دلایلی برای تمدید کنکور نظام قدیم

کدخبر: 2363028

برای تغییر نظام در اوایل دهه هشتاد سه بار کنکور با دو نمونه سوال برگزار شد. در صورتی که برای تغییر نظام اخیر فقط دو بار کنکور با دو نمونه سوال برگزار شده که البته سال دومش هم تحت تاثیر کرونا بوده.

دلایلی که ایجاب می‌کند کنکور نظام قدیم برای سال هزار و چهارصد هم تمدید شود:

1- برای تغییر نظام در اوایل دهه هشتاد سه بار کنکور با دو نمونه سوال برگزار شد. در صورتی که برای تغییر نظام اخیر فقط دو بار کنکور با دو نمونه سوال برگزار شده که البته سال دومش هم تحت تاثیر کرونا بوده.

2- شرایط اقتصادی و قدرت خرید مردم به شدت ضعیف است. داوطلب نظام قدیمی که هنوز پشت کنکور مانده ضعیف تر هم هست چرا که یا پول دانشگاه ازاد و پردیس و غیره نداشته یا پول کلاس تست و معلم خصوصی و غیره. یا خواهان قبولی در رشته‌های خاصی بوده. حالا همین داوطلب را مجبور کنیم برای منابعی که اموزش ندیده و پول خرید آن منابع را ندارد ازمون بدهد؟ از قیمت اقلام و از جمله کتاب های اموزشی و کمک اموزشی اطلاع دارید؟

3- تعداد داوطلبان نظام قدیم کنکور بالاست و با هر متر و معیاری طراحی نمونه سوال برای انها توجیه اقتصادی هم دارد. چطور برای بعضی کنکورهای ارشد یا دکتری برای 3-4 هزار نفر نمونه سوال طراحی می‌شود حالا برای 200 هزار داوطلب نظام قدیم نمی‌صرفد؟

4- سازمان سنجش نگران و مدعی شده اگر نظام قدیم را دوباره تمدید کنیم هر سال باید این کار را انجام دهیم! ادعا کرده نباید سیستم اموزشی کشور را معطل آن‌ها کنیم! داوطلبان نظام قدیم نباید قربانی تغییر نظام اموزشی شوند. فقط یک بار دیگر کنکور نظام قدیم را تمدید کنید، اگر سال اینده هم داوطلبان این درخواست را داشتند به خواسته‌شان بی توجهی کنید!

5- شرایط کرونا وضعیت کشور را به هم ریخته و کتابخانه‌ها اکثراً نیمه باز یا تعطیل هستند. لذا نمی‌توان روی استفاده از امکانات کتابخانه‌ها حساب باز کرد. شواهد نشان می‌دهد امسال هم باید با شرایط کرونایی درگیر باشیم. داوطلب نظام قدیمی که پول خرید منابع جدید را ندارد از کتابخانه‌ها هم نمی‌تواند استفاده کند. بماند که کتابخانه‌ها هم منابع اپدیت و کافی برای استفاده این همه داوطلب نظام قدیم را ندارد. تازه این در صورتی است که در شهر کتابخانه‌ای موجود باشد! روستاهای محروم اصلا مدرسه ندارند. چه رسد به کتابخانه.

6- خیلی از داوطلبان نظام قدیم سرباز بوده اند و روی قول مسئولین اموزشی کشور که قول داده بودند نظام قدیم حداقل سه سال و حداکثر 5 سال برگزار شود حساب کردند و به سربازی رفتند تا بعد از پایان خدمت با آرامش خاطر در کنکور سراسری شرکت کنند. منصفانه نیست انها را ناامید کنیم.

7- خیلی از داوطلبان نظام قدیم که واقعاً پول لازم برای خرید منابع نظام جدید را ندارند آچمز شده اند و واقعا هیچ کاری از دست انها ساخته نیست و به ترک تحصیل فکر می‌کنند. فکر چرا؟ اصلا چاره ای جز ترک تحصیل ندارند. درست نیست اخرین امید انها برای پیشرفت و ورود به دانشگاه و ادامه تحصیل را لگدمال کنیم.

8- هر روز تاخیر در اعلام تصمیم خردمندانه تمدید کنکور نظام قدیم صدها هزار نفر را بلاتکلیف گذاشته و اجازه نمی‌دهد انها روی مطالعه و درس تمرکز کنند. زودتر باید در این باره تصمیم گیری شود. داوطلب نظام قدیم کنکور به جای ایمیل زدن و التماس کردن و هشتک زدن و غیره باید روی مطالعه خود تمرکز کند.

9- به عنوان مثال در کنکور سراسری زبان تخصصی برای داوطلبان امکان انتخاب زبان تخصصی بین سه زبان آلمانی، فرانسوی و انگلیسی فراهم شده. بحث اینجاست که ایا داوطلبان نظام قدیم تعدادشان از داوطلبان زبان تخصصی فرانسه که هر سال نمونه سوال برایشان طرح می‌شود هم کمتر است؟ چطور سازمان سنجشی که هنگام ثبت نام کنکور امکان انتخاب صندلی برای چپ دست‌ها، امکان انتخاب زبان خارجه عمومی (بین سه زبان مختلف) یا سوالات مربوط به معارف (طراحی سوال برای ادیان مختلف) که قرار است امتحان دهد را به خود داوطلب واگذار کرده و تا به اینجا اینقدر محترمانه رفتار کرده یک مرتبه آن چنان دیکتاتور و بی رحم شده که به خواسته دویست هزار نفر داوطلب بی توجهی می‌کند؟

10- وقتی صحبت از مافیای کنکور می شود این عدم تمدید کنکور نظام قدیم دقیقاً باعث پروار شدن مافیای کنکور و موسسات اموزشی و انتشاراتی‌ها در جهت بازاریابی و مشتری پیدا کردن برای آن ها است. سازمان سنجش با عدم تمدید دارد 200 هزار مشتری بالاقوه برای این موسسات و انتشاراتی‌ها به وجود می‌آورد. این برخلاف شعارهای رایج مسئولین اموزشی کشور است.

11- اقای روحانی رییس جمهور محترم در کوران انتخابات 92 فرمودند آن چنان درآمد سرشاری برای مردم ایجاد کنیم که مردم نه تنها به 45 تومان یارانه نیاز نداشته باشند بلکه به دولت کمک هم بکنند! حالا و در سال هشتم ریاست جمهوری ایشان کار به جایی رسیده که باید به خاطر شرایط وخیم اقتصادی و ناتوانی در خرید تعدادی کتاب به وزیر علوم و سازمان سنجش التماس کنیم کنکور نظام قدیم را تمدید کنند و آن‌ها بی توجهی کنند. حالا که نتوانستید درآمد سرشار اضافه کنید لطف کنید هزینه سرشار برایمان نتراشید.

ارسال نظر: