علی خضریان:

دولت موظف به حمایت از تولید محصولات اساسی است

کدخبر: 2363083

نماینده مردم تهران در مجلس در اعتراض به قیمت ۴ هزار تومانی گندم برای سال زراعی جاری، گفت: مجلس باید نسبت به اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم اقدام جدی انجام دهد تا کشور دچار مشکل نشود.

علی خضریان در اعتراض به قیمت ۴ هزار تومانی گندم برای سال زراعی جاری، گفت: قیمت واردات گندم در حال حاضر بیش از ۶۵۰۰ تومان است و دولت نباید با تعیین نادرست قیمت خرید تضمینی این محصول اساسی، زمینه واردات را فراهم کند.

وی با اشاره به عدم اجرای قانون خرید تضمینی طی سال های اخیر توسط دولت خواستار اصلاح نرخ ۴ هزار تومانی خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جاری شد.

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با اشاره به متن قانون خرید تضمینی، گفت: بر اساس قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی و قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، وزارت جهاد کشاورزی مسئول پیشنهاد قیمت خرید تضمینی محصولات اساسی است و در پایان شورای اقتصاد باید قیمت محصولات را در پایان شهریور ماه اعلام کند.

خضریان تصریح کرد: طی سال های اخیر اختلاف نظر وزارت جهاد کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه باعث عدم تعیین صحیح قیمت خرید تضمینی گندم و دیگر محصولات اساسی می شد. به همین منظور نمایندگان مجلس در سال جاری اقدام به اصلاح قانون خرید تضمینی کردند.

دولت موظف به حمایت از تولید محصولات اساسی است

وی در خصوص قیمت خرید تضمینی گندم سال جاری نیز گفت: با توجه به طولانی شدن روند تصویب طرح اصلاحی مجلس برای قانون خرید تضمینی، شورای اقتصاد اقدام به انتشار قیمت های خرید تضمینی کرد. با توجه به قیمت های اعلام شده، قیمت ۴ هزار تومانی گندم برای سال زراعی آینده اصلا مناسب نیست.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: نگاه دولتمردان مبنی بر عدم تعیین صحیح قیمت خرید تضمینی محصولات اساسی نظیر گندم برای سال جاری اشتباه است چرا که تامین امنیت غذایی و تولید محصولات استراتژیک برای جمهوری اسلامی از اهمیت ویژه ای برخودار است و نباید اجازه دهیم سطح تولیدات ما هر سال کاهش داشته باشد.

خضریان ادامه داد: براساس سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی دولت موظف به افزایش کمی و کیفی تولید محصولات اساسی نظیر گندم است و نباید به نحوی اقدام کند که میزان تولید این محصولات و ذخایر استراتژیک کشور با کاهش جدی روبرو شود.

لزوم افزایش قیمت خرید تضمینی گندم برای جلوگیری از وابستگی به واردات

وی با اشاره به عملکرد دولت در اجرای قانون خرید تضمینی، گفت: در سال آینده چنانچه کشاورزان حاضر به کشت گندم نشوند و یا گندم های تولیدی خود را به دولت نفروشند، در آن صورت مجبور به واردات خواهیم شد. بررسی قیمت های واردات نشان می دهد دولت برای واردات گندم با احتساب نرخ ارز نیمایی حداقل ۶۵۰۰ تومان پرداخت می کند.

خضریان ادامه داد: در سال گذشته دولت ۸.۲ میلیون تن گندم از کشاورزان به ارزش ۲۱ هزار میلیارد تومان خریداری کرد، این در حالی است که هزینه واردات حدود ۳ میلیون تن گندم برای تامین ذخایر استراتژیک کشور بیش از ۱۶ هزار میلیارد تومان برای دولت هزینه داشت.

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تخلف دولت در زمینه اجرای قانون خرید تضمینی برای مجلس محرز شده و در سال ۱۳۹۷ نیز نمایندگان مجلس براساس ماده ۲۳۴ آئین نامه داخلی مجلس اقدام به معرفی مسببین اصلی عدم اجرای قانون خرید تضمینی به قوه قضائیه کرده است. به همین منظور نمایندگان مجلس تا قبل از تصویب طرح اصلاحی مجلس برای قانون خرید تضمینی، باید نسبت به اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم اقدام جدی انجام دهند تا کشور در شرایط تحریم دچار مشکل نشود.

«خبرگزاری مهر»

ارسال نظر: