علیرضا فقیهی

اهداف آمریکا از تحریم های جدید

کدخبر: 2363375

اولین هدف آمریکا از اعمال تحریم های نمادین و تکراری تشدید عملیات روانی و القای شرایط بحرانی و قحطی در کشور است.

نسیم آنلاین ؛ علیرضا فقیهی راد: وزارت خزانه‌داری آمریکا، ۱۸ بانک و مؤسسه مالی ایران را تحریم کرد. در فهرست تحریم‌های جدید آمریکا نام «تأمین سرمایه امین»، «بانک کشاورزی» و تمامی شعب آن، «بانک مسکن» و تمامی شعب آن، «بانک رفاه کارگران»، و تمامی شعب آن، «بانک شهر»، «بانک اقتصاد نوین»، «بانک قرض‌الحسنه رسالت» و تمامی شعب آن، «بانک حکمت ایرانیان » ، « بانک ایران زمین»، «بانک همکاری منطقه‌ای اسلامی» و شعبه‌های ایران و عراق آن، «بانک کارآفرین»، «بانک خاورمیانه» و تمامی شعب آن، «بانک قرض‌الحسنه مهر ایران»، «بانک پاسارگاد»، «بانک سامان»، «بانک سرمایه»، «بانک توسعه تعاون»، «بانک گردشگری» به چشم می‌خورند. این تحریم ذیل دستور اجرایی ۱۳۹۰۲ است. بنابر دستور اجرایی 13902 که در ژانویه 2020 صادر شد به وزارت خزانه داری آمریکا اجازه می دهد که بر تمامی بخش‌های اقتصادی ایران تحریم اعمال کند.

پس از اعلام تحریم 18 بانک ایرانی، جریانی در رسانه ها این خط خبری که این اقدام موجب مسدود شدن کانال های رسمی ایران برای واردات غذا و دارو می شود را ضریب داد. بزرگ نمایی این اتفاق توسط بعضی از مقامات و جریانات داخلی دقیقا در راستای اهداف تحریمی آمریکا در جهت جنگ روانی و القای شرایط بحرانی و قحطی بود.

اما واقعیت امر آن است که تحریم 18 بانک ایرانی اساسا مساله ای جدیدی از منظر تحریمی نبوده است. و همانطور که جناب همتی رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده است تراکنش های مالی ایران حتی در حوزه غذا و دارو خارج از سیستم رسمی بین بانکی انجام می گیرد و ایران از طریق صرافی ها و روش های دیگر تراکنشات مالی خود را انجام می دهد. لذا تحریم 18 بانک ایرانی تاثیر و خللی در انجام تراکنش های ایران از طرق غیررسمی ایجاد نخواهد کرد.

از سویی براساس مجوز عمومی دفتر اوفک ( OFAC ) وزارت خزانه داری آمریکا تبادلات بشردوستانه با ایران آزاد شد اما اوفک در این دستورالعمل به دنبال کانالیزه کردن تجارت های بشردوستانه ایران بود. اینستکس و کانال مالی سوئیس نیز دقیقا در همین راستا قابل تعریف است. آمریکا به دنبال کنترل تجارت غذایی و تسلط و کانالیزه کردن اقتصاد ایران است.

اولین هدف آمریکا از اعمال تحریم های نمادین و تکراری تشدید عملیات روانی و القای شرایط بحرانی و قحطی در کشور است. که البته متاسفانه با شرطی سازی اقتصاد و گره زدن حل مسائل کشور به خارج این حربه دشمن توانسته تاحدی موثر واقع شود. و جریاناتی در داخل نیز همسو با آمریکا موجبات تشدید اثرات روانی تحریم های تکراری و نمادین آمریکا شده اند.

دومین هدف آمریکا از تکرار و تشدید تحریم ها، «تحکیم دیوار تحریم» یا FSW است. به این معنا که آمریکا با وضع تحریم های جدید به دنبال تقویت و استحکام دیوار تحریم است تا در آینده نتوان به سادگی این مسیر را تغییر داد. امری که به پیشنهاد بنیاد دفاع از دموکراسی ها ( FDD ) صورت پذیرفته تا با بلندترشدن دیوار تحریم ها امکان تجدیدنظر در این مسیر در آینده سلب شود.

همچنین آمریکا به دنبال آن است که این تحریم های تکراری را به عنوان امتیاز در مذاکرات احتمالی آینده به طرف ایرانی غالب کند. آمریکا به دنبال آن است با پیچیده و چندلایه کردن تحریم ها، دست برتر را در توافقات احتمالی آینده داشته باشد و آنها را به عنوان برگه هایی در مذاکرات احتمالی استفاده کند.

ارسال نظر: