تلاش برای قیمومیت عربستان بر مسجدالاقصی

کدخبر: 2363820

در سایه عادی سازی امارات با رژیم اشغالگر و بازدید هیئت‌های اماراتی از مسجدالاقصی، سناریوهایی در خصوص اداره مسجد الاقصی به دست سعودی‌ها و اجرای پروژه‌های رژیم اشغالگر صهیونیستی شکل می‌گیرد.

بعد از انجام توافق نامه عادی سازی امارات و بحرین با رژیم اشغالگر صهیونیستی و لازم الاجرا شدن آن و سفر هیئت‌های اماراتی به قدس اشغالی، سناریوهای جدیدی در مسجد الاقصی و حضور اردن و فلسطین در آن به وجود می‌آید.

به دنبال عادی سازی روابط امارات با رژیم اشغالگر صهیونیستی بسیاری از اماراتی‌ها در قالب هیئت‌هایی به مسجدالاقصی شتافتند و این امر باعث شد تا بسیاری از صهیونیست‌ها و سعودی‌ها از این فرصت سوء استفاده کنند و خواستار پایان دادن به حاکمیت اردن و فلسطین بر مسجدالاقصی شوند.

گروهی از شهرک نشینان افراطی صهیونیست نیز اقدام به پخش اعلامیه‌هایی در مسجد الاقصی در خصوص اخراج اداره اوقاف اسلامی و کارمندان آن از این مسجد کردند.

علاوه بر این ، صهیونیست‌ها ایده‌های جدیدی در مورد وضعیت جدید مسجد الاقصی در سایه انتظارات اماراتی‌ها در دیدار از این مکان مقدس، ارائه می دهند و از برجسته‌ترین آنها ایجاد منابع عربی و اسلامی با اداره عربستان سعودی است که قیمومیت اردن را بر مقدسات تهدید می‌کند.

قیمومیت اردن بر اماکن مقدس قدس اشغالی در سال 1924 مصادف با پایان خلافت عثمانی آغاز شد و در سال 1988 «حسین بن طلال» پادشاه فقید اردن تصمیم گرفت که اردن و کرانه باختری را به استثنای اماکن مقدس در قدس اشغالی که تحت ولایت اردن باقی مانده بود، جدا کند.

«عبدالله دوم» پادشاه فعلی اردن و « محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین 31 مارس 2013 ، توافق نامه‌ای تاریخی را امضا کردند که در آن ابومازن تأکید کرد که پادشاه اردن حافظ اماکن مقدس در قدس اشغالی است و او حق دارد تمام تلاش های قانونی خود را برای حفظ آنها ، به ویژه مسجدالاقصی انجام دهد.

شهر اشغالی قدس طی چند روز گذشته شاهد بازدید هیئتی از امارات تحت حمایت نظامیان صهیونیست بود. امارات و رژیم صهیونیستی اخیرا روابط دیپلماتیک خود را علنی کرده‌اند و 20 اکتبر نیز یک هیئت رسمی امارات وارد فلسطین اشغالی شد.

در سایه تحرکات جدید در مسجد الاقصی، «شیخ عکرمه صبری» ،رئیس هیئت عالی اسلامی قدس اشغالی و خطیب مسجد الاقصی تأیید کرد که خطر بازدید سازشکاران با رژیم صهیونیستی از مسجدالاقصی کمتر از یورش صهیونیست‌ها به این مسجد نیست.

صبری در ادامه تاکید کرد که بازدید برخی از سازشکاران روابط با رژیم صهیونیستی از شهر قدس اشغالی، نتیجه آشکار جنایت عادی‌سازی روابط است. بازدید سازشکاران از مسجدالاقصی کاملا مردود محسوب می‌شود و همه دولت‌ها باید به روایت اسلامی درباره مسجدالاقصی بازگردند نه روایت یهودیان.

شیخ صبری افزود که ورود این هیئت ها به مسجدالاقصی تحت حمایت رژیم صهیونیستی اعتراف تلویحی به مشروعیت رژیم اشغالگر در قدس اشغالی است و ورود این هیئت‌ها چیزی از واقعیت شهر قدس را تغییر نمی‌دهد و هرگز به رژیم اشغالگر هیچ گونه مشروعیتی برای اشغال قدس و مسجدالاقصی نمی‌بخشد.

«حسن خاطر» مدیر مرکز بین المللی بیت المقدس تأکید کرد که بازدید سازشکاران از مسجد الاقصی در حال حاضر یک مسئله حساس است؛ زیرا این امری غیر منتظره است که اثرات و پیامدهای خطرناکی در آینده خواهد داشت.

وی در اظهارات خود به پایگاه خبری الخلیج‌آنلاین گفت،سناریوهایی در خصوص این بازدیدها وجود دارد. یکی از آن‌ها ترس از ایجاد فتنه مداوم در مسجدالاقصی و بیت‌ المقدس است؛ چرا که این بازدیدها بدون هماهنگی و تحت حمایت رژیم صهیونیستی صورت گرفته است.

به گفته حسن خاطر این بازدیدها در نتیجه توافقات سیاسی اخیر سازش کاران با رژیم صهیونیستی صورت می‌گیرد ، بنابراین این امور بسیار خطرناک است و حامیان مسجدالاقصی با این امر مقابله خواهند کرد و این مقابله ادامه خواهد داشت.

وی افزود که ورود هیئت‌های سازشکاران به مسجدالاقصی به معنای ورود پول‌های سیاسی شده‌ای در راستای منافع رژیم صهیونیستی است واخباری از ورود هیئت‌های اماراتی به مسجدالاقصی برای کمک به اماکن مقدس در قدس اشغالی منتشر شده؛ مال هایی که روزی باعث ویرانی یمن، سوریه و لیبی بوده است.

مدیر مرکز بین المللی بیت المقدس خاطرنشان کرد که بیش از 40 مکان مقدس وجود دارد که از سازشکاران پول دریافت می‌کنند و به بازرگانان در قدس اشغالی کمک می‌کنند و هدف آن‌ها ایجاد اتفاقات جدید در مسجدالاقصی و قدس اشغالی است.

همانطور که خاطر هشدار می‌دهد ، این مبالغ موجب ایجاد شکاف در موقعیت ملی قدس اشغالی خواهد شد ، که یکی از اهداف مورد نظر رژیم صهیونیستی است.

حسن خاطر اظهار داشت که رژیم اشغالگر صهیونیستی انتظار دارد که یک چهارم میلیون اماراتی از مسجدالاقصی دیدار کنند و اما اگر این تعداد بازدید کنندگان بدون مقررات و کنترل صورت‌ گیرد، می تواند باعث ایجاد هرج و مرج در داخل مسجدالاقصی شود. بنابراین رژیم اشغالگر از این فرصت برای پایان دادن سیطره اوقاف اسلامی و اردن بر مسجد الاقصی سوء استفاده خواهد کرد.

تلاش برای قیمومیت عربستان بر مسجدالاقصی

حسن خاطر در خصوص پیشنهادهای ارائه شده درباره مسجدالاقصی گفت: بحث‌هایی در خصوص نقش عربستان در نظارت بر مسجدالاقصی وجود دارد و این اقدام در راستای خدمت به رژیم اشغالگر صهیونیستی است که به طرح‌های رژیم صهیونیستی در این منطقه یعنی ایجاد معبدی در مسجدالاقصی برای یهودیان، کمک می‌کند.

خاطر همچنین هشدار داد که اتفاقات اخیر درمسجد الاقصی می تواند به سطح خطرناکی برسد ، به این معنی که آنچه اشغالگران در طول سال‌ها به دست نیاورده اند، بدان خواهند رسید.

مدیر مرکز بین المللی بیت المقدس در مواجهه با این سناریوها بر لزوم موضع گیری‌های قاطع علمای مسلمان و شخصیت‌های مذهبی تاکید کرد تا نقشه‌های کسانی که از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند را نابود کنند.

در ادامه حسن خاطر، خواستار مسدود کردن مسیر فتنه‌ای شد که زمینه جنگ را در داخل ساحت مقدس مسجدالاقصی فراهم می‌کند؛ چرا که ورود هیئت‌های سازشکاران به مسجدالاقصی امری حساس و فتنه‌انگیز است.

به گفته وی، اردن برای دفاع از حاکمیت و حق خود در مسجدالاقصی تلاش خواهد کرد ، بنابراین ممکن است برخی رقابت‌ها میان کشورهای عربی بر سر اداره مسجدالاقصی صورت گیرد.

حسن خاطر تصریح کرد که سعودی‌ها برای یافتن راهی جهت مدیریت مسجدالاقصی شروع به صحبت کرده‌اند.

«خبرگزاری تسنیم»

ارسال نظر: