فواد ایزدی:

ظریف می‌تواند پالرمو و CFT را ضمانت کند؟

کدخبر: 2362883

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آقای ظریف می‌تواند به این سوال پاسخ دهد که چه ضمانتی وجود دارد اگر شما در حوزه مالی نیز به طرف مقابل امتیاز دادی با شما راه بیاید؟

فواد ایزدی عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران و تحلیلگر سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، در خصوص جریان تحریف در شرایط فعلی کشور و اینکه قصد دارد همه مشکلات کشور را نشات گرفته از تحریم‌ها و مشکلات با آمریکا عنوان کند، گفت: سال‌هاست این تفکر در کشور وجود دارد، تفکری که لیستی از مشکلاتی که آمریکا با ایران دارد را درست کرده؛ مثل مساله هسته‌ای، حضور منطقه‌ای، توانمندی نظامی و ... بعد بابت تک تک آنها به آمریکایی‌ها امتیاز داده و فکر کرده که با آنها به تعامل رسیده و این لیست حل شده است. با این ذهنیت جلو رفتند که اگر ایران سر این مسائل کوتاه بیاید، جمهوری اسلامی اجازه تنفس پیدا می‌کند و همه مشکلات حل خواهد شد. اما این ذهنیت، صحیح نبوده و نیست و تاریخ و الخصوص برجام این را نشان داده اند.

وی ادامه داد: زمانی که شما امتیاز گسترده می‌دهید و اعلام می‌کنید در حوزه‌های دیگر نیز آمادگی گفت‌وگو دارید، طرف مقابل از این ذهنیت استفاده می‌کند؛ امتیاز را از شما می‌گیرد، بعد روی کاغذ این امتیازها را می‌دهد اما در عمل خبری از همین امتیاز‌های ناچیز هم نمی‌شود.

*از اول هم قرار بر امتیاز دادن آمریکایی‌ها نبود

استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه مشکل آمریکایی‌ها چه جمهوری خواهان چه دموکرات این لیست نیست، تصریح کرد: مشکل آمریکایی ها اصل جمهوری اسلامی است و زمانی که می‌خواهند به ما امتیاز دهند به این فکر می‌کنند که اگر این امتیاز را به ایران بدهیم ادامه حیات این کشور بیشتر خواهد شد. اصلا از اول هم قرار بر امتیاز دادن آمریکا نبوده است از این جهت این تفکر، تفکر اشتباهی است و نتیجه آن هم دادن امتیاز هسته ای کشور بود که کاهش فروش نفت و افزایش تحریم‌ها را به دنبال داشت و این چیزی جز شکست برای کشور نیست.

آقای ظریف می‌تواند ضمانت کند با تصویب پالرمو و CFT طرف مقابل با ما راه می‌آید؟

تحلیلگر مسائل سیاسی در خصوص اظهار نظر اخیر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، مبنی بر اینکه یکی از دلایل افزایش قیمت‌های اخیر بویژه در حوزه نرخ ارز عدم تصویب پالرمو و CFT بوده نیز گفت: آقای ظریف می‌تواند به این سوال پاسخ دهد که چه ضمانتی وجود دارد اگر شما در حوزه مالی نیز به طرف مقابل امتیاز دادی با شما راه بیاید؟ دقیقا همین حرفا را نسبت به مساله هسته ای کشور زدند گفتند امتیاز می‌دهیم مشکلات هم حل می‌شود؛ امتیاز دادن اما مشکلات بدتر شد! از این جهت ادعایی مطرح شده که سابقه معاصر و تاریخی کشور نشان می‌دهد همه این حرف‌ها از طرف مقابل فقط حرف و ادعاست.

ایزدی همچنین در خصوص مناظره انتخاباتی میان ترامپ و بایدن و چشم دوختن عده‌ای در داخل به نتیجه این انتخابات گفت: متاسفانه افرادی در ایران هستند در کشوری که انقدر تمدن غنی و تاریخ پر افتخاری دارد، اما چشم به نتیجه انتخابات آمریکا و تاثیرات آن بر کشور خود دارند. آن هم برای افرادی که در یک مناظره به یکدیگر فحاشی و حمله می‌کنند. آنها افراد معمولی نیستند.

مناظره بایدن و ترامپ یکی از نشانه‌های افول آمریکا بود

وی افزود: آقای بایدن سی سال سناتور بوده و در تاریخ فعالیت‌های سیاسی خود رئیس کمیسیون قضایی و رئیس کمیسیون روابط خارجه در سنا و همچنین هشت سال معاون رئیس جمهور بوده یعنی بایدن عصاره سیستم سیاسی آمریکا و ترامپ نیز عصاره سیستم اقتصادی آمریکا است و به حال در سیستم آن کشور میلیارد و سپس رئیس جمهور شده است. شما می ‌بینید که وقتی عصاره سیاسی سیستم آمریکا در مقابل عصاره اقتصادی آن قرار می‌گیرد چگونه با یکدیگر برخورد می‌کنند و این این مناظره یکی از نشانه های افول آمریکا بود.

استاد دانشگاه تهران با تاکید بر این مساله که اوباما به عنوان یک فرد دموکرات به خاطر سیاست‌های سرمایه داری آمریکا از شخص بایدن حمایت کرد نیز گفت: یکی از دلایل عدم حمایت شخصی مثل اوباما از سندرز وفاداری وی به نظام سرمایه داری آمریکا است و از اوباما غیر از این انتظار نمی‌رود. اوباما حتی در زمان هشت ساله ریاست جمهوری خود به عنوان یک شخص سیاهپوست کوچکترین قدمی برای حل مشکلات سیاهپوستان برنداشت.

«خبرگزاری تسنیم»

ارسال نظر: