علیرضا فقیهی راد

توپخانه ای دقیق با نیروهایی ضعیف!

کدخبر: 2365291

ده ها نهاد و تشکیلات عریض و طویل با درآمدهای دلار و ادعاهای گزاف وجود دارد، اما امروز بعد از گذشت بیش از 40 سال از انقلاب اسلامی متاسفانه در صدور مفاهیم انقلاب اسلامی و انتشار پیام های رهبران امامین انقلاب دچار ضعف جدی هستیم. تاکنون نه تنها در مساله انتشار نامه های مذکور، بلکه در صدور پیام انقلاب اسلامی به مردم فلسطین و کشورهای اسلامی و تمامی انسان های آزادیخواه و ضداستکباری جهان چه اقدام درخوری انجام گرفته است؟

نسیم آنلاین ؛ علیرضا فقیهی راد: 32 سال از نامه تاریخی امام خمینی(ره) به گورباچف و 6 سال از نامه راهبردی و آینده نگرانه رهبرمعظم انقلاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی می گذرد اما تقریبا تمامی پژوهش های میدانی نشان می دهد این دونامه به دست مخاطبان بین المللی خود در کشورهای شوروی سابق و کشورهای اروپایی نرسیده است. نامه هایی از رهبران الهی با ادبیاتی جهان شمول با بهره گیری از دیپلماسی عمومی منتشر می شود اما مراکز و نهادهای مسئول با درآمدهای دلاری هیچ اقدام قابل توجهی برای نشر آنها انجام نداده اند.

پس از نامه رهبرمعظم انقلاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی ستاد نشر و تبلیغ این نامه تشکیل شد و حمیدرضا مقدم فر به عنوان مسئول این ستاد انتخابات شد. در کنار این ستاد مراکز متعددی با بودجه های سنگین وجود دارد که جز اقدامات نمایشی و عادی کار رو به جلویی انجام ندادند. وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مجمع جهانی اهل بیت، معاونت فرهنگی نیروی قدس، معاونت برون مرزی سیما برای انتشار و ارتباط با افکار عمومی کشورهای اروپایی چه اقدام خاصی برای انتشار نامه مذکور انجام دادند؟

اکنون هم یکماه از نامه رهبرانقلاب به جوانان فرانسوی می گذرد، باتوجه به سابقه نهادهای مذکور که بیشتر درگیر بروکراسی ها اداری و تشریفات زائد اما عرفی خود هستند، بیم آن می رود که سرنوشت نامه اخیر رهبرانقلاب نیز به سرنوشت نامه امام خمینی(ره) به گورباچف و نامه 6 سال پیش رهبرانقلاب به جوانان اروپا و آمریکایی شمالی دچار شود و جز بازتاب در رسانه های داخلی و اقدامات فرمالیته در کشورهای اروپایی محدود و محصور شود.

محمد حسنین هیکل روزنامه نگار و متفکر بزرگ مصری مهمترین نقطه قوت و نقطه ضعف انقلاب اسلامی را اینگونه شرح می دهد: انقلاب اسلامی یک توپخانه قدرتمندی به نام ولایت فقیه دارد که هرآنچه برای ایجاد یک تمدن اسلامی نیاز است را مورد هدف قرار می دهد، اما هم زمان ضعف بزرگی دارد که این توپخانه نیروی پیاده برای فتح نقاط مورد هدف را ندارد. هرچند توپخانه دقیق و با شدت نقاط را مورد هدف قرار می دهد، اما تا زمانی که نیروهای پیاده نقاط را فتح نکنند کار به سرانجام نمی رسد.

ماجرای انقلاب اسلامی دقیقا حکایت همین تحلیل حسنین هیکل مصری است. ده ها نهاد و تشکیلات عریض و طویل با درآمدهای دلار و ادعاهای گزاف وجود دارد، اما امروز بعد از گذشت بیش از 40 سال از انقلاب اسلامی متاسفانه در صدور مفاهیم انقلاب اسلامی و انتشار پیام های رهبران امامین انقلاب دچار ضعف جدی هستیم. تاکنون نه تنها در مساله انتشار نامه های مذکور، بلکه در صدور پیام انقلاب اسلامی به مردم فلسطین و کشورهای اسلامی و تمامی انسان های آزادیخواه و ضداستکباری جهان چه اقدام درخوری انجام گرفته است؟ چگونه است کشورهایی چون ترکیه آن هم نه از باب مسائل ایدئولوژیک بلکه از منظر کسب قدرت و منافع ژئوپلتیک توانسته اند دل ها و ذهن های مردم مسلمان منطقه را به خود جلب کنند اما انقلاب اسلامی با این همه ظرفیت آنچنان که باید نتوانسته است پیام خود را به مخاطبان خود در جهان اسلام و سراسر دنیا برساند. در این میان اولین مقصران وضع موجود نهادهای مسئول و ذیربط موضوع هستند که باید گزارشی شفاف از نحوه هزینه کرد بودجه های کلان و عملکرد خود ارائه کنند.

ارسال نظر: