انتقاد پامپئو از مواضع ترکیه درباره منازعه قره‌باغ

کدخبر: 2363391

وزیر خارجه آمریکا با انتقاد از مواضع ترکیه در قبال درگیری‌ها بر سر قره‌باغ کوهستانی، خواستار حل منازعه بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان از راه مذاکره شد.

«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا در اظهارنظری درباره ادامه درگیری‌ها بر سر منطقه قره باغ کوهستانی، از مواضع ترکیه و حمایت‌های این کشور از جمهوری آذربایجان انتقاد کرد.

بنا بر گزارش رویترز، وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه روز پنجشنبه با شبکه «دبلیو‌اس‌بی آتلانتا» (WSB Atlanta) درباره ادامه نقش آتش‌بس بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه مورد مناقشه قره‌باغ اظهارنظر کرد.

مایک پامپئو در این مصاحبه از مواضع ترکیه درباره منازعه بر سر قره باغ کوهستانی انتقاد کرد و خواستار بازگشت جمهوری آذربایجان و ارمنستان به میز مذاکره شد.

وزیر خارجه آمریکا گفت: «ما هم اکنون تُرکیه را داریم که وارد ماجرا شده‌ و منابع (نظامی و لجستیکی) در اختیار (جمهوری) آذربایجان قرار داده‌ است؛ موضوعی که خطر را بالا می‌برد و باعث افزایش قدرت آتشی می‌شود که در این مبارزه قدیمی در حال وجود دارد».

وی ادامه داد: «حل این منازعه باید از طریق مذاکره و صحبت‌های مسالمت‌آمیز باشد و نه از راه درگیری مسلحانه و قطعا کشورهای طرف ثالث نباید وارد شده و نیروی آتش (نیروی نظامی و تجیهزاتشان) خودشان را در اینجا که از قبل شبیه به وضعیت انبار باروت است، وارد کنند».

پامپئو افزود: «ما امیدوار هستیم که ارمنستانی‌ها قادر باشند از خودشان در برابر آنچه که آذربایجانی‌ها دادند انجام می‌دهند، دفاع کنند و قبل از اینکه چنین شود همه آنها آتش بس را مراعات کنند و سپس سر میز نشسته و تلاش کنند که موضوع (منازعه قره باغ کوهستانی) را فیصله بدهند».

اظهارات این مقام ارشد دولت دونالد ترامپ در حالی مطرح شده که او و دو وزیر خارجه عضو «گروه مینسک» پیشتر در بیانیه مشترک از طرف‌های درگیری‌ها بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی خواسته بودند که «فورا و بدون پیش شرط، آتش‌بس را بپذیرند».

«گروه مینسک» در سال ۱۹۹۲ توسط «کنفرانس امنیت و همکاری در اروپا» برای میانجیگری به منظور حل و فصل مسالمت‌آمیز درگیری بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره باغ کوهستانی ایجاد شد و روسیه، آمریکا و فرانسه ریاست مشترک این گروه را برعهده دارند.

بلاروس، آلمان، ایتالیا، پرتغال، هلند، سوئد، فنلاند، ترکیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان هم عضو مشارکت‌کننده گروه مینسک هستند.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: