احمد توکلی: هزینه نتراشید؛ با کنکوری‌ها مدارا کنید

کدخبر: 2363999

رئیس هیات مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت از وزیر علوم درخواست کرد تا با در نظر گرفتن شرایط کنونی اقتصادی و دستور بر برگزاری کنکور نظام قدیم در سال ۱۴۰۰ از تحمیل هزینه‌های سنگین به داوطلبان نظام قدیم جلوگیری نماید.

احمد توکلی رئیس هیات مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت طی مکاتبه‌ای با منصور غلامی وزیر علوم از وی خواست تا با در نظر گرفتن شرایط کنونی اقتصادی و دستور بر برگزاری کنکور نظام قدیم در سال 1400 ، از تحمیل هزینه های سنگین به داوطلبان نظام قدیم جلوگیری نماید.

در ماه های گذشته مطالبه ای تحت این عنوان در سامانه مطالبه گری دیده بان ثبت شد که به درخواست جمع کثیری از متقاضیان کنکور نظام قدیم اشاره داشت.

متن این نامه بدین شرح است:

برادر ارجمند جناب آقای دکتر منصور غلامی وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری

سلام علیکم

با سپاس از مدیریت جنابعالی و تلاش‌های ارزشمند سازمان سنجش آموزش کشور در محافظت از سلامت و عدالت آموزشی، توجه جنابعالی و سایر مسئولان ذیربط را، به مطالب زیر جلب می‌کنم.

نامه شماره 461-199-د مورخ 1399/06/16دیده‌بان شفافیت و عدالت که پیش­تر تقدیم شما گردید، پژواک مطالبه جمع کثیری از داوطلبان شرکت در کنکور پیشِ­رو بود. آنان که فارغ‌التحصیلان دبیرستان نظام قدیم هستند، از شما خواسته بودند در امری آزموده شوند که بدان­ها آموخته­اید! اگر هیچ دلیل دیگری در کار نبوده باشد، باز این درخواست اجابت شدنی است؛ زیرا چنانکه ملاحظه می‌فرمایید، آنان کاری را از مسئولان ذیربط خواسته‌اند که خدا نیز از بندگانش خواسته است. آنجا که در قرآن می‌فرماید:.

لِکُلٍّ جَعَلْنَا مِنْکُمْ شِرْعَةً وَمِنْهَاجًا وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَجَعَلَکُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَلَکِنْ لِیَبْلُوَکُمْ فِی مَا آتَاکُمْ فَاسْتَبِقُوا الْخَیْرَات

براى هر یک از شما [امت‌ها] شریعت و راه روشنى قرار داده‌ایم و اگر خدا می‌خواست‏ شما را یک امت قرار می‌داد ولى [خواست] تا شما را در آنچه به شما داده است بیازماید پس در کارهاى نیک بر یکدیگر سبقت گیرید.

(آل‌عمران/ 48)

که عقل و علم تسلیم این دلیل است. دلیل علمی دوم این است که متأسفانه آموخته‌های دوره دبیرستان، نقش روشنی در گذراندن مدارج دانشگاهی ندارد تا ما نگران تأثیر منفی تفاوت آموخته‌های نظام قدیم و جدید باشیم. دلیل علمی سوم این است که در اقتصاد بخش عمومی و حقوق عمومی به جوانان خود می‌آموزیم که اصل بر این است که دولت در مال و اراده مردم دخالت نمی‌کند، مگر با حجت کافی. کدام حجت محکم در دست بود که دولت بتواند هزینه سنگین تجهیز و تأمین امکانات اجرای تصمیم شورای محترم سنجش و پذیرش دانشجو را بر جوانان تحمیل کند؟ مقصود، تصمیم به خودداری از تمدید کنکور نظام قدیم و تأکید بر برگزاری کنکور سال ۱۴۰۰ تنها بر اساس نظام جدید آموزشی است. اقل وظیفه، شفاف‌سازی دلایل شورای تصمیم‌گیرنده و اثبات عادلانه بودن آن تصمیم بوده است. در فرض نبودن دلایل متقن تقدیم شده، بلای بحران ویروس کرونا که با خود بحران کاملاً و مطلقاً بی‌سابقه‌ای را از جهت زیستی، اقتصادی، معیشتی و اجتماعی بر جوامع بشری تحمیل کرده است؛ بحرانی که تاکنون میلیون‌ها جان را ستانده و میلیون‌ها خان و مان را برانداخته است. اقتضای روشن این وضعیت، مدارای با مردم آسیب‌دیده است، نه سختگیری!

دیده‌بان شفافیت و عدالت صمیمانه بر نظر کارشناسی‌اش اصرار دارد. چنان‌که کمیسون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و مأمور ویژه پیگیری موضوع، از طرح تمدید کنکور نظام قدیم، حمایت می‌کنند. مقتضی است شورای محترم سنجش و پذیرش دانشجو با تشکیل جلسه‌ای اضطراری در تصمیم متخذه تجدیدنظر فرماید.

احمد توکلی رئیس هیئت مدیره سازمان مردم نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت

رونوشت:

برادر ارجمند جناب آقای دکتر منادی؛ رئیس محترم کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی جهت اطلاع و حمایت برادر ارجمند جناب آقای دکتر خدایی، معاون خدوم وزیر و دبیر محترم شورای سنجش و پذیرش دانشجو جهت اطلاع و حمایت

«الف»

ارسال نظر: