توصیه رئیس‌جمهور سابق نیجریه به ترامپ؛ شکست را قبول کن

کدخبر: 2364723

رئیس‌جمهور سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ نیجریه با اشاره تلویحی به مواضع دونالد ترامپ مبنی بر عدم پذیرش شکست در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، به او توصیه کرد که شرافت را به قدرت ترجیح دهد.

با گذشت بیش از سه روز از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و ادامه تنش‌ها بر سر اینکه چه کسی پیروز این انتخابات شده است، رئیس‌جمهور سابق نیجریه بدون اشاره مستقیم به نام دونالد ترامپ، به او درباره پذیرش شکست توصیه‌‎هایی کرد.

بنا بر گزارش «ساهارا ریپرترز»، «گودلاک جاناتان» رئیس‌جمهور سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ نیجریه که خودش در سال ۲۰۱۵ در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری شکست خورد و کنار رفت، درباره تنش‌ها و بحران در آمریکا پس از انتخابات ریاست جمهوری این کشور اظهاراتی مطرح کرد.

جاناتان اولین کسی بود که در تاریخ نیجریه به عنوان رئیس‌جمهور مستقر در انتخابات دور دوم شرکت کرد و رقابت را باخت و شکست خود در انتخابات را پذیرفت.

رئیس‌جمهور سابق نیجریه در پیامی فیسبوکی بدون اشاره مستقیم به نام دونالد ترامپ نوشت: «اهداف و جاه طلبی هیچ کسی ارزش (ریخته شدن) خون هیچ شهروندی را ندارد. بهتر است به هزینه از دست دادن قدرت شرافت به دست بیاورید تا اینکه شرافت را از دست بدهید و قدرت به دست آورید».

او که اخیرا به عنوان رئیس هیات اعزامی «جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا» موسوم به اِکُواس در حال ایفای نقش برای حل بحران در کشور مالی است، ادامه داد: «در هر زمانی، قدرت عشق باید بیش از عشق به قدرت اهمیت داده شود».

این مقام ارشد سابق نیجریایی افزود: «این فلسفه من است و با آن زندگی کرده‌ام. این (فلسفه) برای کشور دوست داشتنی من و همچنین برای خودم صلح و آرامش بزرگی به ارمغان آورده است و من به همه رهبرانی که با وضعیت مشابهی مواجه هستند چه در دولت و چه در انتخابات و یا حتی در مراوداتشان با بازیگران سیاسی هم وطنشان، این توصیه را مطرح می‌کنم».

اشاره جاناتان به انتخابات سال ۲۰۱۵ ریاست جمهوری نیجریه است که در آن او که به عنوان رئیس‌جمهور در قدرت بود، رقابت را به رقیبش باخت و پس از آن به شکست اذعان کرد.

توصیه تلویحی رئیس‌جمهور نیجریه به ترامپ برای پذیرش شکست در حالی مطرح شده است که تشدید بحران انتخاباتی در آمریکا با گذشت سه روز از موعد اصلی برگزاری این انتخابات همچنان ادامه دارد.

به رغم آنکه رسانه‌های آمریکایی از پیشتازی جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری و رسیدن او به حد نصاب ۲۷۰ رای الکترال خبر داده‌اند، ترامپ ضمن اعلام پیروزی خودش، مدعی تقلب بزرگ در انتخابات شده است.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: