افزایش سرمایه چیست و انواع آن کدامند؟

کدخبر: 2363513

اگر به تازگی فعالیت خود را در بازار سرمایه و بازار بورس شروع کرده باشید، احتمال می خواهید بدانید که افزایش سرمایه در بورس چیست؟ انواع روش های آن کدامند. همه شرکت ها در دوران فعالیت خود و در زمان هایی به دلایل گوناگون نیاز به منابع مالی بیشتری نسبت به چیزی که دارند،

نسیم آنلاین : اگر به تازگی فعالیت خود را در بازار سرمایه و بازار بورس شروع کرده باشید، احتمال می خواهید بدانید که افزایش سرمایه در بورس چیست؟ انواع روش های آن کدامند. همه شرکت ها در دوران فعالیت خود و در زمان هایی به دلایل گوناگون نیاز به منابع مالی بیشتری نسبت به چیزی که دارند، پیدا خواهند کرد. یکی از روش هایی که می تواند به این منابع مالی جدید متصل شود، افزایش سرمایه خواهد بود. افزایش سرمایه اتفاق نسبتا مثبتی در بازار بورس محسوب می شود که می تواند به تغییرات قیمتی مناسبی نیز منجر شود. البته نه همیشه و لازم است که به طور کامل نسبت به این موضوع در خصوص نمادهای بورسی مختلف احاطه داشته و به همان تناسب به سهامداری بپردازید.

افزایش سرمایه چیست؟

افزایش سرمایه یکی از روش های تامین مالی شرکت های حاضر در بازار بورس و به طور کلی شرکت های سهامی عام است. به منظور این که شرکت ها بتوانند فعالیت های خود را توسعه داده و قدرت رقابت خود را در بازار موجود حفظ کرده و آن را بهبود بخشند، از افزایش سرمایه به عنوان یک روش سودمند بهره می برند. در برخی از مواقع نیز این کار به منظور اصلاح و بهبود ساختار مالی شرکت صورت می گیرد. این تامین منابع مالی جدید می تواند به روش های گوناگونی انجام شود. هنگامی که یک شرکت در بورس اوراق بهادار بخواهد سرمایه خود را افزایش دهد باید تعدادی سهام جدید منتشر کند و به سهامداران بفروشد تا مبلغ مورد نیاز برای افزایش سرمایه را تأمین کند. تفاوت اصلی در این میان در خصوص انواع روش های افزایش سرمایه، در محل تامین این منابع تازه مالی خواهد بود. لازم است بدانید افزایش سرمایه چیست و افزایش سرمایه در بورس به چه کسانی تعلق می گیرد تا به موقع از آن بهره برداری کنید.

روش های افزایش سرمایه

معمولا روند افزایش سرمایه در شرکت های سهامی عام به این صورت است که در مرحله نخست هیئت مدیره شرکت پیشنهاد خود را به همراه دلایل کافی در خصوص افزایش سرمایه به سهامداران شرکت ارائه می دهد. این پیشنهاد در مجمع عمومی فوق العاده شرکت مورد رای گیری سهامداران شرکت قرار خواهد گرفت. سپس در صورت تصویب این پیشنهاد در مجمع و پس از ارائه مجوز از سوی بورس، افزایش سرمایه شرکت صورت می گیرد.

اگر بخواهیم یک دسته بندی از انواع روش های افزایش سرمایه داشته باشیم، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. از محل سود انباشته (سهام جایزه)
  2. از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده سهامداران
  3. از محل تجدید ارزیابی دارایی ها
  4. به روش صرف سهام

افزایش سرمایه از محل سود انباشته

طبق قانون تجارت شرکت ها موظف هستند سالیانه درصدی از سود خود را نزد خود نگهداری شوند. این سود در حسابی تحت عنوان سود انباشته در صورت های مالی شرکت ثبت می شود. در شرایطی که شرکت سود انباشته مناسبی دارد، تصمیم می گیرد که افزایش سرمایه خود را به این ترتیب به انجام رسانده و به این ترتیب منابع لازم را به دست بیاورد. با این حساب در روش سود انباشته چیزی به نام جریان نقدینگی جدید به شرکت نخواهیم داشت.

افزایش سرمایه از محل آورده نقدی

در شرایطی که شرکت سود انباشته مناسبی ندارد و یا می خواهد که منابع مالی جدید به کانال مالی سازمان وارد کند، از محل آورده نقدی سهامداران اقدام به افزایش سرمایه اقدام خواهد کرد. به دلیل اینکه افزایش سرمایه از این روش، نیازمند تأمین منابع جدید از سوی سهامداران فعلی شرکت است، شرکت حق استفاده و حضور در آن را ابتدا به سهامداران شرکت را می دهد.

افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها

در این روش از محل تجدید ارزیابی دارایی ها، شرکت بورسی باید دارایی های ثابت خود از جمله زمین، ساختمان، ماشین آلات و تجهیزات، سرمایه گذاری ها و … را مورد تجدید ارزیابی قرار دهد. به این ترتیب ارزش دارایی های شرکت در ترازنامه دوباره تعیین خواهد شد. در نتیجه از آن جایی که معادله حسابداری در ترازنامه باید برقرار باقی بماند و بدهی های شرکت نیز تغییری نکرده، سرمایه شرکت باید افزایش پیدا بکند تا این معادله برقرار بماند.

روش صرف سهام

در این الگو، شرکت بورسی سهام خود را به قیمتی بیش از قیمت اسمی و از طریق پذیره نویسی به فروش خواهد رساند و تفاوت حاصل از قیمت فروش و قیمت اسمی سهام را، به حساب اندوخته انتقال داده و یا به جای آن سهام جدید، به سهامداران پیشین خود خواهد داد.

کلام آخر

افزایش سرمایه و حتی زمزمه های آن می تواند به تغییرات قیمت سهام منجر شود. از این جهت اطلاع از افزایش سرمایه در بورس اهمیت زیادی دارد و سهامداران باید این موضوع را به خوبی پیگیری کنند.

ارسال نظر: