سقوط از ارتفاع شایعترین عامل مرگ و میر کارگران

کدخبر: 2363817

بنابر اظهارات رئیس مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین بر اساس آمار سازمان پزشکی قانونی کشور ۴۴ درصد حوادث منجر به فوت در کشور ناشی از سقوط از ارتفاع می باشد.

نسیم آنلاین : بنابر اظهارات رئیس مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین بر اساس آمار سازمان پزشکی قانونی کشور ۴۴ درصد حوادث منجر به فوت در کشور ناشی از سقوط از ارتفاع می باشد.

از سال 1988 تا کنون سقوط از ارتفاع سهم زیادی از آسیب ها و جراحت های ناشی از کار در دنیا را به خود اختصاص داده است. بطوری که شایعترین علت مرگ و میر کارگران در محیط های کاری مربوط به سقوط از ارتفاع ( حدوداً 29 درصد به عبارتی 3 مورد از 10 مورد مرگ ) می باشد. طبق آمار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال 1398، سقوط از ارتفاع عامل 5/45 درصد مرگ های ناشی از کار شناخته شده است. این آمار نشان دهنده اهمیت شناسایی به موقع و رفع خطر سقوط از ارتفاع در محیط کار می باشد. سقوط از ارتفاع می تواند منجر به جراحت های جزئی تا شدید حتی مرگ شود.

در بررسی جراحت های ناشی از حوادث سقوط از ارتفاع در طول سالهای 2004 تا 2013 ( بر اساس آمار HSE انگلستان ) مشخص می شود که بیشترین صدمه مربوط به اندام تحتانی ( 43 % از کل جراحت ها ) و تنه و شانه ها ( 29 % از کل جراحت ها ) می باشد. لذا می توان گفت که با ارزیابی ریسک مناسب و تمهیدات کنترلی لازم می توان از رخداد تقریبا 50 درصد مرگ های ناشی از کار در کشور پیشگیری کرد.

سقوط از ارتفاع، عامل 44 درصد مرگ‌ها

در میان کشته شدگان حوادث کاردر سال 1398، 44 درصد به دلیل سقوط از بلندی جان خود را از دست داده‌اند، علتی که در سال‌های اخیر همواره بیشترین سهم را به خود اختصاص داده و نشان می دهد افرادی که در ارتفاع کار می‌کنند در معرض خطر بیشتری هستند .

درمیان 658 نفری که درسال 98 به خاطر سقوط از ارتفاع جان خود را از دست دادند، تعداد قابل توجهی فاقد ابزارهای ایمنی لازم برای حفظ جان خود بودند .

در آمار جدید سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام گردید: ۴۸۴ نفر در چهار ماهه نخست سال 1395 در حوادث ناشی از کار، جان خود را از دست دادند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۷/۶ درصد کاهش نشان می‌دهد.

به گزارش سازمان پزشکی قانونی کشور، آمار تلفات ناشی از کار در چهار ماهه سال گذشته ۵۱۹ نفر بود. بر اساس این گزارش در چهار ماهه ابتدای سال ۹9 از کل تلفات حوادث کار ۴۷۷ نفر، مرد و هفت نفر زن بودند. در این مدت استان‌های تهران با ۹۰، خراسان رضوی با ۴۰ و اصفهان با ۳۹ فوتی بیشترین و استان‌های کهگیلویه و بویراحمد با ۲، چهارمحال و بختیاری با ۳ و زنجان و خراسان شمالی هر یک با ۴ فوتی کم‌ترین آمار تلفات مرگ بر اثر حوادث کار را داشته اند . این درحالی است که استان خراسان جنوبی در چهار ماهه امسال هیچ مورد مرگ بر اثر حوادث کار نداشته است.

نسبت به سال 1398 پس از سقوط از ارتفاع، اصابت جسم سخت با ۱۱۱ فوتی، برق گرفتگی با ۶۳، سوختگی با ۲۴ و کمبود اکسیژن با ۲۰ فوتی در رتبه‌های بعدی مرگ بر اثر حوادث ناشی از کار قرار دارند. در این میان ۵۵ نفر نیز به علل دیگری در حوادث کار جان خود را از دست داده اند.

‏ جالب است بدانیم که هم اکنون ۷۰ درصد از حوادث ناشی از کار که در پروژه‌های ساختمانی اتفاق می‌افتد مربوط به سقوط از ارتفاع است که بخش عمده‌ای از آن مربوط به کارگران می باشد که متاسفانه درصد زیادی از آن منجر به مرگ و میر نیروی کار می‌شود.

مدیریت ایمنی کار در ارتفاع

کار در محیطهای صنعتی همواره با مخاطرات بهداشتی، ایمنی و زیست محیطی همراه است. این مخاطرات در فعالیتهای مختلف کاری میتوانند به شکلهای متفاوتی ظاهر شده و در صورت عدم برنامه ریزی و کنترل صحیح، پیامدهایی را به دنبال داشته باشند که گاهی اوقات جبران آنها به هیچ وجه امکان پذیر نیست. از این رو داشتن برنامه های نظام مند برای شناسایی خطرات شغلی و لحاظ نمودن برنامه های کنترلی و پیشگیرانه به منظور جلوگیری از بروز پیامدهای ناگوار در محیط کار امری اجتناب ناپذیر است. کار در ارتفاع از جمله فعالیتهایی است که در محیطهای کاری مختلف به صورت روزمره و یا برای انجام برنامه های تعمیر و نگهداری انجام میشود. شرایط خاص کار در ارتفاع،‌ آن را به فعالیتی خاص از نظر نوع مخاطرات و پیامدهای حوادث احتمالی آن تبدیل نموده است. وجود این شرایط، اقدامات خاصی را نیز به منظور حصول اطمینان از برقرار شدن ملاحظات ایمنی، بهداشت و محیط زیست نیاز خواهد داشت.

استفاده از انواع بالابر نفری تخصصی جهت کار در ارتفاع می تواند ایمنی کارگران را به میزان قابل توجهی افزایش یابد. بالابرهای نفری بهترین گزینه جهت کار در ارتفاع می باشند. انواع مختلف بالابر شامل بالابر آکاردئونی ، بالابر مفصلی ، بالابر تلسکوپی ، بالابر ستونی ، بالابر کامیونی ، لیفتراک تلسکوپی ، بالابر ریلی و دیگر انواع بالابر از جمله بالابرهای مورد استفاده جهت کار در ارتفاع می باشند.

محیط انجام کار ، ارتفاع دسترسی ، وزن و ظرفیت بالابری از جمله مواردی است که باید در انتخاب نوع بالابر جهت انجام کار مورد ملاحظه قرار بگیرد. هرگز نباید از بالابرهای غیر تخصصی همچون جرثقیل جهت انجام کار در ارتفاع توسط اشخاص استفاده شود و کلیه موارد ایمنی از جمله استفاده از کمربند ایمنی بالابر می تواند باعث کاهش حوادث ناشی از سقوط از ارتفاع گردد. برای محیط هایی که همواره نیاز به استفاده از بالابر جهت کار می باشد بهتر است از بالابر ثابت استفاده شود و درصورتیکه خرید بالابر برای کارفرما مقرون به صرفه نباشد می توان با اجاره بالابر از اجاره دهندگان معتبر در جهت ایمنی و افزایش راندمان کار استفاده نماید.­ متاسفانه بعضی از مجموعه ها با ارائه بالابرهای غیر استاندارد و غیر ایمن با جان و مال مردم این جامعه بازی های خطرناکی را انجام میدهند که هم اکنون نیز شاهد سقوط بالابرهای مختلف به صورت روزمره در جامعه هستیم.

ارسال نظر: