انفعال مجلس یازدهم در برابر بدعهدی اروپایی ها

کدخبر: 2362451

سه کشور اروپایی طرف برجام هیچگاه به تعهدات خود ذیل برجام پایبند نبوده اند و از آن سو کاملا در جهت راهبرد فشار حداکثری آمریکا علیه ایران عمل کرده اند. و اینکه مجلس اعلام کند طرح اقدام متقابل و کاهش تعهدات برجامی ایران منوط و مشروط به عدم اجرای تعهدات برجامی از سوی سه کشور اروپایی است، کاملا مضحک و عجیب است!

نسیم آنلاین ؛ حسین رضایی: در حالی که 10 روز از فعال سازی مکانیسم ماشه توسط آمریکا جهت تمدید تحریم تسلیحاتی ایران و بازگشت قطعنامه های شورای امنیت می گذرد و کشورهای اروپایی صرفا به اعلامیه های سیاسی و مواضع رسانه ای اکتفا کرده اند از مجلس شورای اسلامی توقع می رفت تاکنون اقدام متقابل جدی در دستور کار قرار دهد.

اما تاکنون طرح هایی که در مجلس یازدهم مطرح شده به هیچ سرانجام مشخصی نرسیده است و بعضی از اخبار حکایت از معطل کردن طرح های اقدام متقابل توسط هیات رئیسه دارد. مجلس یازدهم که با مدعای انقلابیگری روی کارآمده حالا بعد از ده روز از تصویب کلیات طرحی برای مقابله با تهدیدات آمریکا خبر داده است.

در همین راستا شهریار حیدر نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفته است : «در جلسه کمیسیون امنیت ملی طرحی برای مقابله با تهدیدات آمریکا مورد بررسی قرار گرفت؛ به موجب این طرح اگر کشورهای طرف برجام به تعهدات برجامی خود پایبند نباشند، به موازات عدم پایبندی آنها، ایران تعهدات برجامی را تعدیل خواهد کرد.»

آنچه در اظهارات نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس باعث تاسف است این است که بعد از این همه تعلل اعلام می کند کلیات طرحی تصویب شده است که « اگر کشورهای طرف برجام به تعهدات برجامی خود پایبند نباشند، به موازات عدم پایبندی آنها، ایران تعهدات برجامی را تعدیل خواهد کرد.» گواینکه تاکنون کشورهای طرف برجام یعنی کشورهای اروپایی بطور خاص به تمامی تعهدات خود عمل کرده اند!

اروپایی ها از زمان انعقاد توافق برجام تاکنون به حداقلی ترین تعهدات خود نیز عمل نکردند. با اینکه تضمین فروش نفت ایران را داده بودند، امروز فروش نفت ایران به اروپا به صفر رسیده است. تمامی تعاملات بانکی ایران با بانک های اروپایی به طور کامل قطع شده است. اروپایی ها پس از خروج آمریکا از برجام نه تنها مقابل تحریم‌های آمریکا نایستادند بلکه همسو با تحریم‌های آمریکا و راهبرد فشارحداکثری آمریکا عمل کردند. سه کشور اروپایی طرف برجام هیچکدام از تعهدات خود ذیل ضمیمه 2 برجام که شامل تجارت طلا و فلزات گرانبها، خودرو، فروش نفت و محصولات پتروشیمی، بنادر و کشتیرانی، روابط بانکی و کارگزاری و... است، را عملی نکردند.

تروئیکای اروپایی تنها با دادن وعده های پوچ ایران را بدون کمترین امتیازی در برجام نگه داشتند. از وعده راه اندازی کانال ویژه مالی موسوم به SPV تا سازوکار اینستکس که یک سازوکار و کانال مالی بشردوستانه و حتی از ماجرای نفت در برابر غذای دهه 90 میلادی عراق نیز تحقیران تر هم بود هیچکدام تا به امروز عملی نشدند.

اروپایی ها طی این مدت در جهت تکمیل پازل فشارحداکثری آمریکا پرونده هسته ای ایران را به شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی بردند و با طراحی و ارائه پیش نویس قطعنامه توسط آنها، شورای حکام آژانس علیه ایران قطعنامه صادر کرد تا زمینه ارجاع پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت مهیا گردد.

از سویی در برابر اقدام آمریکا در فعال کردن مکانیسم ماشه نیز به اظهارات رسانه ای اکتفا کرده و حتی پیش از این اعلام کرده بودند که تحریم های تسلیحاتی علیه ایران را تا سال 2023 ادامه خواهند داد. همین دیروز بود که هایکو ماس وزیر اموار خارجه آلمان در سخنرانی خود در هفتاد و پنجمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد صریحا اعلام کرد: «ما از به پایان رسیدن محدودیت‌های تسلیحاتی علیه این کشور نگران هستیم.»

کشورهایی اروپایی به دنبال تمدید مدت دار تحریم تسلیحاتی ایران هستند، تا ضمن حفظ ایران در برجام جهت تداوم نظارت ها و بازرسی ها و کنترل توان هسته ای ایران، تحریم تسلیحاتی ایران نیز منقضی نشود. سه کشور اروپایی در بیانیه های خود رسما اعلام کرده اند که توافق با ایران باید به حوزه های موشکی، منطقه ای و حقوق بشر گسترش یابد.

لذا همانطور که کاملا روشن است، سه کشور اروپایی طرف برجام هیچگاه به تعهدات خود ذیل برجام پایبند نبوده اند و از آن سو کاملا در جهت راهبرد فشار حداکثری آمریکا علیه ایران عمل کرده اند. و اینکه مجلس اعلام کند طرح اقدام متقابل و کاهش تعهدات برجامی ایران منوط و مشروط به عدم اجرای تعهدات برجامی از سوی سه کشور اروپایی است، کاملا مضحک و عجیب است! این انفعال باعث ارسال پاس ضعف به طرف های برجام خواهد شد و آنها را در تداوم مسیر بدعهدی خود مصمم تر خواهد کرد و در ادامه باید شاهد پیشروی و طلبکاری آنها در بقیه حوزه ها نیز باشیم.

مجلس یازدهم نباید بیش از این معطل کند و راه مجلس نهم و دهم در همراهی با دولت در تصویب و تداوم برجام را برود. امروز امتیازهای برجام برای جمهوری اسلامی به صفر رسیده است، در مقابل مجلس شورای اسلامی نیز باید فورا طی طرحی توقف تمامی تعهدات ایران ذیل برجام بطور خاص در حوزه نظارت ها، بازرسی ها و لغو تعهدات ایران ذیل پروتکل الحاقی را اعلام کند و دولت را ملزم به اجرایی کردن آن بکند. این روزها مجلس در میانه امتحانی است که نشان خواهد داد که آیا راه مجلس لاریجانی را پیش خواهد رفت یا بناست تغییر و تحولی رخ دهد؟

ارسال نظر: