۷۰ درصد زندانیان درگیر مواد مخدرند

کدخبر: 2364433

مومنی گفت:۷۰ درصد زندانیان درگیر مواد مخدر هستند که ۴۰ درصد آن‌ها مستقیم و ۳۰ درصد غیر مستقیم مواد مصرف می کنند.

اسکندر مومنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد در مراسم امضا تفاهم نامه بین ستاد مبارزه با مواد مخدر و سازمان نظام پزشکی امروز (۱۲ آبان ماه) برگزار شد، اظهار کرد: موضوع مواد مخدر و این آسیب اجتماعی، موضوعی است که همه کشور درگیر هستند.

وی با بیان اینکه ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر مصرف کننده مستمر داریم، ادامه داد: یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر مصرف کننده تفننی هستند و در واقع ۴ میلیون نفر در کشور درگیر اعتیاد هستند.

مومنی با اشاره به اینکه خانواده‌های زیادی درگیر معضل اعتیاد هستند، ادامه داد: ۷۰ درصد زندانیان درگیر مواد مخدر هستندکه ۴۰ درصد آن‌ها مستقیم و ۳۰ درصد غیر مستقیم هستند، همچنین ۵۵ درصد طلاق‌ها به دلیل مواد مخدر، اکثر سرقت‌ها و جرم‌ها به دلیل مصرف مواد مخدر است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: باید همه جامعه و گروه‌های مرجع به میدان آیند تا این مسئله اعتیاد ساماندهی شود، همچنین باید گفت یک معتاد در خانواده چند نفر را معتاد می‌کند.

وی بیان کرد: با بررسی‌های زیادی که همکاران ما در ستاد مبارزه با مواد مخدر انجام دادند قرار شد، این تفاهم نامه از یک تفاهم نامه کلی خارج شود و به صورت عملیاتی باشد. کشور ما به جامعه پزشکی هم احترام میگذارد و هم اعتماد دارد و این سرمایه اجتماعی بسیاری بزرگی است که جامعه پزشکی دارد.

مومنی بیان کرد: در حال حاضر کمیسیون پزشکی داریم و جامعه پزشکی ما در نشریات جهانی حرفی برای گفتن دارند و امروز افتخار جمهوری اسلامی این است که از آن کشوری که وارد کننده پزشک بود هم اکنون تبدیل به یک صنعت پزشکی قوی شده است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه برای رفع مشکل اعتیاد باید از حوزه پزشکی کمک بگیریم، گفت: از شیوه‌های نوین درمان اعتیاد باید استفاده کنیم که این اقدام برعهده جامعه پزشکی است و این جامعه میتواند این اقدام را انجام دهد. حوزه‌های کاهش آسیب، آموزش همگانی، پیشگیری در این تفاهم نامه دیده شده‌است.

وی افزود: امیدواریم بتوانیم با همکاران ما در ستاد مبارزه با مواد مخدر و نظام پزشکی با اجماعی کردن فعالیت‌ها معضل اعتیاد را ساماندهی کنیم. موضوع مواد مخدر موضوعی نیست که یک سازمان به تنهایی انجام دهد و تمامی جامعه باید پای کار آیند.

مومنی ادامه داد: برآورد کردن بیش از ۱۰ درصد تولید ناخالصی ملی کشور به صورت مستقیم و غیر مستقیم صرف هزینه‌های مبارزه با مواد مخدر می‌شود و جوانانی که باید چرخ تولید را در دست داشته باشند به دنبال این هستند که اعتیادشان درمان شوند و این مسئله هزینه‌های بسیاری بالایی برای کشور دارد.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: در حوزه درمان اعتیاد خلاء‌هایی داشتیم و بیشتر افرادی که درمان می‌شدند مجدد به اعتیاد باز می‌گشتند، امیدواریم با استفاده از ظرفیت نظام پزشکی این مسئله مرتفع شود.

«باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: