بنیاد دفاع از دموکراسی یا مرکز آزار آنلاین منتقدان ترامپ؟

افشاگری روزنامه‌نگار آمریکایی درباره قطع بودجه یک پروژه ضدایرانی

کدخبر: 2363279

«بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها»، اندیشکده‌ای که حمله نظامی به ایران را ترویج و تشویق می‌کند و توسط یکی از بزرگترین حامیان مالی کمپین‌های انتخاباتی ترامپ تأمین مالی می‌شود، اخیراً یک پروژه بحث‌برانگیز تبلیغاتی به نام «ایران دیس‌اینفو» را اجرا کرد. این پروژه که به صورت مشخص بودجه آن از مالیات آمریکایی‌ها هزینه می‌شود، بر آزار و اذیت آنلاین منتقدان سیاست خارجی ترامپ در خاورمیانه تمرکز داشت.

نسیم آنلاین ؛ محمد رستم‌پور: «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها»، اندیشکده‌ای که حمله نظامی به ایران را ترویج و تشویق می‌کند و توسط یکی از بزرگترین حامیان مالی کمپین‌های انتخاباتی ترامپ تأمین مالی می‌شود، اخیراً یک پروژه بحث‌برانگیز تبلیغاتی به نام «ایران دیس‌اینفو» را اجرا کرد. این پروژه که به صورت مشخص بودجه آن از مالیات آمریکایی‌ها هزینه می‌شود، بر آزار و اذیت آنلاین منتقدان سیاست خارجی ترامپ در خاورمیانه تمرکز داشت.

قاسمی‌نژاد علیه آمریکایی‌ها

دو نفر از نمایندگان کنگره آمریکا که در جلسه توجیهی کنگره با «مرکز تعامل جهانی»، بازوی مشترک وزارت دفاع و کنگره آمریکا برای مقابله با پروپاگاندا و عملیات روانی حضور داشتند، تأیید کردند سعید قاسمی‌نژاد، مشاور ارشد اندیشکده اف.دی.دی و پیمانکار پروژه ایران دیس‌اینفو بوده است. در یک ماه گذشته این دومین موردی است که یک کارمند اف.دی.دی در آزار و اذیت آنلاین منتقدان سیاست خارجی ترامپ مشارکت داشته است.

به نظر می‌رسد همکاری و ارتباط قاسمی‌نژاد با اف.دی.دی چندان نسبتی با ترویج دموکراسی نداشته باشد. او از مفهوم «تمرکزگرایی دموکراتیک» لنین با تحسین یاد کرده و دیکتاتور شیلی یعنی آگوستو پینوشه را «رهبر عزیزی که شیلی را نجات داد و بسار بهتر از آلنده بود» توصیف کرده است. آلنده در سال 1973 با کودتای سیا سرنگون شد.

براساس اسنادی که از طریق قانون آزادی اطلاعات به دست آمده، کارمندان اف.دی.دی به دنبال برگزاری جلساتی با وزارت خارجه آمریکا برای برقراری «ارتباطات» و معرفی قاسمی‌نژاد به گروه اقدام آمریکا علیه ایران بوده‌اند. این گروه همان گروهی است که توسط مایک پمپئو برای تنظیم سیاست آمریکا در قبال ایران پس از خروج از برجام تشکیل شد.

قطع بودجه یک پروژه ضدایرانی

در می 2019، در پی رسوایی ناشی از حملات مجریان پروژه دیس‌اینفو به منتقدان داخلی آمریکایی سیاست‌های ترامپ، وزارت خارجه آمریکا بودجه یک و نیم میلیون دلاری پروژه دیس‌اینفو را قطع کرد. چرا که دیس‌اینفو قرار بود با اطلاعات گمراه‌کننده‌ای که مقامات ایرانی در مورد اقدامات آمریکا منتشر می‌کنند، مبارزه کند. در یک نمونه، اکانت توئیتری پروژه به یک تحلیلگر دیدبان حقوق بشر که اثرات تحریم آمریکا بر ایران را بررسی کرده بود، حمله کرد و ادعا کرد این تحلیلگر «به اصطلاح میانه‌روها» را در ایران تبلیغ می‌کند. در حمله دیگری، این اکانت یکی از روزنامه‌نگاران بی‌بی‌سی را متهم کرد که به «صدای اطلاعات گمراه‌کننده ایرانی‌ها در بی‌بی‌سی» تبدیل شده است.

در چندین مورد، حساب‌های کاربری شخص قاسمی‌نژاد و اف.دی.دی تخریب و ترور شخصیتی کاربرانی از توئیتر را بازنشر یا برجسته کردند. توئیت قاسمی‌نژاد در حمله به نگار مرتضوی، روزنامه‌نگار آمریکایی ایرانی به خاطر پوشاندن موهای خود در دیدار با جواد ظریف، وزیر خارجه ایرانی توسط حساب کاربری پروژه ایران‌دیس‌اینفو بازنشر شد. قاسمی‌نژاد در این توئیت که بعدها آن را حذف کرد، نوشته بود: «نگار مرتضوی به یک روزنامه‌نگار ایرانی به خاطر دیدار با پمپئو حمله کرد. چند مدت پیش، خود او در دیدار با ظریف، ریبین‌تروپ ایران که وجود زندانیان سیاسی را در ایران انکار می‌کند و نماینده رژیم تروریستی اسلامگرای رادیکال است، موهای خود را پوشاند».

حمله دوستداران ترامپ علیه اندیشکده‌ها و روزنامه‌نگارها

حساب کاربری توئیتر پروژه دیس‌اینفو همچنین در توئیتی در فوریه 2019 به اندیشکده شورای آتلانتیک حمله کرد و تصمیم این اندیشکده مستقر در واشنگتن برای لغو نشست با ظریف را تحسین کرد. در آوریل 2019، بنیاد دفاع از دموکراسی و پروژه دیس‌اینفو به اندیشکده دیگری به نام «انجمن آسیا در نیویورک» با توئیت علیرضا نادر، از همکاران ارشد بنیاد اف.دی.دی حمله کردند. نادر در آن توئیت که بعدها آن را حذف کرد، نوشته بود: «به ظریف اجازه ندهید تا از شما برای انتشار اطلاعات غلط و دروغ استفاده کند». قرار بود ظریف در این اندیشکده سخنرانی کند.

پروژه دیس‌اینفو حتی سابقه حملات شخصی به روزنامه‌نگاران واشنگتن‌پست و نیویورک‌تایمز نیز دارد. در فوریه 2019، پروژه ایران دیس‌اینفو توئیتی از مریم معمارصادقی، مدیر آموزشکده جامعه مدنی (توانا) که پروژه مشابهی را برای وزارت خارجه آمریکا اجرا می‌کند، بازنشر کرد که در آن معمارصادقی، جیسون رضائیان را به «انتشار اطلاعات غلط رژیم ایران» و «انتشار مجدد دروغ‌هایی که قبلاً بالا آورده» متهم کرده بود. همان ماه، حساب کاربری پروژه، توئیت نادر علیه توماس اردبرینک، روزنامه‌نگار نیویورک‌تایمز که آن موقع، رئیس دفتر تایمز در تهران بود، نیز بازنشر کرد. نادر در آن توئیت، اردبرینک را متهم کرده بود «تبلیغات رژیم را تکرار می‌کند» و نوشته بود: «چرا او را از تهران بیرون نمی‌آورید؟» این توئیت را هم نادر بعداً پاک کرد.

وب‌سایت تحقیقی اینترسپت (Intercept) جزئیات خاتمه این پروژه را ماه پیش منتشر کرد. براساس گزارش این وب‌سایت، دیس‌اینفو در زمره عملیات‌های گروه توانا با بودجه ده میلیون دلاری در ده سال اخیر بوده است. اما نقش کارمندان اف.دی.دی در پروژه دیس‌اینفو تاکنون مبهم مانده است. ماه پیش مقامات وزارت خارجه آمریکا در جلسه‌ای غیرعلنی با نمایندگان کنگره در مورد سوءاستفاده‌های این پروژه بحث کردند. یکی از مقامات کنگره تأیید کرده است که قاسمی‌نژاد برای پروژه دیس‌اینفو کار می‌کرده و تصریح کرده است: «پروژه دیس‌اینفو جبهه‌ای برای بنیاد دفاع از دموکراسی و دیگر کسانی بوده که به دنبال تغییر رژیم ایران بودند». یک مقام دیگر کنگره می‌گوید پیمانکاری قاسمی‌نژاد در این پروژه قطعی است.

به دنبال یک پست بالاتر

ارتباط قاسمی‌نژاد و بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها با پروژه ایران دیس‌اینفو در ژوئن 2019 آشکار شد. جایی که اف.دی.دی و کارمندان این بنیاد به دنبال حفظ فاصله رسمی با این پروژه جنجالی بودند. حساب کاربری پروژه ایران‌ دیس‌اینفو مرتباً مارک دوبوویتز، مدیرعامل بنیاد و سعید قاسمی‌نژاد را تبلیغ می‌کند. اگرچه دوبوویتز دخالت بنیاد در این پروژه را به طور کلی رد کرد اما قاسمی‌نژاد توئیتی که در آن تصریح کرده بود اف.دی.دی هیچ ارتباطی با پروژه ایران دیس اینفو ندارد، حذف کرد.

براساس یک ایمیل که در تاریخ 14 دسامبر 2018 ارسال شده، قاسمی‌نژاد به دنبال برنامه‌ریزی برای دیدار با کیارش احفاد، از مدیران میز ایران در وزارت خارجه آمریکا و استراتژیست رسانه‌های اجتماعی بوده است. دیداری که قاسمی‌نژاد از توبی درشوویتز، از معاونان اف.دی.دی نیز خواسته در آن حاضر باشد. مشارکت قاسمی‌نژاد در این پروژه از الگوی کلی کارکنان اف.دی.دی در کمپین‌های آزار و اذیت آنلاین هدفمند علیه منتقدان سیاست‌های ترامپ در خاورمیانه پیروی می‌کند.

ماه گذشته یک استاد دانشگاه به نام «مارک اوون جونز» نشان داد یکی از کارمندان اف.دی.دی به نام «بنجامین وینتال» چگونه منتقدان توافق عادی‌سازی روابط اسرائیل و امارات مورد آزار قرار می‌دهد. جونز بیش از 90 توئیت از وینتال دریافت کرده که اتهامات عجیبی در آنها به چشم می‌خورد که از نظر توئیتر، نقض قوانین و استانداردهای این شبکه اجتماعی محسوب می‌شود.

حمله به نماینده کنگره!

نوامبر گذشته یک حساب توئیتری از مجموعه اکانت‌های اف.دی.دی یک تئوری توطئه مسخره علیه ایلهان عمر، نماینده زن مسلمان کنگره آمریکا و از منتقدان ترامپ مطرح ساخت و او را به دریافت پول از یک دولت خارجی برای انتقال اطلاعات حساس به ایران متهم کرد.

امتناع اف.دی.دی از مهار کارمندانش در حمله به منتقدان لغو برجام از سوی آمریکا و سیاست فشار حداکثری با رفتارهای حامی مالی این بنیاد یعنی رابرت مارکوس که در سال 2016 بیش از 7 میلیون دلار به کمپین انتخاباتی ترامپ کمک کرده است، همخوانی دارد. مارکوس در هیئت مدیره اف.دی.دی حضور دارد و در سال 2018، 4.3 میلیون دلار به این بنیاد کمک کرده است، رقمی معادل 35 درصد بودجه این بنیاد.

مارکوس درست مثل ترامپ، وینتال و قاسمی‌نژاد عقاید افراطی خود در مورد سیاست آمریکا در خلیج فارس را پنهان نمی‌کند و سریعاً از ادبیات شیطانی و شرورانه استفاده می‌کند. او در سال 2015 در مصاحبه‌ای با فاکس بیزنس گفته بود: «وقتی با ایران تجارت می‌کنید، دچار مشکلات عمیقی می‌شوید و من فکر می‌کنم ایران شیطان است».

ارسال نظر: