۷ سال معطل کردن معیشت مردم به آمریکا تمام نشد؟

کدخبر: 2364662

هنوز 9 ماه تا پایان عمر دولت باقی مانده است، دیگر زمان وعده دادن و معطل کردن اقتصاد کشور به مذاکره با جوبایدن یا دونالد ترامپ هم گذشته است.

نسیم آنلاین ؛ حسین رضایی: دولت حسن روحانی از سال 92 تا به امروز تمامی امورات کشور و مسائل داخلی اقتصادی را آنچنان به تحولات خارج از کشور و مذاکرات گره زد که امروز نه تنها دولت روحانی بلکه فضای اقتصادی و جامعه نیز همگی منتظر و معطل نتایج انتخابات 2020 آمریکا مانده اند.

حسن روحانی که بجز مذاکره برای رفع تحریم و برجام برای حل تمامی مسائل کشور حتی آب خوردن مردم نسخه ای دیگری نداشت طی این سال ها تقریبا هیچ اقدام عملی برای گره گشایی از امورات مردم نکرد. از ابتدا که چندسال کشور را معطل به نتیجه رساندن مذاکرات منتهی به برجام کرد. سپس با امضای برجام در حالی که اشک شوق می ریخت و به بانیان آن سکه هدیه می کرد، باز هم منتظر ماند تا بلکه طرف های آمریکایی و اروپایی برجام به تعهدات خود عمل کنند که نکردند و دست خالی ماند.

کار بالا گرفت و آمریکا از برجام خارج شد و تمامی تحریم ها را بازگرداند و حتی تحریم های جدیدی نیز علیه ایران اعمال کرد. اما دولت بازهم با اتخاذ راهبرد صبر و انتظار کشور را معطل وعده های پوچ کشورهای اروپایی نگه داشت تا بلکه فرجی حاصل شود. نهایتا بعد از چندی مشخص شد از اروپایی ها هم آبی گرم نمی شود حالا دیگر سال 99 شده و 7 سال کشور را در برزخ نگه داشته تا از آن سوی آب ها چیزی برسد.

اما دولت روحانی که اساسا نه اراده ای و نه توانی و نه برنامه ای برای حل مشکلات مردم از درون کشور دارد، بازهم همان راهبرد صبر و انتظار را تداوم بخشید و همه چیز را به انتخابات 2020 آمریکا و تغییرات احتمالی در کاخ سفید موکول کرد. دولت به امید روی آمدن دموکرات ها و جوبایدن اقتصاد کشور را قفل کرد و منتظر نگه داشت تا 3 نوامبر 2020 فرا رسد.

اکنون هرچند مشخص است از جوبایدن هم مانند اوباما و ترامپ برای منافع ملی ایران آبی گرم نمی شود، اما دولت دیگر بهانه ای ندارد. 3 نوامبر هم گذشت و دولت باید در محضر مردم توضیح دهد چه برنامه ای برای حل معضلات جاری مردم دارد. رکود بی سابقه، تورم افسارگسیخته، بیکاری، شکاف طبقاتی همگی به اوج خود رسیده و مردم دیگر کاسه صبرشان لبریز شده است. هنوز 9 ماه تا پایان عمر دولت باقی مانده است، دیگر زمان وعده دادن و معطل کردن اقتصاد کشور به مذاکره با جوبایدن یا دونالد ترامپ هم گذشته است. هرچند جوبایدن هم از قبل تکلیف را مشخص کرده و اعلام کرده جز با الحاق بند غروب به برجام و گسترش آن به حوزه های موشکی و منطقه ای به برجام و مذاکرات بازنخواهد گشت. از سویی تکلیف ترامپ هم که روشن است، لذا دولت باید بداند دوران وعده های بی سرانجام به پایان رسیده و باید لااقل در این ماههای آخر عمر خود اقدامی برای رفع مشکلات مردم بکند و از سیاست های منفعلانه و معطل کردن کشور به این و آن دست بکشد.

ارسال نظر: