مقام یمنی:

ارتباط دادن علت جنگ علیه یمن به ایران، مغالطه شکار آمریکا است

کدخبر: 2362860

رئیس کمیته عالی انقلاب یمن در گفت‌وگو با یک هفته‌نامه آلمانی گفت، گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر اینکه تجاوز به یمن و کشتار ملت آن برای اعمال فشار بر ایران است از جمله مغالطه‌های آشکار آمریکا برای فریب دادن جهان است.

«محمد علی الحوثی» رئیس کمیته عالی انقلاب یمن در گفت‌گویی با هفته‌نامه آلمانی «دیراشپیگل» به آخرین تحولات یمن پرداخت.

وی گفت‌، ائتلاف سعودی همان طرفی است که اعلامیه مشترک ارائه شده از «مارتین گریفیتس» فرستاده سازمان ملل در امور یمن درباره توافق صلح را رد کرده است.

الحوثی ادامه داد، سران دولت نجات ملی در صنعاء یک سند راه‌حل فراگیر ارائه داده‌اند و از ابتدای تجاوز به یمن از صلح استقبال کرده و طرح‌هایی برای صلح ارائه کرده‌‌اند اما طرف مقابل تا کنون هیچ طرح صلحی نداده است.

وی افزود: ما گفتیم که آماده توقف جنگ در تمام جبهه‌ها و متوقف کردن شلیک موشک و پرواز پهپاد هستیم، آماده‌ایم که وارد راه‌حل‌های جدید بر اساس سند راه‌حل فراگیر شویم، گفتیم بر سر آنچه برای ملت یمن مهم است توافق می‌کنیم سپس برای امضای آن به آلمان، مکه یا هر جای دیگری می‌رویم، آنچه برای ما مهم است لغو محاصره ملت یمن، توقف تجاوز و بازسازی است.

رئیس کمیته عالی انقلاب یمن در ادامه گفت، آمریکا هر زمانی بخواهد مردم را تروریست می‌نامد، طالبان را تروریست خواند اما «زمانی که این بازی‌اش را تمام کرد از طالبان شوالیه‌های صلح ساخت». تروریسم صفتی است که آمریکا برای سرکوب ملت‌های مخالف با سیاست‌هایش به کار می‌برد، سیاست‌هایی که کشورها را ویران و مردم آن را می‌کشد همان اتفاقی که در یمن رخ داده است، جنایت‌های آمریکا در یمن منجر به افزایش خشم یمنی‌ها شده است.

الحوثی تأکید کرد، تروریسم برای آمریکا بهانه‌ای برای هدف گرفتن غیرنظامیان یمنی و این در حالی است که سفیر آن با افراد تحت تعقیب خزانه‌داری آمریکا مانند «علی محسن» و دیگر سران مزدور ائتلاف [سعودی علیه یمن] دیدار می‌کند؛ جنگ علیه یمن هیچ توجیه قانونی ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که تجاوز به یمن برای اعمال فشار بر ایران است، گفت: این درست نیست، میان ما و ایران پل‌هایی وجود ندارد که هدف قرار دادن ما مانند فشار بر ایران باشد. همچنین صحبت‌هایی مبنی بر اینکه کشتار ملت یمن برای پایان دادن به تهدید ایران است از جمله مغالطه‌های آشکار آمریکا و گمراه کردن جهان است.

الحوثی در پاسخ به گزارش‌های آمریکایی مبنی بر اینکه ایران، یمن را با موشک و پهپاد پشتیبانی می‌کند، گفت: این در تناقض با محاصره است، آنها باید بین دو گزینه انتخاب کنند، یا ما محاصره هستیم -که حقیقت همین است- یا اینکه آنها در محاصره شکست خورده‌اند و ما در محاصره نیستیم. آمریکا از این پشتیبانی غیرواقعی سخن می‌گوید با پوششی برای پول‌هایی که از عربستان سعودی برای حمایت از این جنگ غارت کرده، ایجاد کند. اگر ما از طرف ایران پشتیبانی می‌شویم آمریکا برود ایران را بزند چرا به یمن می‌آید و ما را می‌زند، حقیقت آن است که پشتیبانی وجود ندارد.

بر اساس این گزارش، محمدعلی الحوثی هرگونه ارتباط میان این جنبش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را رد کرد و گفت، قبلا هرگز به ایران سفر نکرده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بیم آن دارد که مانند « حاج قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه ایران هرف گرفته شود یا خیر، گفت: اول اینکه من نظامی نیستم اما جای تعجب ندارد اگر آمریکا مرا مانند «صالح الصماد» هدف بگیرد [و ترور کند]؛ با هر جنایت جدیدی، خشم به آمریکا بیشتر می‌شود.

الحوثی درباره سلاح‌های ارتش یمن هم گفت: ما سلاح‌های تاکتیکی خیلی پیشرفته‌ای که برخی دستگاه‌های اطلاعاتی از آن سخن می‌گویند، نداریم. سلاح‌های ما قدیمی است و به جنگ جهانی دوم برمی‌گردد.

وی تأکید کرد: به سعودی‌ها، آمریکایی‌ها و دیگران می‌گوییم اگر حساب‌های خاصی با جمهوری اسلامی ایران دارید [اگر می‌توانید] به ایران بروید [و آنجا تسویه کنید] چرا جنگ اقتصادی و نظامی علیه ما به کار می‌گیرند؟.

الحوثی در ادامه گفت، از جمله دلایل عدم توقف جنگ علیه یمن، پول کشورهای حاشیه خلیج فارس و تلاش برای روی کار آوردن دوباره مزدوران یا افرادی است که [در دولت یمن] به نفع آمریکا و ریاض کار می‌کنند. آمریکا از حملات به یمن استفاده می‌کند تا به آلمان، روسیه و چین بفهماند ، نمی‌توانند با آمریکایی که سلاح‌های پیشرفته دارد، مقابله کنند، یمن به مکانی برای آزمایش سلاح‌های آمریکا تبدیل شده است.

وی افزود، عربستان سعودی و آمریکا از تمام خط قرمز‌ها در جنگ علیه یمن عبور کرده‌اند و تمام تأسیسات حیاتی و غیرنظامیان را هدف گرفته‌اند و از سلاح‌های ممنوعه استفاده کرده‌اند و از محاصره به عنوان یک سلاح استفاده کرده‌اند.

الحوثی گفت، القاعده و داعش به عنوان بازوهای آمریکا در مناطقی تحت کنترل ائتلاف سعودی حضور دارند و از حمایت آن برخوردارند. در بین اسرایی که ریاض و واشنگتن بر اساس قرارداد تبادل خواستار آزادی آنها هستند بسیاری از عناصر تروریستی وجود دارند و سازمان ملل و صلیب سرخ این را می‌دانند. عربستان سعودی و ائتلاف همان کسانی هستند که از القاعده و داعش حمایت ‌کنند و دیدارهای مشترکی میان فرماندهان نظامی آنها وجود دارد، جنگنده‌های آمریکایی نیز از آنها پشتیبانی هوایی دارند و یمن مستنداتی در این باره دارد.

وی درباره تهدید یمن مبنی بر قطع کمک‌ها به این کشور گفت: ما در مقابل تهدیدهای موجود علیه کشورمان دست بسته نخواهیم نشست، ابزارهای زیادی داریم و «سید عبدالملک بدرالدین الحوثی» رهبر انصارالله و انقلاب یمن این گزینه را مشخص می‌کند.

الحوثی به دولت نجات ملی در صنعاء نیز پرداخت و گفت، این دولت به وظایف خود در قبال ملت یمن از جمله تحقق امنیت و ثبات، مقابله با داعش و القاعده ، ارائه خدمات به همه، دفاع از حاکمیت یمن و استقلال آن عمل می‌کند اما طرف مقابل (دولت مستعفی) اینگونه نیست.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: