دولت روحانی رکوردار ورشکست‌کردن کارخانه‌هاست

کدخبر: 2363847

چرا دولت به تولید کننده کمک نمی کند تا کالای خود را بدون واسطه یا با یک واسطه آن هم دولت با قیمت مناسب تولید کننده و مصرف کننده به بازار برساند؟ چرا دولت بر دلالی مالیات نمی‌بندد؟ آیا تمامی این محورها و فضاهایی که به این قصورها دامن زده را باید گردن آمریکا و کرونا بیاندازیم؟ بله آمریکا دشمن ماست، اما خودمان هم در حق خودمان کم دشمنی نکرده ایم! چرا دولت اقتصاد کشور را به گونه ای مدیریت و برنامه‌ریزی می کند که مردم از همه ی نظام شاکی باشند؟ آیا اینها همه برنامه ریزی شده نیست؟

نسیم آنلاین ؛ ابراهیم رزاقی: تورم لحظه به لحظه افزایش می یابد، نه تنها قدرت خرید را از مردم گرفته بلکه بر تولید، عرضه و تقاضا در بازار و بر روند اقتصاد کشور به شدت تأثیر گذاشته است. با اینکه دولت مدعی انجام کار است اما هیچ کدام از روندهای حاکم بر اقتصاد نشان دهنده مدیریتی بر اقتصاد کشور نیست. از سوی دیگر انتخابات آمریکا در پیش روست، بازارهای ما هم متاثر از این موضوع است چرا که به نظر می رسد دولت همچنان منتظر انتخابات آمریکا، شکست آقای ترامپ و روی کار آمدن آقای جوبایدن برای بازگشت به برجام است.

ابراهیم رزاقی اقتصاددان و استاد بازنشسته دانشگاه در گفت و گو با نسیم آنلاین در خصوص عملکرد دولت به آمریکا نسبت به کشورهای جهان گفت: آمریکا نه تنها ایران، بلکه برخی از کشورهای جهان را هم تحریم کرده است، از جمله این کشورها می توان به چین، روسیه ونزوئلا و... اشاره کرد. به هر حال هر کشوری که مطابق میل آمریکا کار نکند حتی اگر یک کشور اروپایی باشد مشمول تحریم آمریکا می شود. حال سوال این است چرا تحریم های آمریکا در دولت آقای روحانی تاثیر گذاشته اما سایر کشورها کار خود را می کنند و اقتصاد آنها آنچنان از تحریم ها که اقتصاد ما تاثیر پذیرفته ناکارآمد نشده است؟

وی در این باره با طرح چند سوال از دولت آقای روحانی افزود: سپس آقای روحانی باید به این سوال پاسخ دهد زمانی که پای میز مذاکره با آمریکا رفت آیا نمی دانست آمریکا کیست؟ آمریکا، همان آمریکای قبل از کودتای رضا شاه است که با کمک به انگلیس موجب کشته شدن نصف جمعیت ایران بر اثر گرسنگی شد، انگلیسی هایی که ایران را اشغال کردند، با دور نگاه داشتن مواد غذایی از دسترس مردم ایران و عدم اجازه به خرید غلات به ایران ٩ میلیون نفر از ایرانیان بی گناه را کشتند. آیا دولت آقای روحانی نمی دانست با آمریکایی‌هایی که در ۱۲۰ کشور دنیا پایگاه نظامی دارد و هر طور بخواهد سیاست های خود را به دنیا تحمیل می کند وارد مذاکره شده است؟

وی در این زمینه گفت: انقلاب‌های رنگین و تلفاتی که در برخی از کشورهای دنیا رخ داده ناشی از رفتارهای استعماری و استبدادی آمریکاست. ما با دولتی پای میز مذاکره رفتیم که داعش مولود سیاست های ضد بشری اوست، دولتی که صدها هزار نفراز مردم بیگناه عراق و سوریه را در چند سال اخیر قربانی سیاست های استعماری خود کرد. جالب است دولت ما برای مذاکره و ارتباط با آمریکا دلایل خود را دارد چون آمریکا را کدخدای جهان می بیند، حاضر شد همه ی منافع کشور را فقط و فقط به پای ارتباط با آمریکا قربانی کنند، در حالی که ملت آمریکا یا بخش بزرگی از مردم آمریکا معترض سیاست های نژاد پرستانه و سیاست های سرمایه داری سیاسیون این کشور هستند. به هر حال آنچه موجب شکست در مسائل اقتصادی کشور شده نه تحریم های آمریکا بلکه بی عملی دولت ماست .

رزاقی در خصوص عملکرد دولت و عدم استفاده از ظرفیت‌های تجاری بین المللی با دوستان جمهوری اسلامی ایران گفت : درست است که ما تحت تحریم آمریکا هستیم، به دلیل تحریم های آمریکا نمی توانیم نفت بفروشیم یا به میزان دلخواه نفت بفروشیم، اما خود تحریمی که دولت بر سر ما آورده به مراتب شدیدتر از تحریم نفتی آمریکاست. یکی از این خود تحریمی ها این است که چرا دولت همچنان نفت را خام می فروشد و برای تبدیل نفت خام به فرآورده های نفتی تلاشی نکرد، چرا مثل فروش نفت به ونزوئلا دولت تلاش نمی کند تا روابط اقتصادی خود را با چین و روسیه گسترش دهد؟ جالب است برایتان بگویم یکی از مسئولین روسی گفته ایران چهل و نهمین کشور طرف تجاری ما محسوب می شود، در حالی که روسیه مایل به برقراری ارتباط با ما هستند اما دولت ما برای گسترش این تعامل و تبادل کالا و افزایش ظرفیت تجاری کم کاری می کند. ما می توانیم با کشورهای دیگر، بخصوص تمام کشورهایی که تحت تحریم آمریکا هستند ارتباط تجاری داشته باشیم. وی در ادامه گفت : اگر دولت به منافع ملی فکر کند هیچ گاه منتظر انتخابات آمریکا و پیروزی یا شکست این با آن نامزد ریاست جمهوری آمریکا نمی شود. دولت ما نباید فراموش کند طرف مقابل ما آمریکایی‌ است که امضای کری که از حزب آقای بایدن است ضمانت بود، قرار بود آمریکا و اروپا در برجام بمانند، تحریم ها کاملا برداشته شود، ارتباط شبکه بانکی ایران با تمام دنیا برقرار شود، به ازای اینکه دولت آقای روحانی صنایع هسته‌ای ایران را تعطیل و نابود کند! لذا دولت نباید این مسائل را که همه خسارت محض بود فراموش کند اما این مساله بسیار نگران کننده است که آقای ظریف و آقای روحانی که به هر طریقی و با تحمیل هر خسارتی می‌ خواستند با آمریکا قرارداد ببندد، هنوز هم اعتقاد آقای روحانی این است که با روی کار آمدن آقای بایدن از تحریم ها خارج می شویم، در حالی که آمریکا با تمام وجود تحریم ها را علیه ما اجرا می کند.

رزاقی در خصوص سیاست های اقتصادی دولت گفت: متاسفانه از زمان آقای هاشمی رفسنجانی با پیاده شدن سرمایه داری در ایران که آن زمان ۱۵۰۰ میلیارد دلار واردات داشتیم طبق ضوابط بین المللی یک دولت ملی باید ۷۵ تا ۱۵۰ میلیون شغل ایجاد می‌کرد اما ۱۲ میلیون شغل ایجاد شد، در دوره آقای روحانی ۳۰۰ میلیارد دلار واردات داشتیم اما تعداد مشاغلی که ایجاد شده بسیار کم است اما به جای ایجاد اشتغال و افزایش تولید دولت آقای روحانی رکورد دار افزایش ورشکستگی تعداد کارخانه های کشور و افزایش جمعیت بیکاران شده‌است. در حالی که اگر دولت می خواست می توانست شرایط را بسیار متفاوت تر از آنچه اکنون در آن هستیم مدیریت و به مقصد برساند. دولت اگر می خواست با برنامه ریزی دقیق مانع فشارهای قدرتی چون آمریکا می شد، مگر در همین شرایط تحریمی قرارگاه خاتم الانبیا فعالیت های بی‌نظیری نمی کند؟ آیا دولت عاجز تر از جهادی هایی است که به عشق ایران و ملت کار می کنند؟ چرا دولت به تعاونی ها روی خوش نشان نمی دهد؟

رزاقی با طرح چند سوال کم کاری های دولت را اینگونه تبیین کرد : مگر در دوره دفاع مقدس با راه انداختن تعاونی نیازهای کشور از داخل برطرف نمی شد؟ چرا دولت با حمایت و توسعه تعاونی ها برای تولیدکننده با نرخ‌های تضمینی مطلوب فضای امنی را ایجاد نمی کند؟ آیا برای این سیاست های غلط دولتی هم باید آمریکا را لعن و نفرین کنیم؟ چرا دولت به تولید کننده کمک نمی کند تا کالای خود را بدون واسطه یا با یک واسطه آن هم دولت با قیمت مناسب تولید کننده و مصرف کننده به بازار برساند؟ چرا دولت بر دلالی مالیات نمی‌بندد؟ آیا تمامی این محورها و فضاهایی که به این قصورها دامن زده را باید گردن آمریکا و کرونا بیاندازیم؟ بله آمریکا دشمن ماست، اما خودمان هم در حق خودمان کم دشمنی نکرده ایم! چرا دولت اقتصاد کشور را به گونه ای مدیریت و برنامه‌ریزی می کند که مردم از همه ی نظام شاکی باشند؟ آیا اینها همه برنامه ریزی شده نیست؟

ابراهیم رزاقی اقتصاددان با اشاره به هجمه های دشمن به نظام و رهبری گفت: به هر حال مردم منتظرند این دوره تمام شود تا در انتخابات بعدی رئیس جمهور انقلابی روی کار بیاید، تا مثل این دولت هر گونه کار غیر قانونی و متضاد با منافع ملی انجام ندهد. متأسفانه آنچه که دولت انجام می دهد با هدایت برنامه ریزی شده رسانه های ایرانی زبان که ذیل صهیونیست ها هستند همه ی مشکلات کشور به پای رهبری نوشته می شود تا از این طریق ضربه بیشتری به نظام وارد کنند. به هر حال دولت آقای روحانی در هفت سال گذشته در حق مردم ایران چنان جفایی کرد که هیچ دولتی با ملت ایران نکرد، انتظار می رود همه ی مردم در کنار هم همدلی و همراهی کنیم تا دولت انقلابی روی کار بیاید و با وحدت و انسجام و استفاده از ظرفیت‌های ملی اقتصاد بیمار را در مسیر رو به بهبود قرار دهیم.

ارسال نظر: