دوران سخت «ترامپ بریتانیا» در صورت برنده شدن بایدن

کدخبر: 2363543

تنها دو هفته پیش از انتخابات ماه نوامبر که همین حالا هم لقب یکی از مهم‌ترین انتخابات در تاریخ آمریکا را گرفته است، جو بایدن، کاندیدای دموکرات ظاهراً در نظرسنجی‌ها از دونالد ترامپ، رئیس جمهور فعلی سبقت گرفته است. بسیاری حالا بر سر این بحث می‌کنند که پیروزی احتمالی بایدن می‌تواند چه معنی برای روابط آمریکا با کشورهای خارجی داشته باشد.

مقامات مطلع از دستورات سیاست خارجی بایدن به ساندی‌تایمز گفتند: در صورتی که بایدن در ماه نوامبر برنده کاخ سفید باشد، بوریس جانسون با دوران سختی مواجه خواهد شد، چرا که دموکرات‌های ارشد ظاهراً نخست‌وزیر بریتانیا را به خاطر حماسه خود، بریگزیت، به عنوان یک پوپولیست به سبک ترامپ و فرد "سمی" می‌بینند.

یکی از منابع توضیح داد: قطعاً یک مشکل واقعی برای بوریس وجود دارد، آن‌ها او را در چارچوب رابطه‌اش با ترامپ قرار می‌دهند. آن‌ها صرفاً فکر می‌کنند که او ترامپ بریتانیا است.

یکی از مشاوران سیاست خارجی بایدن افزود که اگر بریتانیا در نهایت پس از ماه‌ها کشمش بر سر مسئله ایرلند و اختلافات تجاری نتواند تفاهمی با اتحادیه اروپا حاصل کند، این موضوع در صورت بر سر کار بودن یک رئیس جمهور دموکرات، به طرز قابل توجهی روابط بین آمریکا و بریتانیا را به خطر می‌اندازد.

این مقام ناشناس افزود: تمام کردن بریگزیت بدون آشفتگی بیشتر، بسیار پرفایده خواهد بود. در غیر این صورت این آتش به شعله‌ور شدن ادامه خواهد داد.

بنا به گفته "مکس برگمان"، محقق و مشاور دموکرات در خصوص اروپا، با این حال، اگر بریتانیا بتواند با اتحادیه اروپا به توافقی برسد، این توافق می‌تواند این کشور را در ایجاد رابطه بسیار خوب با دولت بایدن یک قدم به جلو ببرد.

وی به ساندی‌تایمز گفت: دولت جانسون نیازمند بازسازی اعتبارش در نزد آمریکا است که با بریگزیت و دسیسه‌های چهار سال گذشته خدشه‌دار شده است.

جانسون که سال گذشته زمانی که ترامپ رئیس جمهور بود به نخست‌وزیری رسید، قبلاً حملات بسیار شخصی به باراک اوباما، رئیس جمهور دموکرات پیشین آمریکا- که بایدن معاون او بود- به خاطر دخالت او در موضوع بریگزیت و ادعای بیزاری از بریتانیا روا داشته است. جانسون که آن زمان شهردار لندن بود، در سال ۲۰۱۶ اظهار کرد که تصمیم سال ۲۰۱۶ اوباما مبنی بر حذف مجسمه وینستون چرچیل از دفتر ریاست جمهوری "نمادی از بیزاری آبا و اجدادی رئیس جمهور کنیا از امپراتوری بریتانیا" است! جانسون بعدتر اظهار کرد که از نظراتی که ابراز کرده پشیمان نیست.

از نظر برخی کارشناسان، این تبادل نظرات در گذشته به معنی آن است که جانسون حالا باید برای جلب نظر بایدن، معاون پیشین اوباما- و در صورتی که او به دفتر ریاست جمهوری راه پیدا کند- سخت تلاش کند. به گفته جان بولتون، مشاور پیشین امنیت ملی ترامپ، جانسون "یک برون‌گرا و رفیق خوب" است که می‌تواند به شکل موفقیت‌آمیزی از کاریزمای خود برای ربودن دل بایدن استفاده کند!

با این حال، اخیراً بیان شده که جانسون خودش چندان علاقمند به ماندن در سمت فعلی خود نیست، زیرا ظاهراً این سمت به قدر کافی برایش نفعی ندارد.

بر اساس نظرسنجی‌های اخیر، بایدن در بین رأی‌دهندگان احتمالی و از جمله در ایالت‌های کلیدی و مهم ویسکانسین، میشیگان و پنسیلوانیا از ترامپ سبقت گرفته است. با این حال در سال ۲۰۱۶ هم نظرسنجی‌های ملی پیروزی هیلاری کلینتون، رقیب دموکرات بایدن را پیش‌بینی کرده بودند.

«خبرگزاری ایسنا»

ارسال نظر: