حمل‌ونقل عمومی عامل انتشار ۴۰ درصدی کرونا

کدخبر: 2364468

رییس شورای شهر تهران اعلام کرد که دولت مصوبات خوبی در خصوص تامین اتوبوس و مترو دارد، اما باید پیگیری‌های لازم توسط مسئولان شهرداری انجام شود.

محسن هاشمی صبح امروز در مراسم آیین‌ بهره برداری از ۱۰۰ دستگاه اتوبوس و مینی بوس نو در ناوگان حمل و نقل عمومی اظهار کرد: به یاد دارم که در زمان ریاست جمهوری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یک اتفاق خوب افتاد و دولت هزینه خرید اتوبوس را به صورت ۱۰۰ درصدی تقبل کرد و در همین راستا قرارداد ۳۰۰۰ دستگاه اتوبوس منعقد شد و ۲۰۰۰ دستگاه این اتوبوس‌ها در دولت اصلاحات تحویل داده شد و جا دارد از احمدی‌نژاد نیز یاد کنیم که غوغا به پا کرد که نه تنها برای تهران بلکه برای همه کلانشهرها ۱۰۰ هزار اتوبوس خرید به گونه‌ای که به یاد دارم به شهر رفسنجان ما که سیستم اتوبوسرانی هم نداشت، ۱۵ دستگاه اتوبوس رسید و در این مدت تبصره ۱۳ فعال شد و با هفت الی هشت کارخانه اتوبوسرانی قرارداد بسته شد.

وی با بیان این‌که من بارها اعلام کردم که مسئولان شهرداری نیز باید فشار بیاورند و خجالت نکشند و حتی به شوخی گفته‌ام که لحاف و تشک در دفتر ریاست جمهوری پهن کنند، اظهار کرد: در دولت روحانی نیز مصوبات خوبی داشتیم به گونه‌ای که با این مصوبه می‌توانستیم ۱۹ هزار اتوبوس و ۴۶ هزار مینی‌بوس داشته باشیم، اما متاسفانه این مصوبه خوب که برای سال ۱۳۹۶ هم هست محقق نشده و از حناچی می‌خواهم این متن را با دقت خوانده و آن را دنبال کنند.

رییس شورای شهر تهران با طرح این سوال که منتظر چه هستید؟بیان کرد: این مصوبه به همه دست اندرکاران ابلاغ شده و نمی‌دانم چرا آن را دنبال نمی‌کنند و رییس‌ جمهور کاری را که باید انجام داده و حالا اگر سیستم ما نمی‌تواند این مصوبه را تبدیل به اتوبوس کند، موضوع دیگری است.

هاشمی با بیان این‌که برای ساخت متروی تجریش نیز ما همین راه را رفتیم و ۳۰۰ میلیون فاینانس گرفتیم، اظهار کرد: حالا این مصوبه دولت برای اتوبوس خیلی راحت‌تر است چرا که بازپرداخت این خریدها با وزارت نفت تعیین شده و در مورد مترو هم مصوبه‌ مشابه داشتیم که برای قبل از خروج دونالد ترامپ از برجام بود و می‌توانستیم آن را احیاء کنیم و وقت لازم برای کارکردن را داشتید.

رییس شورای شهر تهران با بیان این‌که در مورد تامین واگن مترو نیز هرچه نگاه می‌کنم می‌بینم که مصوبات لازم وجود دارد و باید پیگیری‌های مقتضی انجام شود، اضافه کرد: دولت تصمیم گرفته اما استفاده‌کنندگان نهایی آن را رها کردند و باید موانع هم رفع شود.

وی با اشاره به وضعیت کرونا در کشور اظهار کرد: متاسفانه وضعیت خوب نیست، نه در زمان مناسب و نه اقدامات مناسب و نه امکانات خوبی برای مواجهه با کرونا داریم.

هاشمی با بیان این‌که حمل و نقل عمومی منشأ انتشار کرونا در شهرهای بزرگ است به گونه‌ای که ۳۰ الی ۴۰ درصد انتشار در حمل و نقل عمومی رخ می‌دهد، گفت: تصور نکنید که تا چند ماه آینده کرونا می‌رود بلکه باید زندگی و حمل و نقل‌مان را با کرونا تنظیم کنیم و نیازمند کمک بیشتر به ناوگان حمل و نقل عمومی هستیم تا فاصله گذاری را رعایت کنیم.

رییس شورای شهر تهران با اشاره به این‌که امسال سال جهش تولید نام‌گذاری شده، گفت: جهش تولید فقط تولید ماسک نیست و باید بگویم در مورد اتوبوس و مترو شعار رهبری محقق نشده و از ۱۰ کارخانه سازنده اتوبوس، ۹ کارخانه خوابیده است و باید فکری به حال آنها کرد.

«خبرگزاری ایسنا»

ارسال نظر: