دقیق‌ترین تست کرونا از طریق بزاق

کدخبر: 2362517

دانشمندان به تازگی موفق به کشف دقیق‌ترین روش ممکن شناسایی ابتلای افراد به کووید ۱۹ از طریق بزاق شدند.

بیش از ۹ ماه از همه گیری ویروس کرونا در جهان می‌گذرد. طی این مدت نزدیک به ۳۴ میلیون نفر به این ویروس مبتلا و از این میان بیش از یک میلیون نفر جان خود را از دست داده اند. از آنجا که هنوز تا کشف واکسن موثر برای مقابله با این ویروس ماه‌ها زمان نیاز است، دولت‌ها می‌کوشند با افزایش تست گیری و قرنطینه کردن افراد بیمار، شیوع کووید ۱۹ در جامعه را کنترل کنند. با این حال، تحقق این امر کار آسانی نیست، زیرا انجام تست کرونا دارای محدودیت است و نیز همواره درصدی خطا در شناسایی مبتلایان وجود دارد. با این وجود، دانشمندان به تازگی به موفقیت‌هایی در این زمینه دست یافته اند.

بر این اساس، تحقیقات دانشمندان دانشگاه نیویورک در ابوظبی نشان می‌دهد تست بزاق برای تشخیص کرونا یکی از آسان ترین، ارزان‌ترین و دقیق‌ترین راه برای شناسایی افراد مبتلا است. پیش‌تر تحقیقات درباره تست بزاق به منظور شناسایی سریع مبتلایان در انگلیس و کانادا صورت گرفته بود. با این حال، دانشمندان در تحقیقات خود در امارات متحده عربی اعلام کردند روشی که آن‌ها برای شناسایی بیماران انتخاب کرده اند بسیار کارآمدتر بوده و درصد خطا در تشخیص مبتلایان به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

یکی از محققان این پژوهش اعلام کرد: در این روش توانستیم دقت تست کرونا از طریق بزاق را به میزان قابل توجهی افزایش دهیم. می‌توانیم در این تست افرادی که هیچ علائمی از ابتلا نداشته و آن‌هایی که تازه به این ویروس مبتلا شده اندT شناسایی کنیم همچنین جمع آوری بزاق بیمار برخلاف سایر روش‌های تست کرونا کاملاً بدون درد است. در این روش کادر درمانی مجبور به گرفتن نمونه از بیمار نیستند و خود افراد می‌توانند به راحتی این کار را انجام دهند.

از آنجا که این روش ساده است و نیازی به ابزار‌های پزشکی خاص ندارد، این روش ارزان قیمت‌تر از سایر روش‌های تست کووید ۱۹ است همچنین به دلیل آنکه بزاق دارای میزان قابل توجهی از ویروس است، تشخیص بیماری از این طریق به سهولت انجام می‌گیرد.

متخصصان در روش‌های دیگر تشخیصی کرونا از نمونه‌های بینی و گلو برای این کار استفاده می‌کنند. در این حالت ممکن است آزمایش با تشخیص ماده ژنتیکی ویروس‌های کشته شده، به اشتباه فرد را مبتلا به کرونا تشخیص دهد. در حالی که تست جدیدی که دانشمندان از بزاق افراد می‌گیرند این خطا را ندارد.

محققان می‌گویند این روش نسبت به روش‌های دیگر تشخیصی، بسیار حساس‌تر است. با این حال، این روش سریعترین روش تشخیص کرونا نیست. دانشمندان می‌گویند در نهایت می‌توان جواب تست بزاق افراد را در همان روز اعلام کرد. مشخص شدن جواب تست کرونا در این روش دستکم ۵ تا ۶ ساعت به طور می‌انجامد.

دانشمندان در دیگر کشورها روی آزمایش بزاق افراد برای تشخیص کرونا تلاش‌هایی داشته‌اند به حدی که دانشمندان دانشگاه علوم پزشکی ییل آمریکا موفق شدند با آزمایش آب دهان افراد، با سرعت بالا و قیمت ارزان، ابتلای افراد به کووید ۱۹ را تشخیص دهند.

برت گریور، مدیر این تحقیقات اعلام کرد: آزمایش آب دهان که ما به تازگی ابداع کرده ایم یکی از روش‌های بسیار سریع و ارزان برای شناسایی مبتلایان به ویروس کرونا است. این آزمایش گامی دیگر در راستای تشخیص سریع بیماران و نیز کنترل شیوع کرونا در جامعه محسوب می‌شود؛ برخلاف روش‌های دیگر که نیازمند ابزار آلات و دستگاه‌های خاصی است، آزمایش آب دهان به هیچ ابزار یا دستگاهی نیاز ندارد.

یکی از محققان این پروژه تاکید کرد: تست کرونا را تا حد امکان ساده سازی کردیم. از این رو، این تست تنها چند دلار هزینه برای افراد خواهد داشت. انتظار می‌رود آزمایشگاه‌ها تنها ۱۰ دلار برای هر نمونه هزینه دریافت کنند. این روش به دلیل ارزان بودن آن می‌تواند در سراسر آمریکا به طور گسترده مورد استفاده قرار گیرد. امیدواریم با استفاده گسترده از این روش حتی پیش از کشف واکسن موثر برای کووید ۱۹ بتوانیم شیوع این ویروس را در کشور کنترل کنیم.

دانشمندان می‌گویند این روش می‌تواند با دقت بالا و کمتر از ۳ ساعت ابتلای فرد به ویروس کرونا را تشخیص دهد. مزیت بالای این روش ارزان قیمت و آسان بودن آن است. قرار است این روش آزمایشی تا چند هفته دیگر به صورت گسترده در آمریکا در دسترس همگان باشد.

روش های دیگر تشخیص کرونا در افراد

محققان دانشگاه ماکائو و موسسه هوبی چین موفق به طراحی یک سیستم هوشمند برای تشخیص سریع میان ابتلای افراد به ویروس کرونا و ذات الریه شدند. این روش ۶۰ برابر سریعتر از رادیولوژیست‌ها می‌تواند ابتلای افراد به کرونا را تشخیص دهد.

در این روش، محققان با بررسی سی تی اسکن افراد مبتلا به ویروس کرونا، به یک روش تشخیص اتوماتیک براساس مقیاس شبکه عصبی پیچشی دست یافتند؛ این بررسی نشان داد با محدود شدن داده ها، سیستم هوشمند شناسایی توانست ابتلا به ویروس کرونا را از ذات الریه تشخیص دهد.

سی تی اسکن یکی از دقیق‌ترین روش‌های تشخیصی است که می‌تواند با دقت بالا ابتلای افراد به ویروس کرونا را تشخیص دهد. با این حال، حجم بالای اطلاعات و نیز تشخیص چشمی موضوع یکی از چالش‌های بزرگ رادیولوژیست‌ها محسوب می‌شود. روش جدید به صورت اتوماتیک با ترسیم یک الگو ابتلای فرد به ویروس کرونا یا ذات الریه را تشخیص می‌دهد.

سریع‌ترین روش تشخیص ابتلا به کرونا تنها با یک تنفس

دانشمندان مرکز تحقیقات پزشکی لیون فرانسه از دستگاهی ویژه استفاده می‌کنند که قطرات تنفسی افراد پس از بازدم را مورد سنجش قرار می‌دهد و می‌تواند در زمانی کوتاه ابتلای فرد به کرونا را تایید یا رد کند.

سرعت این تست و در عین حال روش خاص آن بزرگترین مزیت این دستگاه به شمار می‌رود. برخلاف واکنش زنجیره‌ای پلیمراز، این تست می‌تواند به وسیله متخصصان بالینی برای تشخیص ابتلای افراد به کووید ۱۹ مورد استفاده عمومی قرار بگیرد.

محققان اعلام کردند در سه ماه گذشته آزمایش‌های اولیه این دستگاه روی ده‌ها نفر در بیمارستان لیون با موفقیت انجام گرفته است. کریستین جورج، مدیر این پروژه در این باره گفت: مطمئن هستیم که در مسیر درست قرار گرفته ایم. با این حال، هوشیاری و دقت لازم را در استفاده از این روش خواهیم داشت.

«باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: