مجوز دولت به کرونا برای گردش در کشور!

کدخبر: 2363740

تعطیلات دیگری پیش رو است و با وجود شیوع کرونا مسافران زیادی از عصر امروز به سمت شهر‌های مختلف حرکت می‌کنند، این در حالی است که هنوز هیچ خبری از ممنوعیت سفر در تعطیلاتِ اخر هفته نیست.

مهسا گربندی: سال‌ها پیش با دیدن سریال شب‌های برره و شخصیت‌های این فیلم می‌خندیدیم؛ به «کیانوش» که تمام تلاشش را می‌کرد تا به همه آموزش بدهد و از آن‌ها بخواهد که شهرشان را بهتر اداره کنند. آن روز‌ها با این سریال می‌خندیدیم و نمی‌دانستیم که یک روز زندگی مان شبیه همان سریال می‌شود؛ اینکه وزیر بهداشت کشور با خواهش و التماس می‌خواهد که دولت و مردم به وظیفه شان برای جلوگیری از شیوع کرونا عمل کنند، اما نه تنها هیچ عکس العملی در مقابل حرف هایش نمی‌بیند بلکه حتی کسی پاسخ سوالاتش را نمی‌دهد. پاسخ به این سوال که مسئولان برای جلوگیری از شیوع کرونا «چند نفر بدون ماسک را جریمه کردند و چند جاده را در روز‌های تعطیلات بستند؟»

تعطیلات دیگری پیش رو است و با وجود شیوع کرونا مسافران زیادی از عصر امروز به سمت شهر‌های مختلف حرکت می‌کنند، این در حالی است که هنوز هیچ خبری از ممنوعیت سفر در تعطیلاتِ اخر هفته نیست.

تجربه تعطیلات هفته گذشته نشان داده که به دلیل تصمیم دیرهنگام مسئولان برای ممنوعیت سفرها، مسافران زیادی توانستند به نقاط مختلف کشور و به خصوص شمال بروند و همین مسئله موجب شیوع بیش از پیش کرونا شد. حالا در تعطیلاتِ پیش رو، دیرتر از دفعه قبل برای ممنوعیت سفر تصمیم گیری می‌شود و مشخص نیست که کرونا چندین نفر دیگر را پس از سفر‌ها به کام مرگ خواهد کشاند.

کرونا در سایه بی توجهی قربانی می‌گیرد

جان باختگان کرونا از مرز ۳۱ هزار نفر عبور کرده و آمار روزانه قربانیان این بیماری نیز از مرز ۳۰۰ نفر گذشته است. بر اساس آمار‌های اعلام شده از سوی وزارت بهداشت از دیروز تا امروز ۳۰ مهر ۱۳۹۹ و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۵ هزار و ۶۱۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند که دو هزار و ۳۴۰ نفر از آن‌ها بستری هستند. همچنین در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۳۱۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و در حال حاضر ۴۸۶۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

در شرایطی که کشور، مرگبارترین روز‌های شیوع کرونا را پشت سر می‌گذارد، بسیاری از مراکز اقامتی در مناطق مختلف کشور برای تعطیلات پیش رو اجاره رفته و ظرفیتشان تکمیل شده است. این در حالی است که رئیس دفتر رئیس جمهور هنوز به توصیه اکتفا می‌کند و هیچ ضرورتی برای عجله در تصمیم گیری نسبت به ممنوعیت سفر در تعطیلات پیش رو نمی‌بیند! محمود واعظی امروز چهارشنبه گفته: «در ارتباط با سفر و تعطیلی همواره توصیه کردیم در این شرایط سخت سفر انجام نشود و ان شاءالله برای هفته آینده هم برنامه‌ریزی خواهیم کرد!» این در حالی است که مسافران چمدان‌های خود را بسته و سفر را آغاز کرده اند. لابد دولت می‌خواهد بعد از انجام سفر‌ها آن را ممنوع اعلام کند! باعث تاسف است که با وجود هشدار‌های پی در پی وزیر بهداشت که پرستاران و پزشکان زیادی تحت فشار کاری و روانی درمان بیماران کرونایی قرار گرفته اند، دولت نمی‌تواند و یا نمی‌خواهد در باره حداقل محدویت‌ها که ممنوع کردن مسافرت‌های غیر ضروری است به موقع تصمیم گیری کند. تصمیم گیری برای محدودیت سفر‌ها در روز پنجشنبه، در حالی که سفر‌ها از روز چهارشنبه اغاز شده چه فایده ایی دارد؟

وقتی دورکاری و آنلاین شدن آموزش، معکوس عمل می‌کند!

قرار بود که دورکار شدن کارمندان و آنلاین شدن آموزش مدارس و دانشگاه‌ها به جلوگیری از شیوع کرونا کمک کند، اما متاسفانه در روز‌های تعطیل، این مسئله معکوس عمل می‌کند، زیرا آن دسته از کارمندانی که پیش‌تر به دلیل «نداشتن مرخصی» یا «مدرسه رفتن فرزندانشان» از مسافرت منصرف می‌شدند حالا هیچ مانعی برای سفر رفتن شان وجود ندارد و بیخیال کرونا به مسافرت می‌روند.

آنطور که مشخص است با وجود هشدار‌های پی در پی، مردم توجهی به ماندن در خانه برای شکست ویروس منحوس کرونا ندارند و به دلیل سیاست یک بام و دو هوای مسئولان برای جلوگیری از سفر‌های غیرضرور، سفر‌های تازه‌ای در راه است.

آخرین تلاش مسئولان در تعطیلات هفته گذشته، پیش‌بینی جریمه و سیاست‌های تنبیهی برای ۵ شهر به‌شدت آلوده به کرونا بود؛ برنامه‌ای که اجرای آن بسیار ضعیف بود تا جایی که وزیر بهداشت نیز از نحوه اجرای آن به‌شدت انتقاد کرده است.

متاسفانه با شرایط موجود که عزمی جدی از سوی مسئولان برای مانع شدن از سفر دیده نمی‌شود، فاجعه‌ای دیگر برای رکوردشکنی کرونا در راه است.

وای به حال روزی که کادر درمان خسته شود

در شرایطی که کرونا قوی‌تر از گذشته، قربانیان خود را انتخاب می‌کند و مردم با سفرهایشان قدرت بیشتری به این ویروس می‌بخشند و در واقع به کرونا در سراسر کشور اجازه گردش می‌دهند برخی کارشناسان نسبت به احتمال وقوع ۶۰۰ فوتی روزانه کرونا در هفته‌های آینده هشدار می‌دهند. مسئله‌ای که راهکار آن افزایش نقش نظارتی و حمایتی دولت است تا آمار قربانیان روزانه کرونا به مرز چهار رقمی شدن نرسد.

«جوان آنلاین»

در کنار بی توجهی مردم نسبت به هشدار‌ها و همچنین سومدیریت مسئولان دولتی، وای به حال روزی که پرستاران و پزشکان نسبت به درمان مبتلایان کرونا خسته شوند. موضوعی که روز گذشته وزیر بهداشت نیز نسبت به آن هشدار داد و گفت: «خدا نکند که خستگی و بی توجهی مردم و مسئولان دولتی به پرسنل من منتقل شود. آن‌ها هم بعد از مدتی می‌بُرند و به خانه‌هایشان می‌روند. امیدوارم خداوند چنین روزی را نیاورد که آن روز، روز سختی و غیرقابل تحمل است.»

ارسال نظر: