قصه تکراری مرغ؛ گران شد

کدخبر: 2363501

عضو اتحادیه مرغداران گوشتی از افزایش قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: قیمت هر کیلو مرغ گرم ۲۴ هزار و ۵۰۰ تا ۲۷ هزار تومان است.

عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی از افزایش قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۱۷ هزار تا ۱۸ هزار تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۲۴ هزار و ۵۰۰ تا ۲۷ هزار تومان است.

وی افزود: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید و کمبود نهاده دامی در دسترس مرغدار، مرغ وزن کافی نمی‌گیرد که همین امر زمینه کمبود عرضه در بازار را فراهم می‌کند.

حجت از کاهش وزن گیری مرغ در سطح کشور خبر داد و گفت: با توجه به کمبود نهاده‌های دامی و عرضه مرغ انتظار می‌رود که وزارت جهاد کشاورزی برای مقطع یک ماهه، سن پرورش را با سن واقعی تطبیق دهد به طوریکه به مرغ بالای ۴۲ روزه نهاده تخصیص دهد تا با وزن گیری مرغ ها، مرغ مورد نیاز بازار تامین شود، در غیر این صورت به سبب کمبود نهاده دامی با کمبود مرغ در بازار مواجه خواهیم شد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه بازار نهاده‌های دامی همچنان ۲ نرخی است، بیان کرد: در حال حاضر هر کیلو ذرت با نرخ ۳ هزار و ۸۰۰ تا ۴ هزار تومان و کنجاله سویا با قیمت ۱۵هزار تومان در بازار آزاد عرضه می‌شود که با نرخ مصوب اختلاف معناداری دارد.

حجت درباره آینده بازار مرغ بیان کرد: با توجه به کاهش جوجه ریزی و تخصیص نهاده با نرخ مصوب تا سن ۴۲ روزگی، در بحث عرضه دچار کمبود شدیم که اگر تمهیداتی اندیشیده نشود، التهاب بازار ادامه خواهد داشت.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه فرمول جیره غذایی مرغ بر هم خورده است، بیان کرد: در شرایط استاندارد وزن مرغ زنده باید بالای ۲.۲۰۰ گرم باشد که متاسفانه به علت بر هم‌خوردن جیره غذایی و کمبود نهاده، وزن مرغ به ۱.۶۰۰ گرم کاهش یافته است.

وی افزود: با توجه به بر هم خوردن فرمول جیره غذایی از مسئولان تقاضا داریم که برای پروسه فصل پاییز سن گله را از ۴۲ روزگی به ۵۲ روزگی افزایش دهند و طی دوره ۳.۵ کیلو ذرت و ۱.۵ کیلو سویا در اختیار مرغداران قرار دهند چرا که عدم ارسال به موقع نهاده دامی موجب شده تولید مرغ توجیه اقتصادی نداشته باشد.

حجت با بیان اینکه نرخ مصوب ۱۳ هزار تومانی مرغ زنده قابلیت اجرا ندارد، گفت: افرادی که نرخ ۱۳ هزار تومانی را برای هر کیلو مرغ زنده مصوب کردند، رصدی از بازار نهاده‌های دامی ندارند که این امر باعث نگرانی مرغدار از تامین دان و اجرای دستوری مرغ شده است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در پایان درباره آخرین وضعیت جوجه ریزی تصریح کرد: اگرچه آمار قطعی کاهش میزان جوجه ریزی را می‌توان پایان ماه اعلام کرد، اما برآورد‌ها حاکی از آن است که جوجه ریزی به یک سوم کاهش یافته است.

«باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: