آغاز مذاکرات سعد حریری با شخصیت‌های سیاسی لبنان

کدخبر: 2363085

منابع لبنانی اعلام کردند که سعد حریری مذاکرات خود با فراکسیون‌ها و نخست وزیران سابق را قبل از اعلام موضع رسمی‌اش نسبت به تشکیل دولت آغاز کرده است.

یک منبع در جریان المستقبل لبنان به ریاست سعد حریری، نخست‌وزیر سابق این کشور از آغاز مذاکرات حساس حریری با شخصیت‌های سیاسی و فراکسیون‌ها پیش از اعلام رسمی نخست وزیری خود خبر داد.

این منبع گفت: هنوز زود است که درباره نامزدی حریری برای تصدی پست نخست‌وزیری صحبت کنیم. تصمیم نهایی او به میزان آمادگی فراکسیون‌های پارلمان بستگی دارد. حریری قبل از آغاز مذاکرات برای دستیابی به ضمانت‌های سیاسی و اقتصادی با آن‌ها مشورت خواهد کرد، زیرا بدون آن نمی‌توان بر روی طرح فرانسه برای نجات لبنان حساب باز کرد.

منبع مذکور افزود: حریری مذاکرات خود را با نجیب میقاتی، فؤاد السنیوره و تمام سلام، نخست‌وزیران سابق لبنان برای مرحله مابعد نامزدی‌اش به زودی آغاز خواهد کرد. اوهمچنین با نمایندگان فراکسیون المستقبل گفتگو خواهد کرد تا بعد مذاکرات با فراکسیون‌های پارلمانی را آغاز کند.

میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان پنجشنبه این هفته را به عنوان موعد برگزاری مذاکرات پارلمانی برای مکلف کردن شخصیتی برای تشکیل دولت جدید تعیین کرده است.

حریری پنجشنبه اعلام کرد او نامزد احتمالی پست نخست‌وزیری برای توقف فروپاشی اقتصادی در لبنان است.

اوگفت: مکرون از تمامی گروه‌های سیاسی خواسته تا اختلافات سیاسی‌شان را به مدت ۶ ماه کنار گذارند تا جلوی فروپاشی اقتصادی لبنان گرفته شود.

نخست وزیر سابق لبنان اعلام کرده که تمامی گروه‌های سیاسی می‌توانند مشکلی را در تشکیل دولت به وجود آورند؛ اما چنانچه احزاب سیاسی فعلا به دنبال متوقف ساختن فروپاشی و بازسازی بیروت باشند، باید طبق راهکار فرانسه عمل کنند.

امانوئل مکرون، ماه گذشته از تمامی طرف‌های سیاسی در لبنان برای تشکیل سریع دولت در چارچوب نقشه راهی برای خارج کردن لبنان از بحران تعهد گرفته بود؛ اما این تلاش‌ها با شکست مواجه شد.

لبنان دهه‌هاست که در بحرانی اقتصادی به سر می‌برد و همچنان درگیر بحران انفجاری است که در بندر بیروت در تاریخ ۴ اوت به وقوع پیوست و جان بیش از ۲۰۰ نفر را گرفت و سبب مجروح شدن هزاران نفر دیگر شد.

دولت سعد حریری در پاییز گذشته تحت فشار‌ها و پس از انجام اعتراضات برای اصلاح طبقه سیاسی لبنان که درگیر فساد و بی‌کفایتی هستند، استعفا داد.

پس از حریری دولت حسان دیاب به سر کار آمد؛ اما دولت او نیز پس از انفجار بزرگ بیروت مجبور به استعفا شد. همچنین پس از او مصطفی ادیب به نخست وزیری رسید اما او نیز پس از گذشت مدتی کوتاه با عذرخواهی از ناتوانی برای تشکیل دولت، از این سمت کناره‌گیری کرد.

«باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: