لاوروف: غرب دنبال مجازات روسیه است

کدخبر: 2364021

وزیر خارجه روسیه با اشاره به اینکه غربی‌ها از سیاست خارجی مستقل مسکو ناراضی هستند و قصد تنبیه و ممانعت از توسعه این کشور را دارند، هشدار داد: حملات ضدروسی و بی‌ادبی آمریکا و اتحادیه اروپا، بی‌پاسخ باقی نخواهد ماند.

"سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه‌ای با یک روزنامه کروات اعلام کرد: کشورهای غربی به‌دنبال مجازات مسکو به‌خاطر سیاست خارجی مستقل خود است و ایالات متحده و تعدادی از کشورهای اروپایی اخیراً تلاش خود را برای جلوگیری از توسعه روسیه، دو برابر کرده‌اند.

لاوروف گفت: «متأسفانه، ما باید بپذیریم که اخیراً واشنگتن و تعدادی از پایتخت‌های اتحادیه اروپا تلاش خود را برای جلوگیری از روند توسعه روسیه دو برابر کرده و تلاش می‌کنند ما را به‌خاطر داشتن یک سیاست خارجی مستقل و برای اینکه در دفاع از منافع ملی خود پایدار هستیم، مجازات کنند».

وزیر امور خارجه روسیه یادآور شد: «هیچ دلیلی وجود ندارد که بتوانیم روی بررسی مشکلات در حال ظهور با حفظ احترام متقابل حساب کنیم، برای اینکه غرب گفت‌وگو با روسیه را تنها بر اساس این قانون که از نقطه‌نظر آنها گناهکار بودن ما در همه مسائل واضح است، انجام می‌دهد؛ بنابراین چنین مذاکراتی، مسلماً بی‌نتیجه خواهد ماند».

به گفته وی، کشورهای غربی برای توجیه اقدامات ضدروسی خود، از جمله اعمال تحریم‌های جدید، "اتهامات و تلقین‌های مختلف" را مطرح می‌کنند، در حالی که هیچ مدرک و دلیل واقعی برای آنها ارائه نمی‌دهند؛ به‌عنوان نمونه، لاوروف به "امتناع متکبرانه از پاسخگویی به سؤالات متعدد" دادستانی کل روسیه درباره وضعیت آلکسی ناوالنی اشاره و تأکید کرد که این برخورد، نقض آشکار تعهدات آلمان بر اساس اصول کنوانسیون سال 1959 اروپا در زمینه کمک‌های حقوقی متقابل در امور کیفری" است.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در عین حال تأکید کرد که مسکو قصد ندارد بی‌ادبی غرب در برخورد با این کشور را تحمل کند و اقدامات ضد روسی، مسلماً بی‌پاسخ باقی نخواهند ماند.

لاوروف گفت: «ما حملات ضدروسی همتایان غربی خود را که کاملاً فراموش کرده‌اند دیپلماسی چیست و به‌سطح بی‌نزاکتی سقوط کرده‌اند، بدون واکنش مناسب رها نخواهیم کرد. اقدامات تلافی‌جویانه ما در برخورد با ایالات متحده و اتحادیه اروپا کاملاً شناخته شده است.

وزیر خارجه روسیه همچنین با اشاره به اینکه اخیراً احساسات ضدروسی در بروکسل شدت‌ یافته است، ابراز امیدواری کرد که همتایان اروپایی "به اندازه کافی خرد، آینده‌نگری و عقل سلیم داشته باشند" تا گفت‌وگوهای مسکو و اتحادیه اروپا به‌طور کامل و بر اساس اصول صداقت، حسن همجواری و شفافیت ادامه پیدا کند.

سرگئی لاوروف همچنین در واکنش به ابتکارعمل نخست‌وزیر کرواسی درباره حل و فصل مناقشه در شرق اوکراین، گفت که مسکو نیازی به ابتکارات مضاعف خارجی برای حل‌و‌فصل اوضاع در منطقه دونباس نمی‌بیند و اوضاع منطقه با رعایت توافقات مینسک از سوی مقامات کی‌یف قابل حل هستند و مشکل در جای دیگر است.

«خبرگزاری تسنیم»

ارسال نظر: