر جلسه علنی مجلس شورای اسلامی آرای هر یک از نمایندگان را – به جز مصادیق بند۳ ماده ۱۱۸ – به تفکیک موافق، مخالف، ممتنع و عدم مشارکت در سامانه اطلاع رسانی مجلس شورای اسلامی به طور شفاف اعلام کند. به نحوی که مشاهده و داده‌پردازی آن برای آحاد ملت امکانپذیر باشد.

نسیم آنلاین ؛ رضا نیلی: طرح شفافیت آرای نمایندگان در 10 بند تدوین شده و پس از جلسات مکرر در کمیسیون تدین آین نامه به تصویب رسید.

طبق طرح مذکور هیات رئیسه مجلس موظف خواهد بود که در پایان هر جلسه علنی مجلس شورای اسلامی آرای هر یک از نمایندگان را - به جز مصادیق بند۳ ماده ۱۱۸ - به تفکیک موافق، مخالف، ممتنع و عدم مشارکت در سامانه اطلاع رسانی مجلس شورای اسلامی به طور شفاف اعلام کند. به نحوی که مشاهده و داده‌پردازی آن برای آحاد ملت امکانپذیر باشد. گزارش حضور، غیاب، تاخیر و نیز ماموریت‌های داخلی و خارجی تمام نمایندگان نیز باید هر ماه توسط هیات رئیسه مجلس به طور شفاف در سامانه مذکور اطلاع رسانی شود.

تا اینجا به نظر می‌رسد همه موارد مطلوب است اما این طرح منتقدان جدی هم دارد. منتقدان معتقدند طرح مزبور نیاز به چکش‌کاری دارد و عده‌ای دیگر بر این باورند که در آیین‌نامه فعلی مجلس شفافیت به نحو بهتری وجود دارد.

در هر حال طرح شفافیت آرای نمایندگان مخالفان جدی دارد؛ فشار افکارعمومی باعث تدوین طرحی بدون نظرکارشناسی شده که گاها باذات نمایندگی متناقض است!

همگان بر ضرورت شفاف‌سازی مسئولان اتفاق نظر دارند، اما باید ابعاد مختلف و هزینه‌های این شفافیت نیز بصورت منطقی و بدور از احساسات سنجیده شود، در قانون نظارت بر رفتار نمایندگان که بر شفافیت اموال و دارایی، هدایا و امثالهم تاکید دارد اتفاق نظر نسبی وجود دارد، اما در رابطه با شفافیت آرای نمایندگان حساسیت‌هایی هست که باید موشکافانه بررسی و تصمیمی اخذ شود که علاوه بر توان اجرائی آن، نماینده را در انجام وظایف خود یاری دهد نه اینکه در آرای او غیر از رضایت خدا، رضایت فردی که قرار است به او رای بدهد، را هم در نظر بگیرد.

به نظر می‌رسد بهتر بود مجلس ابتدا با اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان جلوه‌ای از شفافیت را به تصویب می‌رساند و در فرصتی بهتر و بدون فشار افکار عمومی و رسانه‌های داخلی و خارجی نسبت به تدوین طرح جامع شفافیت آرا در فضایی کاملا کارشناسی و علمی اقدام می‌کرد.

هر چند طرحی به موازات آن قرار است در صحن مجلس بررسی شود که گفته می‌شود در عین نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس، شفافیت را هم در خود گنجانده است.

این طرح نیز قرار است به زودی در صحن پارلمان مورد بررسی وکلای ملت قرار گیرد. اما بیم آن می‌رود که اساسا اصل طرح به علت وجود چند بند در رابطه با شفافیت آراء رد شود و آسیب رد طرح‌های شفافیت در مجلس انقلابی در شرایطی که نگاه‌های خصمانه به این مجلس بیش‌از همه ادوار احساس می‌شود به سختی قابل جبران خواهد بود.

ارسال نظر: