حمایت مجدد چین از ایران

کدخبر: 2363050

وزیر خارجه چین با انتشار بیانیه‌ای بعد از دیدار با وزیر خارجه ایران ضمن حمایت دوباره از برجام، از پیشنهاد تشکیل یک مجمع جدید برای حل بحرانهای منطقه غرب آسیا با حضور همه کشورهای ذینفع خبر داد.

«وانگ یی» وزیر خارجه چین که روز شنبه با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران دیدار و رایزنی کرده بود در بیانیه‌ای بعد از این دیدار ضمن حمایت مجدد از ایران خواستار شکل‌گیری چارچوب (مجمع) جدیدی برای کاهش تنش در منطقه غرب آسیا شد.

به گفته وزیر خارجه چین، دو طرف در این دیدار که در شهر «تِنگ چونگ» در جنوب غربی چین برگزار شد، بر تعهدات خود مبتنی بر توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ تاکید و از آمریکا به خاطر خروج از این توافق شدیدا انتقاد کردند.

در بیانیه وزارت خارجه چین آمده است که پکن خواستار تشکیل یک مجمع چندجانبه منطقه‌ای در غرب آسیا برای مذاکره و گفت‌وگو در زمینه مشکلات و بحرانهای منطقه با حضور همه کشورهای ذینفع شده است.

طبق این بیانیه، این مجمع باید سطح درک متقابل را از طریق گفت‌وگو و ارائه راه‌حل‌های دیپلماتیک و سیاسی برای بحرانهای امنیتی واقع در غرب آسیا افزایش دهد.

جزئیات دیگری از این پیشنهاد منتشر نشده است.

وانگ یی در این بیانیه مجددا از توافق هسته‌ای ایران با قدرتهای بین‌المللی حمایت و تاکید کرد که حمایت از برجام باید پیش شرط ورود به چارچوب پیشنهاد شده توسط پکن برای حل اختلافات باشد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در پاسخ به دعوت همتای چینی خود به منظور گفت‌وگو با وانگ یی در رأس هیأتی وارد استان یون نان شده بود در توئیتی به زبان چینی این گفت‌وگوها را مفید و سازنده خواند و نوشت: گفت‌وگوهای رو در رو و پرباری با همتای چینی داشتم.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت که ایران و چین در خصوص طیف گسترده‌ای از موضوعات از جمله تقویت روابط دوجانبه، پیشبرد نقشه همکاری ۲۵ ساله، حفاظت از توافق هسته‌ای (برجام) و مخالفت با یکجانبه گرایی اجماع نظر دارند.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: