معاریو: بندر بن سلطان مسیر صلح ریاض و تل آویو را مین زدایی میکند

کدخبر: 2363148

یک روزنامه عبری زبان انتقاد شدید بندر بن سلطان، شاهزاده عربستانی از رهبران فلسطین را نشان‌دهنده نزدیک شدن ریاض و تل‌آویو به عادی‌سازی روابط میان دو طرف دانست.

روزنامه عبری زبان معاریو در گزارشی به قلم جاکی خوجی، کارشناس مسایل کشورهای عربی در رادیوی ارتش رژیم صهیونیستی نوشت، بسیاری از اسرائیلی‌ها بر این باور هستند که پس از کمک ریاض در تشویق و به پیش راندن ابوظبی و منامه به سمت تل‌آویو، اظهارات بندر بن سلطان شاهزاده سعودی بیانگر نزدیکی (ریاض) با آنها است.

خوجی در ادامه گزارش خود نوشت، "سخنان بندر بن سلطان به معنای آن است که ریاض برای پیروزی در درگیری با ایران نیاز دارد از صهیونیست‌ها استقبال کند. حاکمیت‌های عربی سال‌ها است در خفا در گوش اسرائیل زمزمه می‌کنند اما این روش منسوخ شده و زمان آن رسیده که کنار گذاشته شود، درست است که اسرائیل دشمن سنتی اعراب و عربستان محسوب می‌شود اما راهی ندارد و بر این اساس خوب است که با آن (اسرائیل) تعامل داشته باشد".

این کارشناس مسایل عربی رادیوی رژیم صهیونیستی افزود: "اشارات بندر بن سلطان حاکی از این هستند که نزدیکی به اسرائیل گاهی در زمره یک نیاز ملی برای عربستان دسته‌بندی می‌شود و نزدیک شدن به آن اصلا خیانت نیست و هر کسی که چنین ادعایی کند با پاسخ شدید ما مواجه خواهد شد، تمامی اینها نشان می‌دهند که عربستان هدایت یک «انقلاب» فکری را در منطقه عربی به ویژه در خصوص اسرائیل و مساله فلسطین و به همان اندازه در مورد خود و ساکنان منطقه خلیج (فارس) به دست گرفته است".

این کارشناس اسرائیلی در ادامه تاکید کرد: امارات، بحرین و عربستان سه خواهر هستند که یک ائتلاف سیاسی، اقتصادی و قبیله‌ای قدرتمند آنها را کنار هم جمع کرده و تصمیمات استراتژیک آنها همراه با تمامی جزئیات با هم هماهنگ هستند. تمامی نشانه‌ها حاکی از این هستند که عربستانی‌ها نیز بر اساس "توافق‌های ابراهیم" که کاخ سفید آنها را آغاز کرد، به دنبال ایجاد روابطی با اسرائیل هستند اما به دلایل داخلی اجازه این کار را ندارند.

وی در ادامه گزارش خود نوشت: علاوه بر این در میان ملت‌های عربی و نیز مردم عربستان میزان همبستگی با فلسطینی‌ها بالا است و عربستان در برقراری روابط رسمی با اسرائیل با مشکلات عدیده‌ای مواجه است.

خوجی در پایان نوشت: زمانی که عربستانی‌ها فهمیدند مسیر مستقیم آنها به سمت اسرائیل بسته است، درب پشتی را انتخاب کرده و برادرانشان را به جای خود اعزام کردند به این امید که خود در آینده به این سفر ملحق شوند زیرا مسیر به سمت اسرائیل پر از مین است و کاری که بندر بن سلطان در این هفته انجام داد در واقع آغاز کار خنثی‌سازی این مین‌ها بود.

«خبرگزاری ایسنا»

ارسال نظر: