اعلام آمادگی تایوان برای گفتگو با چین

کدخبر: 2362967

رئیس اجرایی تایوان با تاکید بر حفظ برابری و عزت برای همکاری با چین، درباره برگزاری گفت‌وگوی صلح‌آمیز با پکن اعلام آمادگی کرد.

تسای اینگ ون، رئیس اجرایی تایوان، در سخنرانی امروز خود با اشاره به وضع پرتنش تنگه تایوان و درگیری‌های مرزی میان چین و هند در هنگ‌کنگ اعلام کرد آماده مذاکره با پکن است.

او گفت: اگر پکن به صدای تایوان توجه کند و شرایط یک گفت‌وگوی صلح آمیز را تسهیل کند، مطمئنا تنش منطقه‌ای قابل حل است.

او در ادامه افزود: تا زمانی که مقامات پکن مایل به حل تضاد‌ها و بهبود روابط باشند، در حالی که برابری و عزت حفظ شود، ما مایل به همکاری هستیم تا گفت‌وگوی صلح آمیز را تسهیل کنیم.

این اظهارات رئیس اجرایی تایوان تاکنون هیچ واکنشی از سوی چین نداشته است، چرا که این کشور مکانیسم مذاکرات رسمی را با تایوان در سال ۲۰۱۶ غیرفعال کرده است.

تسای گفت به حفظ ثبات در تنگه تایوان متعهد است، اما این مسئولیت هر دو طرف است؛ با این وجود او تقویت نیرو‌های مسلح تایوان را در اولویت کاری خود قرار داده و گفته است که با حفظ این اصل که نه جنگ طلب است و نه از آن می‌ترسد، این کار را ادامه خواهد داد.

رئیس اجرایی تایوان بدون ارائه جزئیات بیشتر در ادامه اظهار کرد: تعهد ما به حاکمیت و ارزش‌های دموکراتیک‌مان تغییر نخواهد کرد، اما انعطاف پذیری استراتژیک را حفظ می‌کنیم و پاسخگوی تغییرات خواهیم بود.

آمریکا تایوان را تحت فشار قرار داده است تا ارتش خود را مدرن کند، زیرا حمله به چین کار ساده‌ای نیست. واشنگتن مانند اکثر کشورها، هیچ ارتباط رسمی دیپلماتیک با تایپه ندارد، اگرچه قوی‌ترین پشتیبان جهانی آن است.

«باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: