امیدهای تازه در صادرات غیرنفتی ایران

کدخبر: 2363098

در شهریور ۹۹ درحالی صادرات ایران حدود ۲ میلیارد و ۶۹۱ میلیون دلار بوده که این میزان در شهریور سال گذشته حدود ۵ درصد بیشتر و برابر با ۲ میلیارد و ۸۴۶ میلیون دلار بوده است.

بررسی آمارهای گمرک ایران نشان می‌دهد میزان صادرات غیرنفتی ایران در ۶ماهه امسال حدود ۱۳ میلیارد و ۵۶۶ میلیون دلار بوده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ کاهش ۳۴ درصدی را نشان می‌دهد.

گرچه این نکته مدتهاست بر بازار ارز ایران و سایر مولفه‌های اقتصادی سایر منفی افکنده، اما نکته‌ای که در اینجا نباید از آن غافل شد، اینکه مقایسه ماهانه صادرات غیرنفتی کشور با مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد در فروردین سال جاری میزان صادرات غیرنفتی کشور نسبت به فروردین ۹۸ کاهش ۳۶ درصدی داشته، این میزان در اردیبهشت نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۵۴ درصدی را تجربه کرده، در خرداد کاهش ۳۱ درصدی، در تیر کاهش ۲۵ درصدی و در مرداد نیز کاهش ۳۳ درصدی را نشان می‌دهد.

با این حال در شهریورماه اختلاف ماهانه نسبت به مدت مشابه تعدیل شده و این میزان به حدود ۵ درصد رسیده است، به طوریکه در شهریور ۹۹ درحالی صادرات ایران حدود ۲ میلیارد و ۶۹۱ میلیون دلار بوده که این میزان در شهریور سال گذشته حدود ۵ درصد بیشتر و برابر با ۲ میلیارد و ۸۴۶ میلیون دلار بوده است.

«نود اقصتادی»

ارسال نظر: