۴ نکته پیرامون اولین مناظره انتخاباتی آمریکا

کدخبر: 2362524

اولین مناظره انتخابات 2020 آمریکا بیشتر جنبه سرگرمی و سیرک داشت. آنچه در مناظره غلبه داشت، طعنه، بددهنی، ناسزا بود و هیچکدام از طرفین به مباحث اساسی درون آمریکا و برنامه های خود برای حل آنها اشاره نکردند. جوبایدن به ترامپ می گفت خفه شو و ترامپ هم به رقیب انتخاباتی اش می گفت احمق!

نسیم آنلاین ؛ علیرضا فقیهی راد: پس از ماه های طولانی از گذشت کارزار انتخاباتی در آمریکا، سرانجام انتخابات 2020 آمریکا به نقاط حساسی رسیده است. در یکی از مهمترین نقاط عطف و تعیین کننده شامگاه سه شنبه اولین مناظره انتخاباتی بین دونالد ترامپ جمهوریخواه و جوبایدن دموکرات به مدت 90 دقیقه با مجری گری کریس والاس از فاکس نیوز برگزار شد. پیرامون این مناظره که با حاشیه های داغ و فراوانی همراه بود نکاتی به نظر می رسد که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

۱. اولین مناظره انتخابات 2020 آمریکا بیشتر جنبه سرگرمی و سیرک داشت. آنچه در مناظره غلبه داشت، طعنه، بددهنی، ناسزا بود و هیچکدام از طرفین به مباحث اساسی درون آمریکا و برنامه های خود برای حل آنها اشاره نکردند. جوبایدن به ترامپ می گفت خفه شو و ترامپ هم به رقیب انتخاباتی اش می گفت احمق!

ماجرا آنقدر آبرو ریزی شد که ریچارد هاس رئیس شورای روابط خارجی آمریکا در توئیتی نوشت: «دعا می‌کنم مارشال مک لوهان (فیلسوف کانادایی) اشتباه کرده باشد و کل جهان تماشاگر این مناظره نباشند، در غیر این صورت این مناظره باقی‌مانده نفوذ آمریکا را در جهان تضعیف می‌کند و آرمان دموکراسی را با مشکل مواجه می‌کند.»

رسانه های آمریکایی هم گفتند برای جلوگیری از آبروریزی بیشتر آمریکا مناظره های بعدی لغو شود. وال استریت ژورنال با تیتر «یک نمایش افسرده» ، تایم با تیتر «دو مناظره دیگر را لغو کنید؛ آمریکا به اندازه کافی رنج برده است» ، بی بی سی با تیتر «ترامپ و بایدن در یکی از وحشیانه ترین مناظره ها طی سال های گذشته به شدت با یکدیگر درگیر شدند» ، سی ان ان با تیتر «مناظره ریاست جمهوری به سرعت به یک فضاحت تنزل پیدا می کند» و ایندیپندنت یا تیتر « درخواست‌ها برای لغو کردن مناظرات دیگر» اولین سیرک انتخاباتی 2020 آمریکا را توصیف کردند.

۲. مناظره تقریبا برنده خاصی نداشت و هرچند جوبایدن توانست ذهنیتی که کمپین انتخاباتی ترامپ سعی داشت از او به نمایش بگذارد یعنی آدمی سست و ضعیف را اصلاح کند. او 90 دقیقه سرپا ایستاد و دربرابر ترامپ که مدام به میان حرف هایش می پرید نمایش قابل قبولی به اجرا گذاشت. نظرسنجی های بعد از مناظره غالبا با اختلاف کمی به نفع جوبایدن بوده است. اساسا مناظره اول نتوانست آرا سرگردان را جهت دهی کند و تنها دوقطبی جمهوریخواه و دموکرات را تشدید و طرفدارانشان را محکم تر و مصمم تر از قبل کرد.

۳. مناظره جوبایدن و ترامپ آمریکای ضعیف شده با مشکلات فراوان را نمایش داد. هر دو طرف برای اثبات خود از خرابی ها و افول آمریکا گفتند. ترامپ با بیان اینکه اوباما کشوری با بدهی فراوان و ارتشی ورشکسته را تحویل من داد و من آنها را بازسازی کردم و در مقابل نیز جوبایدن گفت در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ آمریکا ضعیف‌تر، بیمارتر، فقیرتر و پراختلاف‌تر شده است تا هم رئیس جمهور مستقر و جوبایدن که سالها در سطوح مختلف آمریکا دارای قدرت بوده بر افول و ضعف ها و فسادهای ساختاری آمریکا صحه بگذارند. برای همین است که رسانه ها و اندیشکده های آمریکایی بعد از مناظره همگی اعلام کردند نباید مناظره ها ادامه یابد چرا که قدرت نرم آمریکا یا همان قدرت پوشالی و برساخته آمریکایی در ذهن مردم جهان فرومی پاشد.

۴. دو نکته حاشیه ای و البته مهم مناظره آنجا بود که جوبایدن مکررا ترامپ را تحت فشار قرار می داد که موضع اش را نسبت به گروه های افراطی سفیدپوستان نژادپرست روشن کند. که ترامپ بارها از پاسخ امتناع کرد و نهایتا خطاب به این گروهها گفت: «عقب بایستید و آماده باشید.» پس از مناظره جوانان افراطی نژادپرست با حضور در خیابانها شعار «آماده ایم قربان» « STANDING BY SIR » سر دادند. از سویی این روزها کماکان بسیاری از شهرها و ایالات های آمریکای درگیر تظاهرات های ضدنژاد پرستی است. از طرف دیگر ترامپ رسما اعلام کرد نتیجه انتخابات اگر به ضرر او باشد نخواهد پذیرفت. او در مناظره گفت: « من به طرفدارانم می گویم که به مراکز رای گیری بروید و مراقب رای خود باشید. من به هواداران خود توصیه می کنم. اگر ببینم که ده ها هزار رای دستکاری شده وجود دارد، آنگاه یک انتخابات متقلبانه بوده است و نمی توانم تحمل کنم . » این موارد خود می تواند جرقه یک شورش و آشوب بزرگ در سراسر آمریکا باشد. آمریکایی که در اوج درگیری کرونا و مشکلات اقتصادی شده است، و همچنین بعضی ایالات ها دم از جدایی و تجزیه می زنند حالا با اظهارات و تهییج نژادپرستان توسط دونالد ترامپ و عدم پذیرش نتیجه انتخابات بیشتر از همیشه در معرض شورش و درگیری داخلی است.

ارسال نظر: