اتحادیه اروپا آماده دخالت در مذاکرات سد النهضه

کدخبر: 2363061

اتحادیه اروپا مذاکرات پیرامون سد النهضه را ماموریتی دشوار خواند و اعلام کرد، آماده حمایت از این مذاکرات و دستیابی به توافقی سودمند برای همه طرف هاست.

جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت، مذاکرات سه جانبه درباره سد ماموریتی آسان نیست اما اتحادیه آماده حمایت از این مذاکرات و دستیابی به توافقی سودمند برای همه طرف هاست.

وی تاکید کرد، اتحادیه اروپا نقش نظارتی بر مذاکرات میان اتیوپی، مصر و سودان خواهد داشت. این سد یکی از سرمایه های ژئواستراتژیک برای کل منطقه و مخصوصا اتیوپی است.

بورل گفت، باید منافع کشورهای همسایه هم در نظر گرفته شود. مسائل باید به گونه ای حل شود که از همه از آن بهره ببرند. پس از پایان اولین آبگیری از سد، زمانش رسیده که یک راه حل پایدار جستجو شود.

اتحادیه اروپا از چند ماه پیش به عنوان یکی از ناظران در مذاکرات سه جانبه سد النهضه مشارکت دارد.

این مذاکرات که به رهبری اتحادیه آفریقا و در حضور اتحادیه اروپا و دیگر ناظران انجام می شود، تا حدودی پیشرفت داشته است.

اتیوپی با هدف تولید برق ساخت سد النهضه روی رودخانه نیل را از سال ۲۰۱۱ آغاز کرده است و مصر از این مساله نگران است که این سد بر سهمش از آب که چیزی بیش از ۵۵ میلیارد متر مکعب در سال است و بیشترین بخش آن را از رودخانه نیل تامین می کند، تاثیر بگذارد.

دولت اتیوپی ۲۱ ژوئیه آغاز اولین آبگیری سد را اعلام و سپس تصریح کرد، در پی بارش شدید باران در اتیوپی که به آبگیری سد کمک کرد، این کار انجام شد.

با وجودی که سه کشور مصر، سودان و اتیوپی در سال ۲۰۱۵ بیانیه اولیه را پیرامون پرونده سد النهضه امضا کردند و طبق آن سه طرف باید از طریق مذاکرات به توافقی برسند اما این مذاکرات تاکنون به هیچ توافقی منجر نشده است.

«خبرگزاری ایسنا»

ارسال نظر: