عقلانیت انقلابی در برابر بی عقلی ترسوها

کدخبر: 2363196

. لیبرال ها با تئوریزه کردن عقلانیتی که محور آن براساس تساهل و تسامح، تنش زدایی، انفعال و عقب نشینی برای جلوگیری از درگیری و تنش می باشد بارها خط پیشرفت کشور را به عقب راندند و موجب گستاخ شدن دشمن شدند.

نسیم آنلاین ؛ حسین رضایی: سالهاست در کشور دو جریان با یکدیگر تقابل گفتمانی دارند. این تقابل گفتمانی در وجوه مختلف به ظهور و بروز رسیده است. یکی از وجوه آن که می تواند به عنوان شاخصی برای تمییز این دو جریان باشد، مقوله عقلانیت است. عقلانیت محافظه کار در برابر عقلانیت انقلابی هم در وجوه نظری و هم در میدان عمل طی سال های پس از انقلاب قرار داشته است.

جریان محافظه کار خود دولبه لیبرال ها و متحجرها را شامل می شود. لیبرال ها با تئوریزه کردن عقلانیتی که محور آن براساس تساهل و تسامح، تنش زدایی، انفعال و عقب نشینی برای جلوگیری از درگیری و تنش می باشد بارها خط پیشرفت کشور را به عقب راندند و موجب گستاخ شدن دشمن شدند. در دوره مرحوم بازرگان لیبرال ها تسخیر لانه جاسوسی را کاری خلاف عقلانیت دانستند و با استعفای خود پالس انفعال و ضعف به طرف آمریکایی دادند و موجبات حمله به طبس شدند. در زمان ریاست جمهوری مرحوح هاشمی نیز گفتگوهای انتقادی با اروپایی ها بر مبنای عقلانیت محافظه کار شکل گرفت تا در یک مذاکره به اصطلاح انتقادی ایران به انتقادات اروپایی ها پاسخ بدهد که نتیجه این عقلانیت محافظه کار نیز موجب صدور حکم جلب چند تن از مقامات جمهوری اسلامی از جمله هاشمی رفسنجانی گردید.

پس از آن نیز در دوره سید محمد خاتمی مذاکرات سعدآباد و بروکسل و پاریس و شعار گفتگوی تمدن ها براساس تنش زدایی و تساهل و تسامح با غرب انجام شد که خروجی آن مذاکرات هم چیزی جز محور شرارت خوانده شدن ایران و پلمپ تاسیسات هسته ای ایران نبود. در طی همین سال های اخیر نیز همین جریان با نام عقلانیت که اساس آن براساس ترس و انفعال بود، چوب حراج بر دستاوردهای هسته ای ایران زد و در عمل هم چیزی جز خسارت محض برجام و فشار حداکثری طرف مقابل عاید آنها نشد.

موازی جریان لیبرال، محافظه کارهای متحجر هم چون لبه دوم قیچی مردم را به همراهی، سکوت و به اصطلاح خودشان تقیه توصیه می کردند. آنها از تسخیر لانه جاسوسی توسط دانشجویان پیرو خط امام تا برجام صرفا توصیه به سکوت و همراهی با جریان غالب لیبرال می کردند و به نوعی همدست آن جریان بودند. هرچند همانطور که روشن است این گفتمان اساسا دچار ضعف در قوه عاقله است، چرا که تنها به حواله کردن تمام امور به سازش، تساهل و تسامح و عقب نشینی سعی در رفع رجوع امور را دارد و چیزی جز ترس و انفعال نیست که اتفاقا در برابر عقلانیت می باشد.

اما سوی دیگر ماجرا گفتمان عقلانیت انقلابی است که ضمن تاکید بر ارزش ها و آرمان ها و سنجیدن هزینه ها و فایده ها، با اتکا به ظرفیت های وسیع و متعدد داخلی و عدم ترس از دشمن خارجی عمل کرده و در نتیجه هم موفق بوده است. آنچنان که همین جریان گفتمانی در دفاع مقدس بر عراق که از پشتیبانی قدرت های به اصطلاح بزرگ آن زمان بهره می برد فائق آمد. همین گفتمان توانست ایران در زنجیر تحریم را به توان و دانش هسته ای برساند. همین عقلانیت انقلابی بود که با محاسبات درست توان موشکی ایران را به سطح اول جهان رساند و امروز بازدارندگی دفاعی برای کشور ایجاد کرده است. همین جریان و گفتمان عقلانیت انقلابی بود که دشمن را در صدها کیلومتر دور تر از مرزها در سوریه و عراق زمین گیر کرد و عمق استراتژیک ایران را توسعه داد و ضریب امنیتی ایران را افزایش داد. مدافعان حرم که با محاسبات دقیق و عقلایی وارد میدان شدند و با دشمن در صدها کیلومتر دورتر از خاک کشور جنگیدند و امروز قدرت منطقه ای ایران چون خاری در چشم سلطه گران جهانی شده است.

در همین راستا امروز رهبرمعظم انقلاب اسلامی فرمودند: «مبنای اقتدار در جمهوری اسلامی یک مبنای عقلانی و بر اساس محاسبات صحیح و منطقی درخصوص اندازه‌ی قدرت دفاعی، چگونگی تقسیم کار بین نیروهای مسلح و تعیین انواع ابزارهای دفاعی است. برای تأمین منافع ملی و حفظ موجودیت و هویت ملی باید محاسبات دقیق و منطقی از حد و اندازه‌ی واقعی تهدیدها و همچنین ظرفیتها و استعدادهای واقعی کشور وجود داشته باشد . قدرت دفاعی برآمده از چنین محاسبات عقلانی موجب میشود که مسئولان و مردم با طمأنینه و آرامش مشغول کارهای اساسی شوند . »

رهبر انقلاب اسلامی عقلانیت را به‌معنای محاسبه‌ی صحیح دانستند و گفتند: «بعضی‌ها اسم عقلانیت و عقل را می‌آورند اما منظورشان ترس، انفعال و فرار از مقابل دشمن است درحالی‌که فرار کردن و ترسیدن، عقلانیت نیست . ترسوها حق ندارند اسم عقلانیت را بیاورند، زیرا عقلانیت به‌معنای محاسبه‌ی درست است. البته دشمن تلاش دارد تا معنای غلط عقلانیت را تلقین کند و برخی هم نادانسته، در داخل همان حرف دشمن را تکرار می کنند.»

ارسال نظر: