دلار ۳۰ هزارتومانی حاصل بی کفایتی یا FATF

کدخبر: 2362576

ایران از سال 88 تا 95 در لیست سیاه FATF قرار داشت و تمامی تبادلات بانکی خود را انجام می داد و درگیر خودتحریمی نبود. همچنین اینکه نرخ ارز در سال 92 ، 3 هزارو پونصد تومان بود و امروز علی رغم اینکه ایران 39 بند از 41 بند توصیه های FATF را عملی کرده است و تا همین اسفند 98 در لیست سیاه قرار نداشت نرخ ارز به 30 هزارتومان رسیده است!

نسیم آنلاین ؛ علیرضا فقیهی‌راد: هفت سال از عمر دولت تدبیر و امید می گذرد و هیچ خبری از محقق شدن وعده های بزرگ حسن روحانی نشده است. قرار بود چرخ زندگی مردم بچرخد و بازار ثبات پیدا کند و پول ملی ارزشمند شود.

در ابتدا همه کشور را رها کرده و حل تمام مشکلات حتی مشکل آب خوردن را به مذاکره و برجام گره زدند. برجام امضا شد اما خبری از رونق اقتصادی نشد، و روز به روز تورم بالاتر رفت، نرخ بیکاری افزایش یافت و موج اعتراضات کارگری سراسر کشور را فراگرفت.

سال های ابتدایی دولت یازدهم مدام تقصیرها را گردن دولت قبلی انداختن و خود زیربار پذیرش بی کفایتی ها نرفتند، در دولت دوازدهم کار وخیم تر شد، موج اعتراضات اقتصادی مردمی به اغتشاش های بی سابقه در تاریخ جمهوری اسلامی تبدیل شد، از برجام هم آبی گرم نشد. حالا دولت که حیاتش را به برجام گره زده بود مانده تا چه کسی را مقصر قلمداد کند، بهانه جدید شروع شد و آن هم تصویب لوایح درخواستی FATF است.

این روزها که دلار به 30 هزارتومان رسیده و تورم افسارپاره کرده جریان رسانه ای غرب گرا چاره ای ندارد جز اینکه اعلام کند ریشه دلار 30 هزارتومانی و مشکلات کشور در حل مساله FATF است. آنها مدعی اند عدم تصویب لوایح درخواستی FATF و قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF موجب خود تحریمی ایران شده و مشکلات ارزی برای کشور ایجاد کرده است.

حال آنکه ایران از سال 88 تا 95 در لیست سیاه FATF قرار داشت و تمامی تبادلات بانکی خود را انجام می داد و درگیر خودتحریمی نبود. همچنین اینکه نرخ ارز در سال 92 ، 3 هزارو پونصد تومان بود و امروز علی رغم اینکه ایران 39 بند از 41 بند توصیه های FATF را عملی کرده است و تا همین اسفند 98 در لیست سیاه قرار نداشت نرخ ارز به 30 هزارتومان رسیده است!

همچنین عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در 2 اسفند 98 بعد از قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF صریحا اعلام کرد: «قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF مشکلی برای تجارت خارجی ایران و ثبات نرخ ارز ایجاد نخواهد کرد.»

از سویی باید متذکر شد اتفاقا تصویب لوایح FATF و اجرای برنامه اقدام آن است که موجب خودتحریمی می شود. چرا که با اجرای بندهای ۲۱و ۳۱ «برنامه اقدام» با موضوع «شناسایی و به اشتراک گذاری اطلاعات مربوط به ذی نفع واقعی» زمینه لازم برای اجرای موفقیت آمیز تحریم های ثانویه بانکی آمریکا در خاک کشورمان توسط نظام بانکی ایران را فراهم می کنند. با توجه به اینکه کارکرد FATF هوشمند سازی تحریم­های آمریکاست، اجرای استانداردهای FATF باعث شفافیت نظام بانکی ایران برای آمریکا می­شود. درواقع این اقدام ما منجر به « نقطه زنی تحریم­ها» و افزایش اثر گذاری تحریم­ها خواهد شد که عین «خودتحریمی» است.

اساسا FATF هیچگونه سازوکار تحریمی ندارد و صرفا سازوکارهایی چون شناخت تقویت شده مشتری و اعلام مراقبت و گزارش دهی دارد. مشکل اساسی در تبادلات بانکی ایران تحریم های ثانویه آمریکاست و بانک های اروپایی از ترس تحریم های ثانویه آمریکا با ایران کار نمی کنند نه از ترس لیست سیاه FATF .

اجرای توصیه های FATF خود مهمترین وسیله جهت هدفمند شدن و دقیق تر شدن تحریم های ثانویه می باشد. چرا که آمریکا برای اعمال تحریم های خود نیازمند شفافیت مالی بیشتر است که FATF این هدف و مقصود را برآورده می کند.

و همین امر است که مقامات آمریکایی بارها مستقیم و با واسطه ایران را تحت فشار قرار داده اند تا لوایح درخواستی FATF را تصویب کند. استیو منوچین وزیر خزانه داری آمریکا صراحتا می گوید : « FATF مانع دور زدن تحریم ها می شود.» یا خوان زاراته، معاون سابق مدیریت مبارزه با تروریسم و جرائم مالی در وزارت خزانه داری آمریکا برای تبیین بهتر جایگاه FATF در فشار بر ایران در کتاب «جنگ خزانه داری ها» صراحتا می گوید: «برای قرار دادن ایران در تنگنا و سخت‌تر کردن شرایط برای این کشور، به حضور کامل FATF نیاز است...برای اینکه نظام مالی ایران منزوی شود، لازم است FATF برای تایید قضاوت‌هایی پیرامون نظام مالی ضد پولشویی و مبارزه با تروریسم مداخله کند.»

بنابراین همانگونه که ذکر شد FATF سلاح تحریمی آمریکا جهت دقیق تر کردند تحریم ها است و مشکل اساسی ما در تبادلات بانکی بین المللی و ارزی تحریم های ثانویه آمریکاست که اگر بانکی از آنها تخطی کند با جریمه و تحریم روبرو می شود.

لذا بهتر است دولت بی کفایتی و بی تدبیری خود در مدیریت امور کشور را مدام به بهانه های مختلف به موارد نامربوط حواله ندهد و خود مسئولیت این اوضاع بدمعیشتی را برعهده بگیرد و بجای چشم انتظاری به تحولات انتخابات آمریکا یا تصویب لوایح FATF که موجب خودتحریمی خواهد شد، ریشه مشکلات را درون کشور و مدیریت خود پیدا کند و ضمن عذرخواهی از مردم این مسیر غلط را اصلاح کند.

ارسال نظر: