چند نکته درباره آمار پایین فوتی‌ها در کربلا و نجف

کدخبر: 2364147

روز گذشته در یکی از خبرگزاری ها به نقل از وزارت بهداشت عراق اعلام شد در روزهای ۲۷ و ۲۹ مهرماه یعنی یک هفته تا ۱۰ روز پس از برگزاری مراسم اربعین حسینی در شهرای کربلا و نجف تنها یک نفر فوتی ناشی از کرونا ثبت شده است. انعکاس این خبر که پیش از اعلام رسمی وزارت بهداشت عراق در فضای مجازی و به نقل از برخی شهروندان عراقی نیز صورت گرفته بود واکنشهای مختلفی را برانگیخته است.

برخی با تکیه بر آمار و ارقام مربوط به وضعیت بیماری کرونا در عراق نسبت به خبر اخیر با دیده تردید می نگرند و برخی دیگر با تکیه بر اعتقادات دینی چنین چیزی را بعید نمی دانند. فارغ از صحت وسقم این رویداد آنچه درباره این خبر شایسته توجه است این است که حتی با فرض وقوع چنین معجزاتی که بیرون از دایره استدلالات و تجربیات علمی هستند ( و البته نمونه های زیادی نیز در طول تاریخ بشری از وقوع آنها ثبت شده است) نمی توان امورات جاری بشری را بر این اساس سامان داد چرا که بنا بر اعتقادات دینی، معجزات، اموری نادر و استثناء هستند و چنین نیست که بتوان سامان طبیعت و جامعه را تنها به دست رخدادهای خارق عادت سپرد. در آموزه های کلامی ما رویدادهای طبیعی نیز در زمره سنن الهی و خود نوعی معجزه اند که صرفا بر اثر تکرار برای ما عادت شده اند و عجز بشر در برابر آنها نیز امری معلوم و پذیرفته شده است. حکم رویدادهای طبیعی نیز به همان اندازهٔ معجزات غیر طبیعی ناشی از اراده غیر قابل تخلف الهی است. هر چند که ممکن است گاهی اراده الهی بر تخلف از این اسباب طبیعی تعلق بگیرد اما چنانکه گفته شد این اتفاقی همیشگی نبوده است و نمی توان وقوع آنها را در همه اوضاع و احوال انتظار داشت. بنابراین به فرض اثبات وقوع چنین معجزاتی، این اولا به معنای دایمی بودن آنها نیست و ثانیا نباید در رعایت پروتکل های بهداشتی مربوط به کرونا در میان جامعه معتقدان اثر بگذارد.

در چه شرایطی آمار فوتی های کرونا، صفر می شود؟

بر اساس آمارهای رسمی سازمان جهانی بهداشت، عراق در شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا و آمار مرگ و میر ناشی از ابتلا به این ویروس کشنده به ترتیب در جایگاه شانزدهم و نوزدهم جهان ایستاده است. بر اساس این آمارهای رسمی، عراق در میان کشورهای جهان عرب نیز در هر دو زمینه شمار مبتلایان و قربانیان، بالاترین آمار را دارد.

طبق داده های رسمی وزارت بهداشت عراق در 24 ساعت منتهی به سه شنبه همین هفته، بیش از چهار هزار و ۵۰۰ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در این کشور ثبت شده است و در همین مدت نیز بیش از ۵۰ تن دیگر از مبتلایان به کرونا فوت شدند.

بر این اساس، در همین مدت نیز ۱۹ هزار و ۳۷۲ آزمایش کرونا در آزمایشگاه های مختلف انجام شده است. به این ترتیب، تاکنون بیش از دو میلیون و ۷۹۴ هزار تست کرونا در عراق انجام شده است.

شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا در این کشور حدود 460 هزار نفر اعلام شده و آمار کلی مرگ و میر ناشی از ابتلا به کرونا در عراق نیز به حدود 11 هزار نفر رسیده است.

برخی کارشناسان نظام سلامت می گویند که حتی اگر هیچ مراسم بزرگ و شلوغی هم برگزار نشود، امکان اینکه در یک بازه چندین روزه تعداد فوتی ها در شهرهای بزرگ عراق به صفر برسد، اتفاق بسیار عجیب و نادری است که توضیح «علمی» ندارد.

دکتر محمد صاحب الزمانی، دبیر انجمن های علوم آزمایشگاهی کشور در گفتگو با الف تاکید می کند: «من نمی توانم صحت و سقم آمار فوتی های کرونا در شهرهای عراق را تایید یا تکذیب کنم، چون درباره سیستم بیماریابی و ثبت فوتی های آنها اطلاعاتی ندارم، اما یک نکته مهم این است که آمار فوتی های کرونا در اغلب کشورهای همسایه ما زیر سایه مسائل امنیتی قرار دارد و معمولا بین آمارهای واقعی و آمارهای رسمی در حوزه کرونا، تفاوت معناداری وجود دارد.»

او تاکید می کند: «خیلی از عوامل می تواند موجب شود که آمار فوتی های کرونا در یک منطقه، صفر یا نزدیک به صفر شود. مثلا در برخی کشورهای توسعه یافته به دلیل سیستم بیماریابی دقیق، استقرار نقاهتگاه ها، تاکید بر پیشگیری و کیفیت فرآیند درمانی، آمار ابتلا به کرونا و آمار فوتی ها بسیار پایین است. در مورد کشور عراق، نمی توان گفت که سیستم درمانی شبیه کشورهای توسعه یافته دارد. برخی از عراقی ها می گویند به دلیل همجواری با حرم ائمه و توسل به آنها، آمار فوتی های کرونا پایین است. جدای از این مسائل اعتقادی، باید در نظر داشت که اگر کیت های آزمایشگاهی در یک منطقه وجود نداشته باشد یا به تعداد کافی موجود نباشد، بنابراین آمار ابتلا و فوتی های کرونا نیز ثبت نمی شود، چون اصلا تست کرونا انجام نشده است. البته باز هم تاکید می کنم که من نمی توانم با صراحت بگویم که آمار فوتی های کرونا در عراق، صحیح است یا خیر، زیرا این کار نیاز به بررسی کارشناسی و علمی و کار میدانی دارد.»

باید در نظر داشت که حتی اگر از نظر شرعی هم به موضوع نگاه کنیم، رعایت پروتکل های ایمنی یک امر واجب است، زیرا کوتاهی در آن باعث بیمار شدن دیگران و تضییع حق الناس خواهد شد. به همین دلیل است که بزرگان دینی و مراجع عظام تقلید نیز بر رعایت کامل پروتکل های بهداشتی تاکید دارند و اتفاقا مراجع دینی، خود به عنوان الگوی رعایت پروتکل های بهداشتی شناخته می شوند. اینکه مثلا فردی ماسک نزند و پروتکل های بهداشتی را رعایت نکند و در عین حال بگوید که به ائمه توسل کرده است، این تفکر غیراخلاقی هیچ جایگاهی در مبانی دین اسلام ندارد.

«الف»

ارسال نظر: