دخالت آمریکا و فرانسه در تشکیل دولت لبنان

کدخبر: 2364913

درحالی که روز گذشته منابع از توافق عون و حریری برای توزیع پست‌های حاکمیتی می‌گفتند، امروز با اشاره به مداخلات آمریکا و فرانسه اعلام کردند که حریری دیدگاه خود را در این زمینه تغییر داده است.

منابع آگاه از پرونده تشکیل دولت در لبنان گزارش دادند که «سعد حریری» نخست وزیر مکلف لبنان پیشنهاد لغو چرخشی شدن پست‌های حاکمیتی ( وزارت خارجه ،وزارت کشور، وزارت دارایی و وزارت دفاع) را مطرح کرده است. در مقابل «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان نیز در واکنش به این درخواست حریری اعلام کرد که ساختار دولت باید از ۱۸ وزیر به کابینه‌ای با حضور ۲۲ یا ۲۴ وزیر تغییر کند.

این منابع خاطرنشان کردند که حریری اصرار دارد تا چرخشی شدن پست‌های وزارتی درباره سایر وزارتخانه‌ها به استثنای ۴ پست حاکمیتی که ذکر شد اعمال شود. در این میان جریان آزاد ملی بر تصدی وزارت انرژی اصرار دارد و حزب الله نیز اعلام کرده در صورتی که قرار باشد بحث چرخشی شدن پست‌ها لغو شود وزارت بهداشت نیز باید مانند سابق در اختیار گروه‌های شیعه باشد.

به گفته منابع مذکور از سوی دیگر فرانسوی ها نیز وارد روند تشکیل دولت لبنان شده و اعلام کردند که وزارت انرژی که سهم جریان آزاد ملی بود باید از سهمیه‌های سیاسی خارج شده و وزیر آن کسی باشد که بتواند با فرانسوی ها همکاری کنند.

از طرف دیگر منابع دیپلماتیک آمریکایی به روزنامه الجمهوریه گزارش دادند که واشنگتن پس از عبور از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر ضرورت تسریع در تشکیل دولت جدید لبنان تاکید و از تلاش‌های فرانسه در این راستا حمایت می‌کند؛ زیرا اگر این اتفاق نیفتد لبنان با خطر بزرگی مواجه خواهد شد.

منابع آمریکایی همچنین گفتند که واشنگتن پرونده تشکیل دولت لبنان را به تحریم هایی که علیه «جبران باسیل» رئیس جریان آزاد ملی این کشور تحمیل کرده و یا ممکن است بعدها درباره افراد دیگری نیز اعمال کند ربط نمی‌دهد.

در همین راستا «وفیق ابراهیم» تحلیلگر سیاسی لبنان گفته است که آمریکایی‌ها و فرانسوی‌ها شروطی را برای سعد حریری در راستای کنار گذاشتن حزب الله از کابینه تعیین کرده‌اند.

وی تأکید کرد که حریری مشروعیت خود را از آمریکایی‌ها و فرانسوی‌ها می‌گیرد تا یک کابینه بدون حزب الله تشکیل دهد. آمریکا و فرانسه با یکدیگر توافق کرده اند که سعد حریری به بهانه تشکیل دولت متخصصین، وارد عمل شود.

«خبرگزاری تسنیم»

ارسال نظر: