سقوط ۵۰ درصدی ساخت‌وساز در دولت روحانی

کدخبر: 2362665

تعداد واحدهای مسکونی ذکر شده در پروانه‌های ساختمانی صادر شده برای احداث ساختمان مسکونی و مسکونی مختلط (مسکونی-تجاری و ...) کشور در سال ۱۳۹۲ حدود ۷۶۸ هزار و ۱۴۱ واحد بوده که این تعداد با کاهش ۵۰ درصدی در سال ۱۳۹۸ به ۳۸۱ هزار و ۷۳۲ واحد رسیده است.

براساس آمارهای مرکز آمار ایران تعداد واحدهای مسکونی ذکر شده در پروانه‌های ساختمانی صادر شده برای احداث ساختمان مسکونی و مسکونی مختلط (مسکونی-تجاری و ...) کشور در سال ۱۳۹۲ حدود ۷۶۸ هزار و ۱۴۱ واحد بوده که این تعداد با کاهش ۵۰ درصدی در سال ۱۳۹۸ به ۳۸۱ هزار و ۷۳۲ واحد رسیده است.

در بین استان‌های کشور، استان تهران رکورددار کاهش ساخت‌وساز در کشور بوده است، به‌طوری‌که تعداد واحدهای مسکونی ذکر شده در پروانه‌های ساختمانی مسکونی و مسکونی مختلط در این استان با کاهش ۷۰ درصدی از ۲۹۰ هزار و ۷۳۲ واحد در سال ۹۲ به ۸۷ هزار و ۱۶۹ واحد در سال گذشته رسیده است.

پس از تهران، دیگر استان‌های نسبتا توسعه‌یافته کشور نیز در شرایط مشابهی قرار دارند، به‌طوریکه تعداد واحدهای مسکونی ذکر شده در پروانه‌های ساختمانی استان خراسان رضوی طی سال‌های ۹۲ تا ۹۸ با کاهش ۶۵ درصدی روبرو شده و این وضعیت در استان‌های البرز، اصفهان، یزد، قزوین و خوزستان نیز بین ۴۴ تا ۵۴ درصد کاهش نشان می‌دهد.

قابل ذکر است برخلاف استان‌های توسعه‌یافته‌تر، طی سال‌های ۹۲ تا ۹۸ در استان‌های کمتربرخوردار وضعیت ساخت‌وساز به گونه دیگری پیش رفته ، به‌طوریکه طی این مدت ساخت‌وساز در خراسان شمالی، گلستان، سیستان و بلوچستان، ایلام و کهگیلویه و بویراحمد بین ۳ تا ۹۳ درصد رشد داشته است.

«نود اقتصادی»

ارسال نظر: