امنیت سایبری یا انتخابات؛ دغدغه وزیر ارتباطات کدام است؟

کدخبر: 2365231

بنظر می‌رسد سریال ادامه‌دار هک زیرساخت‌های دولتی و حساس نه تنها به اتمام نرسیده، بلکه با وجود انفعال در مدیران و مسئولین این حوزه وارد فاز جدیدی شده است.

در پی هک اطلاعات ۲۳ پروژه اولویت دار دولت الکترونیکی در سازمان فناوری اطلاعات ایران، یک حقوقدان فضای مجازی گفت: امنیت سایبری کشور در گیرودار رویای انتخابات وزیر ارتباطات است.

با نزدیک شدن به پایان کار دولت دوازدهم شاهد شروع گمانه‌زنی‌ها پیرامون حضور احزاب و شخصیت‌های مطرح در انتخابات ریاست جمهوری هستیم. در بین اسامی مطرح شده برای حضور در انتخابات سال جاری، گمانه‌زنی برای حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، آذری جهرمی، در انتخابات توسط بسیاری از رسانه‌ها ‌قوت گرفته است.

گرچه تصویب طرح اصلاح قانون انتخابات و تعیین شرط سنی برای حضور در این انتخابات، به لحاظ قانونی آذری جهرمی را از شرکت در این انتخابات منع می‌کند؛ اما شنیده‌ها حاکی از آن است که وزیر جوان فعالیت‌های انتخاباتی خود را آغاز کرده و جلساتی نیز با برخی فعالین سیاسی برگزار کرده است. صرف نظر از نتیجه این تلاش‌ها و موفقیت یا ناکامی آذری جهرمی در ورود به عرصه انتخابات، آنچه پرواضح است اینکه وزیر جوان قصد ندارد پس از مطرح شدن به عنوان وزیر و سکانداری ۴ ساله وزارت ارتباطات، سهم خود از قدرت را از دست بدهد و به هرقیمتی در تلاش است در دولت بعد نیز سهم خود را محفوظ نگه دارد.

در کنار تلاش بی‌وقفه آذری جهرمی در دستیابی به قدرت در دولت آتی، در چند ماه گذشته شاهد افزایش حملات سایبری و ضربات مهم و ویرانگر به زیرساخت‌های حساس دولتی و غیردولتی بوده‌ایم. تنها از ابتدای سال جاری حجم قابل توجهی از حملات سایبری به کشور صورت گرفت که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به حمله سایبری به بندر شهید رجایی در ۳۱ اردیبشهت‌ماه و حمله سایبری به سازمان بنادر و کشتیرانی و وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد.

این در حالی است که آذری جهرمی در نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از روند پیشرفت و توسعه شبکه ملی و سپر دفاعی یکپارچه در فضای سایبری سخن به میان آورده بود. با وجود حملات متعدد سایبری به زیرساخت‌های حساس و موفقیت این حملات مخصوصا از ابتدای سال تاکنون، بنظر می‌رسد توسعه سپر دفاعی مورد نظر وزیر، به مانند توسعه شبکه ملی اطلاعات صرفا روی کاغذ صورت گرفته و از تاثیرگذاری آن بر افزایش ضریب امنیت سایبری کشور هیچ اثری نیست.

اخیرا نیز در دو روز گذشته شاهد بروز حمله سایبری دیگر، این بار در زیرمجموعه خود وزارت ارتباطات بوده‌‎ایم. بنابر گزارش‌های دریافتی از سایت (zone-h) (که سایت معتبر جهانی به منظور معرفی رده هکرها است)، سایت رصد و پایش دولت الکترونیکی به نشانی (e-monitor.ito.gov.ir) توسط یک تیم هکری مورد هک قرار گرفته است.

این وبسایت که زیرنظر سازمان فناوری اطلاعات ایران، از مجموعه‌های وزارت ارتباطات مدیریت می‌شود، شامل دیتای جمع‌آوری شده از اکثر دستگاه‌های اجرایی دولتی است که قرار بود در راستای اجرای طرح دولت الکترونیکی مورد استفاده قرار بگیرد. چندی پیش شهره ناصری، معاونت سیاستگذاری و اعتباربخشی سازمان فناوری اطلاعات، نیز در گزارشی از امکان رصد و بازدید آخرین پیشرفت‌ها در این سایت خبرداده بود.

بنظر می‌رسد سریال ادامه‌دار هک زیرساخت‌های دولتی و حساس نه تنها به اتمام نرسیده، بلکه با وجود انفعال در مدیران و مسئولین این حوزه وارد فاز جدیدی شده است.

هک سایت زیرمجموعه متولی امنیت سایبری کشور، بیانگر ناتوانی در برخورد با اینگونه حرکت‌ها و فقدان عزم جدی در مدیریت اینگونه تهدیدات است. بنظر می‌رسد تمرکز بر حوزه کاری و اقدام فعالانه در این حوزه و تامین امنیت زیرساخت و مراکز حساس و مهم کشور امروزه یکی از مهمترین وظایف وزارت ارتباطات است که اخیرا با اقدامات خارج از عرف آذری جهرمی مسکوت مانده است. باتوجه به آنچه بیان شد حال سوال اصلی اینجاست که آیا اولویت انتخابات ریاست جمهوری برای برخی وزرای فعلی به میزانی است که به مسئولیت و کار ویژه اصلی خود نپردازند؟

«خبرگزاری مهر»

ارسال نظر: