سالگرد پاس گُل روحانی

کدخبر: 2365295

تصمیم ناگهانی دولت در آبان ماه 98 که منجر به اغتشاش و درگیری و تشجیع ضدانقلاب شد، در چه پازلی قرار داشت؟ آیا در جهت کاهش فشار به مردم بود یا برعکس موجبات تشدید فشار به مردم و زمینه اصلی اغتشاش و ورود ضدانقلاب به ماجرا را مهیا کرد.

نسیم آنلاین ؛ علیرضا ربیعی: آبان ماه 99، سالگرد تصمیم شبانه و ناگهانی حسن روحانی رئیس جمهور در گران کردن قیمت بنزین است. دقیقا در برهه ای که از سویی فشارحداکثری آمریکا به اوج خود رسیده بود و از سویی به دلیل بی کفایتی دولت موج تورم و گرانی کشور را فراگرفته بود و روز به روز فشار معیشتی به مردم بالا گرفته بود و آمریکایی ها منتظر یک جرقه بودند تا در بستر نارضایتی های عمومی کشور را درگیر یک اغتشاش و درگیری گسترده کنند، ناگهان با پایفشاری حسن روحانی رئیس جمهور در تصمیمی ناگهانی و شبانه و بدون اطلاع قبلی به مردم نرخ بنزین را افزایش دادند تا رسما پاس گُلی به ضدانقلاب داده باشد که سالها منتظر چنین فرصتی بودند.

ریچارد نفیو معمار تحریم های آمریکا علیه ایران می گوید مردم مورد هدف تحریم باید احساس درد را در زندگی خود مشاهده کنند و تحریم اثرات روانی و اجتماعی قابل لمسی داشته باشد. تبعا هدف و نقطه کانونی راهبرد فشار حداکثری آمریکا فشار به مردم برای ایجاد نارضایتی های عمومی برای ایجاد اغتشاش و درگیری با هدف تغییر رفتار جمهوری اسلامی ایران و نهایتا تغییر رژیم بوده است. حال امروز می توان مروری کرد که تصمیم بی خردانه و ناگهانی دولت در آبان ماه 98 که منجر به اغتشاش و درگیری و تشجیع ضدانقلاب شد، در چه پازلی قرار داشت؟ آیا در جهت کاهش فشار به مردم بود یا برعکس موجبات تشدید فشار به مردم و زمینه اصلی اغتشاش و ورود ضدانقلاب به ماجرا را مهیا کرد.

دولت بجای اصلاحات اساسی اقتصادی به نفع عموم جامعه و طبقات ضعیف تر، فورا به سراغ نسخه ای غیرکارشناسی با بیشترین تاثیر منفی بر عموم مردم رفت. حال آنکه مسائل اساسی دیگری در اولویت تغییر و اصلاح بود. مساله فرارهای مالیاتی و اخذ مالیات از سرمایه داران یکی از موضوعات مغفول است که صرفا اصلاح سازوکارهای مالیاتی می توانست جبران کسری بودجه کشور را بکند.

در کشور 300 هزار میلیاردر داریم که نیمی از آنها هیچ مالیاتی نمی دهند و نیمی دیگر هم مالیات غیرواقعی می دهند که نسبتی با درآمدشان هم ندارد. مقدار واقعی مالیات پزشکان به عنوان یک قشر پردرآمد طبق بررسی های مرکز پژوهش های مجلس در سال حدود 7 هزار میلیارد تومان است، که در سال گذشته میزان پرداختی مالیات پزشکان تنها 150 میلیارد تومان بوده است. یعنی 98 درصد فرار مالیاتی در پزشکان وجود دارد. اما دولت بجای ورود به چنین عرصه های اصلاح اقتصادی دقیقا در موضوعی ورود کرد که منجر به فشار بیشتر بر مردم عادی و ضعیف شد تا رسما پازل فشارحداکثری آمریکا تکمیل و زمینه ساز اغتشاشات بعدی با میان داری ضدانقلاب را فراهم کند.

آبان 98 منجر به آن شد که بسیاری از نیروهای ضدانقلاب مسلح این برهه را فرصتی دیدند تا انتقام خود را از جمهوری اسلامی بگیرند، که به حق با برخورد قاطع مواجه شدند، عده ای فریب خورده هم غالبا عفو خوردند و آزاد شدند، اما مساله مهمتر از این نیروهای میدانی، بررسی و پیگیری مسببان و زمینه سازان آبان ماه 98 است. امروز در سالگرد ماجرای آبان 98 به نظر می رسد باید به نقش بانیان اصلی آبان ماه 98 بپردازیم. که هم مانع از موج سواری ضدانقلاب و انقلابی نماها برای تخریب چهره کلیت نظام جمهوری اسلامی خواهد شد و هم مایه امید و اعتماد در میان عموم مردم را فراهم خواهد کرد.

ارسال نظر: