بازگشت دوباره به اول داستان کرونا!

کدخبر: 2363541

با وجود اعمال محدودیت های تردد و تعطیلی موقت تهران، هیچ کدام از این محدودیت ها تاکنون نتوانسته است به کاهش آمار مبتلایان به کرونا کمک کند. در این بین برخی کارشناسان و مسئولان خواستار تعطیلی کامل تهران و برخی کلانشهرها شده اند. به ابتدای داستان کرونا برگشته‌ایم یا این ویروس مرموز ماجرای تازه ای را برایمان رقم زده؟

نادر توکلی، معاون درمان ستاد ملی کرونای استان تهران هم تاکید می کند: «تهران با پنج هزار و ۳۰۰ بیمار بستری کرونایی وضعیت خوبی ندارد و برای اعلام محدودیت‌های تردد نیز کمی دیر تصمیم گیری شد.»

نکته قابل تامل اینجاست که اغلب بیمارستان های تهران هم درگیر درمان کرونا شده اند. توکلی یادآور می شود: «از ۱۷۵ بیمارستان تهران، ۱۰۵ بیمارستان درگیر بیماران کرونایی هستند. قطعا بیمارستان های اصلی و بزرگ مانند بیمارستان شریعتی، امام خمینی(ره) و حضرت رسول اکرم، بخشی از ارائه خدمت‌شان به بیماران غیر کرونایی خواهد بود و این موضوع نباید مخدوش شود.»

با توجه به این شرایط حاد مراکز درمانی در تهران، بسیاری از کارشناسان نظام سلامت خواستار تعطیلی کامل تهران هستند.

محدودیت موقت بی‌فایده است، تهران کاملا تعطیل شود

با وجود اعمال محدودیت های متعدد در تهران، همچنان حدود نیمی از مرگ و میرهای کرونایی در پایتخت اتفاق می افتد. ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران هم تصریح می کند: «حدود 50 درصد مرگ ناشی از این اپیدمی کشنده در تهران اتفاق افتاده است. با توجه به پایتخت بودن، جمعیت زیاد، رفت و آمد بالا و ارتباط با همه استان های کشور، این آمارها دور از ذهن نبود.»

خداکرمی تاکید می کند: «گسترش بیماری به حدی رسیده که ستاد مقابله با کرونا محدودیت های موقت در تهران و برخی از شهرهای کشور اعمال کرده است. اگرچه این امر می تواند در قطع زنجیره رو به گسترش بیماری کمک شایانی داشته باشد، اما با توجه به دوره کمون 14 روزه بیماری، این محدودیت های کوتاه مدت جز مسکنی کوتاه، اثر بخشی دیگری ندارد. بنابراین می طلبد تا اگر قرار است محدودیتی اعمال شود، طول مدت آن حداقل یک ماه باشد.»

همچنین محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران هم خواستار تعطیلی کامل تهران است و تاکید می کند: «هر روز آمار فوتی‌های کرونا در کشور به عدد ۳۰۰ نزدیک می‌شود که این آمار در تهران روزانه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر فوتی است. بنابراین به نظر می رسد عملکرد دست اندرکاران ستاد مقابله با کرونا برای مقابله با این بیماری جوابگو نبوده است. به همین دلایل، نیازمند تعطیلی کامل دو هفته ای تهران و کلانشهرها هستیم، در غیر این صورت از پس موج سوم کرونا بر نمی آییم.»

آیا تعطیلی کامل کلان‌شهرها جواب می‌دهد؟

در حالی که آمار قربانیان کرونا در ایران از مرز 30 هزار نفر گذشته و روزانه نیز بیش از 250 نفر به دلیل ابتلا به کرونا فوت می شوند، معاون وزیر بهداشت می گوید آمار مبتلایان و قربانیان، بسیار بیشتر از آمارهای رسمی است.

رضا ملک زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، تاکید می کند: «آمار واقعی مبتلایان و فوت شدگان نسبت به آمار اعلام شده در رسانه ها، حتی به دو و نیم برابر هم می‌رسد. بسیاری از افراد ناقل این ویروس هستند، در حالی که تست این افراد منفی بوده است.» با توجه به این شرایط وخیم، برخی کارشناسان تاکید دارند که تعطیلی کامل تهران و کلانشهرها باید در اولویت باشد.

دکتر محمدرضا آستانه، متخصص مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی در گفتگو با الف ، خاطرنشان می کند: «تعطیلی موقت تهران و کلانشهرها نمی تواند دردی از مردم دوا کند. فقط در صورت تعطیلی کامل می توان بر کرونا غلبه کرد. وقتی نیمی از جمعیت در خیابان ها و نیمی دیگر در خانه قرنطینه باشند، تجربه جهانی نشان داده که غیر از این سیاست نمی تواند جواب بدهد، زیرا این دو گروه در نهایت به همدیگر می رسند و درنتیجه کل تلاش ها برای مهار کرونا بی اثر می ماند. بنابراین حداقل باید تعطیلی دو هفته ای به طور کامل اعمال شود تا بتوانیم در برابر موج سوم کرونا دوام بیاوریم.»

او یادآور می شود: «بیمارستان های تهران و سایر کلانشهرها در وضعیت بحرانی است. تخت های مراقبت ویژه برای درمان بیماران حاد به تعداد کافی وجود ندارد. اگر شرایط فعلی تداوم یابد، نظام سلامت نیز قادر به درمان بیماران مبتلا به کرونا نخواهد بود. برای کاهش آمار مبتلایان و حفظ توان کادر درمان، مجبور به انتخاب تعطیلی کامل هستیم.»

از سوی دیگر، دکتر شهریار احمدزاده، اقتصاددان در گفتگو با الف از زاویه دیگری به تعطیلی تهران و کلانشهرها نگاه می کند و می گوید: «اگرچه میزان ابتلا به کرونا در تهران و سایر کلانشهرها در شرایط بحرانی قرار دارد، اما تعطیلی کامل پایتخت می تواند بحران دیگری ایجاد کند. بسیاری از نیروهای کار در شهرهای بزرگ در زمره نیروهای دستمزدی هستند که مجبورند برای داشتن درآمد روزانه به خیابان ها بیایند. تعطیلی کامل تهران می تواند ضربه اقتصادی دیگری به اقشار کم درآمد جامعه وارد کند.»

او تاکید می کند: «هرتصمیمی برای تعطیلی تهران باید پیوست اقتصادی هم داشته باشد. با توجه به مشکلاتی که تحریم، تورم و بیکاری ناشی از کرونا به وجود آورده است، تعطیلی کامل می تواند ضربه اقتصادی بعدی را وارد کند. در اغلب کشورها نیز تعطیلی کامل کلانشهرها در دستور کار قرار نگرفته، زیرا معیشت افراد هم مثل سلامت آنها دارای اهمیت است.»

احمدزاده یادآور می شود: «باید بررسی دقیق انجام شود که صنایع تولیدی و خدماتی تا چه حد در شیوع کرونا نقش دارند. در صورت انجام چنین تحقیق علمی می توان مشاغل پرخطر را محدود کرد، اما اینکه حکم کلی بدهیم، تر و خشک را بسوزانیم و همه مشاغل را تعطیل کنیم، این اتفاق تبعات اجتماعی و اقتصادی گسترده ای به دنبال خواهد داشت.»

البته باید در نظر داشت که برخی کارشناسان نیز تاکید دارند که تعطیل نشدن کامل کلانشهرها می تواند ضربه اقتصادی بیشتری در بلندمدت وارد کند. استهلاک زیرساخت های نظام سلامت، از دست رفتن کادر درمان و خارج شدن نیروهای کار از چرخه تولید، بخشی از تبعات اقتصادی تعطیل نشدن کلانشهرها خواهد بود. درنهایت، مردم امیدوارند که تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا به شکلی باشد که دوگانه «جان» و «نان» مردم حفظ شود و در سطح بیشتری نیز به نظرات کارشناسان خبره، بها بدهند.

«الف»

ارسال نظر: