چگونه آجیل را تازه نگهداریم؟

کدخبر: 2364003

اواخر اسفند ماه همه ی ما ایرانیان در تب و تاب خرید آجیل درجه یک و با کیفیت هستیم. اگر هم سرمان شلوغ باشد و فرصت برای گشتن در بازار و خرید کردن نداشته باشیم می توانیم بهترین آجیل تازه را از www.zarbarnuts.com خریداری کنیم. پس از تمام شدن عید نوروز تصمیم میگیریم که آجیل خریداری شده مان را به طریقه های مختلف تازه نگه        داریم و از آن برای طولانی مدت استفاده کنیم.

نسیم آنلاین : اواخر اسفند ماه همه ی ما ایرانیان در تب و تاب خرید آجیل درجه یک و با کیفیت هستیم. اگر هم سرمان شلوغ باشد و فرصت برای گشتن در بازار و خرید کردن نداشته باشیم می توانیم بهترین آجیل تازه را از www.zarbarnuts.com خریداری کنیم. پس از تمام شدن عید نوروز تصمیم میگیریم که آجیل خریداری شده مان را به طریقه های مختلف تازه نگه داریم و از آن برای طولانی مدت استفاده کنیم.

دردسر های نگهداری آجیل:

در گذشته بی اطلاع از مواد تشکیل دهنده آجیل، آن ها را در یک کیسه دربسته می گذاشتیم و در فریزر قرار می دادیم پس از چند وقت که قصد خوردن آن را داشتیم در کمال ناباوری حس می کردیم در حال جویدن دانه های پسته همراه با سبزی کوکو خام و بوی ماهی هستیم. اگر هم خشکبار را در خارج از فریزر یا یخچال می گذاشتیم پس از چند وقت حشرات در حال پرواز را می دیدیم و متوجه می شدیم که دوباره آجیل ها خراب شده اند و قابل مصرف نیستند.

اما راه حل برای نگهداری آجیل چیست؟

انواع آجیل و طریقه نگهداری از آن:

قبل از اینکه به سراغ راه اصلی برویم بهتر است که فرق میان آجیل ها را بدانیم و از نحوه نگهداری هر کدام مطلع شویم. به طور کلی آجیل ها در دو دسته ی خام و بوداده تقسیم می شوند.

آجیل خام: آجیل خام به طور کلی خواص خودش را بهتر حفظ می کند و طعم خوب و طبیعی هم دارد. آجیل خام برای مدت طولانی تری تازه می ماند. مثلا شما می توانید حدودا بازه ای میان 6 ماه تا یک سال آن را در محیطی مثل سردخانه یا فریزر نگهداری کنید. ولی حتما دقت کنید که ظرف مناسبی را برای نگهداری انتخاب کرده باشید. کیسه های نایلونی هیچگاه نمی توانند گزینه ی خوبی برای حفظ خشکبار در فریزر باشند؛ زیرا رایحه مواد غذایی بودار مثل سبزی، سیر، ماهی و... را به راحتی به آجیل منتقل می کند و طعم آن را تغییر می دهد.

از معایب این دسته از آجیل ها وجود باکتری است که تحت حرارت دیدن از بین می رود. اما احتمال این که کسی را مسموم کند بسیار ضعیف است.

از دیگر نکاتی که باید در مورد نگهداری آجیل درجه یک و با کیفیت گوشزد کرد توجه کردن به پوست خشکبار است. تا زمانی که خشکبار را با پوست در محیط فریزر قرار می دهید به نحو بهتری می توانید از تازگی آن ها مراقبت کنید. اگر خشکبار بدون پوست وارد فضای سرد و خشک شوند نهایتا تا دو هفته قابل مصرف و خوشمزه اند؛ پس از آن سفت و خشک می شوند و دیگر قابل خوردن نیستند.

آجیل بو داده: حرارت باعث ایجاد تغییراتی شیمیایی در بافت آجیل می شود که نتیجه آن تغییر رنگ و کم وزن تر شدن خشکبار است. زیرا با حرارت مقدار کمی از آب هم تبخیر می شود. آجیل تفت داده شده بافت تردتر و خوشمزه تر دارد و البته ترش و شور هم هستند که همین طعم مشتریان بسیاری را به خود جذب می کند. آجیل های بو داده ای که از www.zarbarnuts.com خریداری می کنید تماما تازه هستند و طعم مطلوب و خوبی دارند. آجیل های مانده بهترین جا برای رشد باکتری و کپک هستند؛ در نتیجه طعم تلخ و صابونی به خود می گیرد که در لحظات اولیه خوردن، متوجه آن خواهید شد.

چون در آجیل های حرارت دیده تغییرات شیمیایی رخ داده است به همین دلیل چربی آن ها راحت تر با اکسیژن هوا واکنش می دهد و خاصیت خود را از دست می دهند و فاسد می شوند. اگر آجیل های بو داده را در دمای محیط نگه دارید حداقل دو هفته تا حداکثر یک ماه به شما فرصت مصرف می دهند اما اگر در یک ظرف خوب و مناسب ریخته شوند و درون فریزر قرار بگیرند نهایت تا شش ماه قابل استفاده خواهند بود.

در این مورد نیز وجود پوست بر روی مغز ها بسیار تاثیر گذار خواهد بود و بدون آن آجیل در فریزر طی دو هفته غیر قابل مصرف می شود.

نکته برای خرید آجیل درجه یک و با کیفیت:

  • بعضی از آجیل ها هستند که برق می زنند و شدیدا ولع آدم را تحریک می کنند، از خرید این نوع خشکبار خودداری کنید زیرا از ماده ای براق کننده در آن ها استفاده شده است که سلامت انسان را به خطر می اندازد.
  • از خوردن آجیل های شور پرهیز کنید. بدن انسان در روز به مقدار معینی از سدیم نیاز دارد که به اندازه کافی از طریق وعده های غذایی این نیاز رفع می شود پس استفاده از خشکباری که با نمک تفت داده شده اند شما را مستعد بیماری هایی نظیر فشار خون، سکته قلبی، خیز و... می کند.
  • مغز گردویی که طعم آن عوض شده باشد و روغن تلخی داشته باشد از خاصیتی برخوردار نمی باشد. اگر گردو چینی را با قیمت گردو ایرانی می خرید باید بدانید که در این نوع گردو ها نوعی سم وجود دارد که باعث مسمومیت انسان می شود و سلامت او را تهدید می کند.
  • پسته هایی که بیش از اندازه خندان هستند در واقع به روش جوشاندن و شوک آب یخ مجبور به باز شدن، شده اند. این کار موجب نم گرفتن مغز پسته ها می شود و نشان می دهد که پسته از کیفیت خوبی برخوردار نبوده است.
ارسال نظر: