تصمیات ساعتی کرونا را متوقف می‌کند؟

کدخبر: 2364736

تهران به عنوان بحرانی‌ترین کانون شیوع بیماری کرونا از نظر کارشناسان نیاز به تعطیلی متناوب چند هفته‌ای دارد. تعطیلی تهران به مهار این بیماری کمک شایانی خواهد کرد.

دولت قصد دارد محدودیت‌های جدیدی را برای مقابله با کرونا وضع کند، اما همچنان با تعطیلی متناوب مخالف است.

عملکرد دولت در مقابله با کرونا نشان داده برخی مسوولان به‌شدت مخالف نظر متخصصان و کارشناسان هستند. به نظر متخصصان، تهران به عنوان بحرانی‌ترین کانون انتقال کرونا باید چند هفته به صورت متناوب تعطیل شود، اما دولت هر طرحی را به تصویب می‌رساند غیر از تعطیلی! شنیده شده قرار است امروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، موضوع محدودیت‌های ساعتی بررسی و تصویب شود.

خبرگزاری دولتی ایرنا پنجشنبه گزارش داد: «در نشست رؤسای کمیته‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا، پیشنهاد کمیته‌های امنیتی و اجتماعی و بهداشت و درمان درباره اعمال محدودیت‌های شدیدتر برای مدیریت سریع‌تر مقابله با شیوع بیماری، موضوع تعطیلی کسب‌وکارهای غیرضروری در همه مراکز استان‌ها از ساعت ۱۸ هر روز از ۲۰ آبان تا ۲۰ آذرماه و ممنوعیت تردد خودروهای شخصی در همه مراکز استان‌ها از ۲۰ آبان تا ۲۰ آذرماه سال جاری از ساعت ۲۱ تا ۴ بامداد مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مقرر شد برای تصویب به جلسه روز شنبه (امروز) ستاد ملی ارایه شود. نکته اینجاست که آثار هر نوع محدودیت یا تصمیم‌گیری حداقل ۲ هفته بعد مشخص می‌شود؛ آنچه امروز ما در بیمارستان‌ها برداشت می‌کنیم، حاصل عملکرد اجتماعی ۲ تا ۳ هفته گذشته است و همینطور هر چه امروز تصمیم بگیریم، در هفته‌های آتی اثر خود را نشان خواهد داد».

از ۲ ماه پیش کمیته سلامت استانداری تهران شورای شهر تهران، اعضای کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، نمایندگان وزارت بهداشت و حتی استانداری تهران درخواست تعطیلی پایتخت را داده بودند، اما دولت از روی لجاجت با تعطیلی تهران مخالف است. با توجه به اینکه در روزهای اخیر تعداد مرگ‌ومیرهای کرونا در کشور به بالای ۴۰۰ نفر در روز رسیده است، مقاومت دولت در برابر تعطیلی عجیب به نظر می‌رسد. دولت همه محدودیت‌های دیگر را به تصویب می‌رساند، اما کارشناسان معتقدند این محدودیت‌های لازم است، اما کافی نیست و با توجه به سرعت انتقال و انتشار کرونا، این محدودیت‌ها بی‌اثر خواهد بود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: دولت بویژه ستاد ملی مقابله با کرونا، برنامه جامعی که بتواند از شیوع گسترده ویروس مرگبار کرونا جلوگیری کند، ندارد.

ملک فاضلی درباره اینکه آیا سیاست‌گذاری‌های دولت در مقابله با کرونا با ایجاد محدودیت‌های مقطعی در ترددها و اجرای برنامه‌هایی، چون تعطیلی برخی صنوف، مشاغل یا دورکاری نیمی از کارکنان دولت همراه با جریمه متخلفانی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، در مهار این بیماری تأثیرگذار بوده است، گفت: هر برنامه‌ای که تاکنون دولت برای مهار بیماری «کووید-۱۹» و جلوگیری از شیوع گسترده این بیماری طی ۸ ماه گذشته به کار گرفته است، تاثیر چندانی بر مهار ویروس کرونا نگذاشته است. مرگ بیش از ۴۰۰ نفر در هر شبانه‌روز و پر شدن تخت‌های بیمارستانی سراسر کشور نتیجه نبود برنامه‌ریزی‌های منسجم، وجود ضعف در تصمیم‌گیری و بی‌توجهی به موضوع سلامت در صدر برنامه‌هاست.

وی با بیان اینکه تا به حال تدابیر کافی برای پیشگیری از شیوع این بیماری در کشور اندیشیده نشده است، گفت: چنانچه پروتکل‌های لازم در مبارزه با ویروس کرونا بخوبی رعایت و اجرا می‌شد کرونا اکنون سراسر کشور را غافلگیر نمی‌کرد.

فاضلی اضافه کرد: دولت با رویکرد سفت کن و شل کن اقدامات ضدکرونایی را در کشور اجرا می‌کند. این موضوع باعث شده است در برخی ماه‌ها آمار جان‌باختگان و مبتلایان به این ویروس مرگبار کاهش یافته و در مواقعی شمار فوت‌شدگان کرونایی افزایش یابد و سرایت این ویروس بشدت در جامعه بالا برود.

وی تصریح کرد: حفظ سلامت جامعه آنگونه که سازمان جهانی بهداشت بر آن تاکید دارد در گرو رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی است که این مهم جز با ایجاد محدودیت‌ها بویژه در ترددها و تعطیلی مشاغل و قرنطینه چند هفته‌ای امکان‌پذیر نیست.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا در کشور و رشد آمار جان‌باختگان و مبتلایان، تصمیم‌گیران باید حداقل یک ماه کل کشور را تعطیل کنند و با کسانی که پروتکل‌های بهداشتی و دستورالعمل‌ها را رعایت نمی‌کنند بشدت برخورد شود. تا وقتی دولت یک ماه اعلام تعطیلی نکند، سایر طرح‌ها برای قطع زنجیره انتقال ویروس، بی‌نتیجه و بی‌اثر است.

وی با بیان اینکه تیم تصمیم‌گیرنده در ستاد ملی مقابله با کرونا باید آمادگی و توان کشور را جهت تعطیلی چند هفته‌ای تهران و برخی شهرها بسنجند، گفت: کرونا با توصیه و سفارش و ایجاد محدودیت‌های ضعیف و مقطعی نظیر جلوگیری از تردد در ساعت‌های مشخص از بین نمی‌رود، بلکه باید نسخه‌ای جدید برای درمان آن پیچیده شود.

تأثیر قرارگاه عملیاتی

پس از جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در حضور مقام معظم رهبری بود که قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا به ریاست وزیر کشور تشکیل شد؛ قرارگاهی که بلافاصله وارد گود شد و محدودیت‌هایی برای برخی شهرستان‌ها و مراکز استان‌ها تصویب و اجرا کرد. همچنین هفته گذشته که یک روز تعطیل در میانه هفته داشت نیز این قرارگاه بلافاصله محدودیت تردد و خروج از مراکز ۲۵ استان را ابلاغ کرد که توسط نیروی انتظامی و پلیس راهور اجرایی شد؛ نکته‌ای که حاکی از اهمیت تشکیل این قرارگاه عملیاتی است و بخش عمده‌ای از فشار مقابله با کرونا را از دوش نظام سلامت برخواهد داشت.

حسن روحانی، رییس‌جمهوری درباره تشکیل این قرارگاه عملیاتی گفته است: همه مصوبات ستاد ملی برای اجرای دقیق و نظارت بر روند اجرا در قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا پیگیری خواهد شد.

وی در این باره اظهار کرد: از آنجا که از جمله وظایف قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا، هم‌افزایی و تقویت توانایی‌های مختلف در سطح کشور است، لازم است این قرارگاه از همه ظرفیت‌های درون کشور اعم از دولتی و خصوصی، قوای نظامی و انتظامی و سازمان‌های مردم‌نهاد، بسیج، تشکل‌های مذهبی، مساجد و خیران استفاده کند.

این در حالی است که برخی ناهماهنگی‌های بین‌دستگاهی در ماه‌های گذشته باعث شده بود بعضی مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا اجرایی نشود و در نتیجه آن بار عدم انجام مصوبات بر دوش بیمارستان‌ها و نظام سلامت تحمیل شود.

پشتیبانی از وزارت بهداشت

عبدالرضا رحمانی‌فضلی، فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره تشکیل این قرارگاه گفته بود: تشکیل این قرارگاه به معنی انفکاک مسؤولیت‌ها و وظایف نیست، بلکه قرارگاه عملیاتی برای تجمیع همه مسؤولیت‌ها برای پشتیبانی بیشتر از وزارت بهداشت است که در خط مقدم مبارزه با این ویروس قرار دارد.

سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در نامه‌ای به وزیر کشور درباره تشکیل قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا نوشت: اگرچه در ماه‌های گذشته همکاری صمیمانه جنابعالی، معاونان و استانداران ارجمند با مجموعه نظام سلامت موجب قدردانی است، مع‌الوصف فقدان تشکیلاتی منسجم که بتواند مقتدرانه اجرای شیوه‌نامه‌ها و محدودیت‌های الزامی را در راستای مدیریت، کنترل و مهار بیماری به مرحله عمل برساند، در تلاش‌های شبانه‌روزی همکاران‌مان در نظام سلامت و افت و خیز بیماری تاثیرات شگرفی داشت.

وی در ادامه نامه خود آورده است: با این تقسیم کار مدبرانه توسط مقام معظم رهبری، همکاران ما بدون دغدغه اجرا یا عدم اجرای مصوبات و اعمال محدودیت‌ها، می‌توانند به رسالت اصلی خویش یعنی آموزش همگانی، تشخیص زودرس با استفاده از تست‌های بیشتر، شناسایی موارد مشکوک و در تماس با افراد آلوده، قرنطینه‌سازی آنها، درمان مناسب و توسعه زیرساخت‌های نظام سلامت و همچنین تدوین شیوه‌نامه‌ها و محوریت در تعیین عالمانه مصادیق محدودیت‌ها بپردازند.

محدودیت‌ها مخالفانی هم دارد

به هر حال اعمال هر نوع محدودیت می‌تواند مخالفانی هم به همراه داشته باشد. در حالی که بسیاری در ماه‌های اخیر بر طبل اعمال محدودیت‌های بیشتر می‌کوبند، اما وقتی محدودیتی اعمال می‌شود، اعتراض می‌کنند یا حتی برخی به این محدودیت‌ها گردن نمی‌نهند و قانون‌گریزی را در پیش می‌گیرند.

حسن روحانی، رییس‌جمهور روز پنجشنبه در جلسه رؤسای کمیته‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا پس از استماع گزارش‌های فرمانده عملیاتی قرارگاه ستاد ملی مبارزه با کرونا و رؤسای کمیته‌ها از اقدامات‌شان درباره اجرا و نظارت بر مصوبات ستاد و جلسات هماهنگی که با سایر دستگاه‌های دخیل طی هفته گذشته برگزار شد، اظهار داشت: مصوبات ستاد ملی و آنچه در کشور درباره مبارزه با کرونا در حال انجام است، حاصل مطالعات و بررسی‌های علمی و یافته‌های کارشناسی مختصصان و مسؤولان مربوط در کمیته‌ها و همچنین تجارب ماه‌های گذشته است.

وی با تاکید بر اینکه کاستن روند شیوع بیماری و کاهش تعداد مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی بویژه بیماران بستری، اولویت نخست و تنها راهکار برای خروج از وضعیت کنونی است، گفت: از این منظر مداخله فوری از طریق اعمال محدودیت‌های شدید در مناطق قرمز به عنوان راهکاری موثر خواهد بود.

رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: در کنار اقدامات قبلی در اعمال محدودیت‌ها، کمیته بهداشت و درمان با همکاری سایر دستگاه‌ها و کمیته‌ها در ایجاد مراکز مراقبتی و استفاده از ظرفیت‌ها و مراکز اقامتی و تقویت ظرفیت درمانی در مراکز سرپایی و در عین حال درمان بیماران با علائم خفیف در منزل باید مورد توجه قرار گیرد. استفاده از نقاهتگاه مناسب هم یکی از راهکارهای موثر در کاهش بیماران بستری در بیمارستان‌ها است.

روحانی در ادامه تصریح کرد: با توجه به مصوبه ستاد ملی درباره دورکاری کارکنان، قرارگاه عملیاتی ستاد ملی موظف است بر اجرای این مصوبه در تمام دستگاه‌های دولتی و غیردولتی نظارت دقیق انجام دهد.

وی با تاکید بر لزوم حرکت هماهنگ و نظام‌مند تمام ارکان دخیل بویژه قرارگاه عملیاتی در چارچوب مصوبات ستاد ملی برای نظارت بر روند اجرای این مصوبات گفت محدودیت‌های ایجادشده در مراکز ۲۵ استان کشور نیز در چارچوب همین یافته‌ها اعمال شده است.

رییس‌جمهور همچنین تصریح کرد: فرمانده قرارگاه علمیاتی ستاد ملی موظف است تمام اقدامات اجرایی خود را بر اساس مصوبات ستاد ملی و با مشارکت همه کمیته‌ها انجام دهد.

«روزنامه وطن امروز»

ارسال نظر: