اهداف امارات از دست‌اندازی بر تأسیسات غول‌پیکر گازی یمن

کدخبر: 2363060

کارشناسان یمنی به تشریح اهداف امارات از تسلط بر تأسیسات «بلحاف» ویژه صادرات گاز مایع در شرق یمن پرده برداشتند؛ موضوعی که تنش بر سر آن در این روزها شدت پیدا کرده است.

تنش میان مقامات محلی استان «شبوه» در شرق یمن و امارات به یکی از اتفاقات پررنگ این روزهای یمن تبدیل شده؛ امارات که در تأسیسات «بلحاف» ویژه صادرات گاز مایع حضور نظامی دارد حاضر به تخلیه آن نیست و هشدارها درباره شدت این تنش بیشتر شده است.

چند روز پیش حاکم شبوه «محمد بن عدیو» از حکومت خواست برای تخلیه نیروهای اماراتی از تأسیسات بلحاف تلاش کند تا این بندر به روال عادی خود به عنوان بندر ویژه صادرات گاز و یک پروژه راهبرد ملی بازگردد.

تنگ کردن عرصه بر یمنی‌ها

یک مقام مسؤول محلی در شبوه در این باره به روزنامه «عربی ۲۱» گفت، قدرت محلی در شبوه از حمایت مردمی و سیاسی در مطالبات برای خروج نیروهای اماراتی از تأسیسات مذکور برخوردار است .

وی افزود: گمان می‌کردیم امارات برای مقابله با حوثی‌ها و حمایت از دولت قانونی (دولت مستعفی) آمده و فکر می‌کردیم حضور نیروهای اماراتی در بلحاف در چارچوب طرح ائتلاف عربی برای شکست کودتای حوثی -به بیان وی- است اما امید ما ناامید شد.

این مقام مسؤول تصریح کرد: هدف این حضور نظامی تعطیل کردن تأسیسات بلحاف و جلوگیری از فعال کردن دوباره آن است؛ این استراتژی در بسیاری از بندرها و مراکزی که تعطیل و به پایگاه نظامی تبدیل شده، اتخاذ شده است.

وی تأکید کرد، هدف اقدامات امارات تنگ کردن عرضه بر ملت یمن، فشار بر دولت مستعفی در راستای تلاش برای تجزیه یمن است تا بتواند بر منابع و ثروت‌های آن دست‌اندازی کند.

احتمال افزایش تنش در شبوه

«احمد الزرقه» نویسنده و تحلیلگر سیاسی در این زمینه گفت، شبوه به سمت تنش بیشتر پیش می‎رود و بازپس‌گیری بلحاف موضوعی حاکمیتی و از نظر اقتصادی و سیاسی برای دولت مستعفی مهم است.

وی افزود، تسلط امارات بر بندر بلحاف باید تمام شود، بندری که آن را به زندانی برای شکنجه یمنی‌ها و جمع کردن مزدوران خود تبدیل کرده و از آن برای سرقت نفت و گاز استفاده می‌کند.

الزرقه ادامه داد، از جمله سناریوهایی که ممکن است امارات در صورت وجود تهدید نزدیک به آن متوسل شود، استفاده از حملات هوایی است.

وی افزود، امارات یک شریک بین‌المللی یعنی شرکت فرانسوی «توتال» نیز در بندر بلحاف دارد، شرکتی که بندر بلحاف به عنوان یک طرح اقتصادی مشترک میان یمن و فرانسه احتمال تحت مدیریت آن قرار دارد. فرانسوی‌ها به جای اینکه از این بندر مراقبت کنند، اجازه داده‌اند در مقابل قراردادهای سلاح به زندان و اردوگاه‌های نظامی اماراتی تبدیل شود.

«یاسین التمیمی» دیگر تحلیلگر یمنی هم گفت، امارات این تأسیسات حیاتی غول‌پیکر را عمدا تعطیل کرده و به چاه‌های نفتی در شبوه چشم دوخته است.

وی افزود، علاوه بر آن امارات تأسیسات بلحاف را به مرکزی برای انجام عملیات‌های خطرناک علیه نیروهای دولت مستعفی، مرکز امداد عناصر خرابکار و نیز مرکزی برای بازداشت و شکنجه تبدیل کرده است.

التمیمی در ادامه بر ضرورت ادامه تظاهرات در رد حضور اماراتی در مکان مذکور و تشدید ابزارهای مقاومتی تأکید کرد.

امارات سال‌هاست بر منطقه ساحلی بلحاف دست‌اندازی کرده، جایی که بزرگترین تأسیسات یمن ویژه صادرات گاز مایع از طریق خط لوله کشیده شده از استان مأرب تا ساحل دریای مکرون در آن قرار دارد و از سال ۲۰۱۵ این صادرات متوقف شده است.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: